Het aanpassen van een Europa S2 1968

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door bauke »

Hallo lotus vrienden,


zoals jullie mischien wel weten ben ik volop bezig met elite's en eclat's
en dat gaat natuurlijk gewoon door, het verkopen van onderdelen aan eigenaren die er om zoeken, (tevens heb ik nog 2 complete LHD auto staan)

maar nu heb ik een europa gekocht een orginele NL auto de lak is erg slecht, alleen het polyester is weer in enorm goede staat, dus schuren en spuiten,
het chassis is nog orgineel (uniek is mij verteld) en hij heeft ook nog de orginele motor waarmee hij geleverd is in 68 (dus geen TX ofzo..)

maar ik heb een idee in mijn hooft, en ik hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen,

ik ga zo wie zo de body eraf halen, en het chassis en natuurlijk de buizen die door het chassis lopen nakijken en waarschijnlijk vervangen,
alleen aangezien ik 26 ben, en de tijd van de europa niet echt heb mee gemaakt en wel weet wat er in japan met europa's gebeurt ben ik daar een verlieft op geworden, (om het maar eerlijk te zeggen)

mischien kennen jullie die tuner daar wel body shop happy, die mensen weten hoe ze een europa echt enorm mooi kunnen maken, nu heb ik zelf ook een setup bedacht alleen ik weet niet of dit te realiseren is:

motor: c20xe (opel 2.0 16v)

deze motor heeft alleen een + nodig en een geschakelde + en er moet een brandstof pomp gemonteerd worden, aangezien ik deze motoren voorheen al in A corsa's en D kadett bouwde is nu zeer gemakkelijk geworden, alleen het feit waarmee ik zit, ik wil graag die achterwiel ophanging aanpassen, omdat die het vermogen (150pk) niet aan kan, nu is dus mijn vraag is er een soort van kit verkrijgbaar om je S2 europa op een type 47 te laten lijken qwa ophanging, want die had alles wel goed voor elkaar, en wat voor versnellingsbak moet ik gaan gebruiken (waarschijnlijk porsche)
dit alles wil ik graag op het orginele chassis hebben, nu weet ik dat spyder chassis hebben liggen voor een ford zetec conversie, (en mischien ook wel opel) alleen die zijn behoorlijk aan de prijs, dus vandaar ook de vraag zijn er kits voor het orginele chassis, of moet ik zelf wat maken en bedenken?

ik hoop dat er iemand is die hier wat info over heeft
banks heeft al verschillende lotus europa's omgebouwt naar c20xe (oftuwel op zijn engels red top vauxhall engine's)

naven: die wil ik graag naar 4x100 brengen aangezien er dan veel meer velgen keuze is, alleen moet nog zien hoe ik dat ga realiseren

body: wiel kasten verbreden OP EEN NETTE MANIER!! dus dat wil zeggen vloeiend over laten lopen, omdat ik 8 a 9J kwijt wil kunnen onder de europa,
met getrokken 13 inch banden,

het is een idee en een plan wat ik in het hooft heb,
laat jullie reacties maar eens horen

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door Peter D »

Is dat iets in deze trend, wat je wil bereiken ?
Overhaulin
Ken zelf helemaal niets van dit soort werken hoor, dus helaas geen nuttige input van mijn kant...
BTW, Jay Leno heeft een mooie klassieker ! ...
geen idee hoe ik de video moet zichtbaar maken, hopelijk werkt de link...
Laatst gewijzigd door Peter D op 17 jun 2013, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door bauke »

Heb die afleveringen al gezien...
al eerder, maar ZO moet hij niet worden,
TE overdreven...

gewoon 13 inch 8j en 150 pk...
maar hoe??? das de vraag....
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door Frederik »

Volgens mij kunnen Eric, Serge en Hugo hier veel over vertellen ...

Benieuwd naar hun advies :-)

Succes met het project! Hopelijk kunnen we het volgen hier op het forum.
Altijd leuk mensen te zien die hun wagen passioneel heropbouwen.

Erik : viewtopic.php?f=26&t=1419
Serge : viewtopic.php?f=16&t=4795
Hugo : viewtopic.php?f=16&t=1650
en we hebben ook nog (maar zijn minder actief)
Yofra : viewtopic.php?f=16&t=2553
Gunskes : viewtopic.php?f=16&t=3893
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door Red Baron »

Zelf ken ik ook niets ivm met motoren maar kijk hier eens.
Er zijn daar diverse omgebouwde Europa's.

http://www.lotuseuropa.org/gallery/albu ... ListPage=1
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door bauke »

Jah had al even op die site gekeken,
ik denk dat banks in engeland mij wel kan helpen,
alleen ben bang dat die het weer "commercieel" gaan zien, en mij een spyder
chassis aan bevelen en alle dure bijkomstigheid aanbieden die ik nodig zal hebben en dat doen we dus mooi niet,

dan vind ik het wiel zelf nog wel een keer uit, :D :D
en je hebt een unieke europa!
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door Serge »

Hallo!


Fijn om nog een europa gered te zien! Welke heb je gekocht? Ik weet er een aantal te koop staan, maar ben wel benieuwd wat er nog allemaal verscholen zit. (mag eventueel via PM)

Zoals je misschien zelf weet heb ik zelf een S1 uit 1967. (2e productieauto en oudste overblijvende) Dus ik kan je wel op weg helpen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om moderne motoren in het originele chassis te krijgen. Ford Zetec, de vauxhall en Toyota 4AGE motoren zijn allemaal al gebeurd en hier is dus ook wel wat informatie rond te vinden. Al deze motoren hebben pks tussen de 140-180 dus sowieso meer dan genoeg!

Je kan gerust de originele versnellingsbak gebruiken, of overschakelen op een NG3 (5-bak).

Richard van Europa-Engineering kan u zeker een kit (en eventueel motoren) verkopen om alles om te zetten naar een moderne motor. Er is ook de mogelijkheid om zoveel mogelijk zelf te doen en dan is het vooral veel zoeken en communiceren met de mensen die u al zijn voor geweest.

Ik raad ook aan om u lid te maken van de Europa-specifieke groups en forums. Zeker ook veel lezen in de Knowledgebase op de website van Jerry.

http://groups.yahoo.com/group/lotuseuropa/
http://www.lotuseuropa.org/LotusForum/index.php
http://www.lotus-europa.com/

Als er nog vragen zijn help ik met alle plezier! Eens langskomen om mijn project te bekijken mag ook altijd.

En als je de originele motor wilt verkopen, laat me maar iets weten! Ik kan er altijd nog eentje gebruiken.

Groetjes,

Serge
#460002
http://sleurs-motorsport.com/
http://www.youtube.com/sleursmotorsport/
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door bauke »

Serge schreef:Hallo!


Fijn om nog een europa gered te zien! Welke heb je gekocht? Ik weet er een aantal te koop staan, maar ben wel benieuwd wat er nog allemaal verscholen zit. (mag eventueel via PM)

Zoals je misschien zelf weet heb ik zelf een S1 uit 1967. (2e productieauto en oudste overblijvende) Dus ik kan je wel op weg helpen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om moderne motoren in het originele chassis te krijgen. Ford Zetec, de vauxhall en Toyota 4AGE motoren zijn allemaal al gebeurd en hier is dus ook wel wat informatie rond te vinden. Al deze motoren hebben pks tussen de 140-180 dus sowieso meer dan genoeg!

Je kan gerust de originele versnellingsbak gebruiken, of overschakelen op een NG3 (5-bak).

Richard van Europa-Engineering kan u zeker een kit (en eventueel motoren) verkopen om alles om te zetten naar een moderne motor. Er is ook de mogelijkheid om zoveel mogelijk zelf te doen en dan is het vooral veel zoeken en communiceren met de mensen die u al zijn voor geweest.

Ik raad ook aan om u lid te maken van de Europa-specifieke groups en forums. Zeker ook veel lezen in de Knowledgebase op de website van Jerry.

http://groups.yahoo.com/group/lotuseuropa/
http://www.lotuseuropa.org/LotusForum/index.php
http://www.lotus-europa.com/

Als er nog vragen zijn help ik met alle plezier! Eens langskomen om mijn project te bekijken mag ook altijd.

En als je de originele motor wilt verkopen, laat me maar iets weten! Ik kan er altijd nog eentje gebruiken.

Groetjes,

Serge
#460002
http://sleurs-motorsport.com/
http://www.youtube.com/sleursmotorsport/

Hallo Serge,


die auto die jij bezit heb ik al gezien, sterker nog, heb er ook in gezeten,
die stond echt ergens verscholen in nederland, pfff er was geen eens op een rit he naar die loods toe waar hij in stond, (vlakbij heerenveen)

ik ben er des tijds ook bij wezen kijken, zag hem te koop staan alleen ik was toen nog niet echt europa gericht, nu wel en ben toch wel blij dat ik een S2 heb ipv een S1

om je nieuwsgierigheid even te koesteren, er zijn hier in het noorden van NL (provincie friesland) in een straal van 20 km (jah schrik niet) 3 nieuwe europa's gekomen, 2x een S2 en 1x een JPS

die 2 andere autos zijn in bezit van vrienden van mij, vandaar dat ik dat zo goed weet, (ze bezitten net als mij ook een esprit wat wel enorm grappig is)

alle 3 auto's zijn voor jou niet bekend (omdat ze nooit echt opvallend te koop zijn aangeboden) de mijne heeft als kenteken: 33-98-gx
en die van mijn maat (ook een s2) : 99-67-mz (net geheel gerestaureerd) en rijd er dus vol op mee deze zomer,

en de 46-NZ-42 dat is de JPS van mijn maat (ook te koop! moet alleen nog wel gerestaureerd worden)

ik heb tevens een lijst van intotaal 51 europa's op NL kenteken, alleen weet niet of ze allemaal nog in NL zijn de lijst dateert uit eind jaren 80

dankjewel voor alle info, en ik ben blij dat ik de orginele bak kan blijven gebruiken, al gaat mijn voorkeur wel uit naar een 5 bak

ik ga er eens mee bezig, heb het zelf nu nog druk met 2 lotus elite (type 75) klaar te maken, maar daarna begin ik aan de europa,
en mocht ik er echt een c20xe in hebben hangen en alles rijd en loopt na wens dan zit er een kans in dat ik de motor verkoop, dan zal ik aan u denken!
(ik weet dat ze zeldzaam zijn, want iedereen heeft er in de loop van de jaren een TX in gebouwt)
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door Serge »

Dag Bauke,


de loods waar mijn auto in stond was inderdaad achterin langs een rijtje bomen door aan de achterzijde van een boerderij! Was een hele rit naar daar toe van hieruit! Ik heb nog regelmatig contact met de vorige eigenaar.

Als ik mijn auto niet origineel wilde houden zou ik het volgende doen, en lijkt me ook wel een goede optie voor jou. Op de yahoo-board zijn er mensen die al jaren bezig zijn aan een swap en er zijn er veel die het einde er niet van zien.

Renault 16TS of 17TS blok, met scherpere nokkenas en hogere compressie voor +/- 160pk. Past direct in het originele chassis op de originele motorsteunen. En dat blok weegt ook nog eens de helft van een Vauxhall blok.

Vooraan geventileerde schijven, achteraan schijven en banks twin-link achterophanging. Originele versnellingsbak met kabelshifter. (Ik ben een kabelshifter aan het ontwerpen die ik ook te koop ga aanbieden)

Dat zou een ideale setup zijn.

Als je een 5-bak wilt, moet je op zoek naar een renault NG3 bak uit een Fuego of Espace. Deze moet dan omgebouwd met onderdelen uit je originele 4-bak.

Je krijgt trouwens tot 7" met 185/70/13 rondom gelegd binnen de originele body. Iets meer als je de achterophanging aanpast.

Bedankt om aan me te denken voor de originele motor! Er zijn er inderdaad niet meer zoveel over, maar de 697 en 821 serie uit 16TL'en zijn perfecte vervangers, een paar kleine aanpassingen en ze zijn hetzelfde.


Groeten,

Serge
http://sleurs-motorsport.com/
http://www.youtube.com/sleursmotorsport
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: Het aanpassen van een Europa S2 1968

Bericht door bauke »

Daarom wil ik de body ook aanpassen, ik wil min. 8J kwijt kunnen
maar als je met getrokken banden gaat rijden is vast nog wel meer mogelijk dan 7 J

maar we zullen zien, ik heb me een beetje verdiept, nog lang niet als waar ik wil wezen waneer ik start met dit projecht,

ik ben er ook nog niet aan toe dus op deze manier probeer ik wat info te verzamelen,

ik ga denk ik wel voor de c20xe aangezien ik zwaar opel fan ben en een 16V geweldig klinkt vooral op webers of dellorto's
een renault opvoeren kan ik zelf doen, aangezien mijn vader een revisie bedrijf heeft dus dat is wel de kortste klap, maar wil er echt wat uniek's leuks van maken, en omdat ik de body toch aanpas hoef ik ook geen orginele motor te gebruiken,

aardige eigenaar die man van jou europa, maarja dat komt omdat hij in friesland woont, (ik woon 30 km van hem vandaan..) hier rijden enorm veel lotussen rond, van elise tot esprit, van excel tot lotus omega,

maar ik moet dus voor een Bank twin link systeem gaan? zal me eens verdiepen in die website, nogmaals ik sta geheel aan de start van mijn project
Plaats reactie