45 jaar Lotus Europa

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

45 jaar Lotus Europa

Bericht door electroshock »

Al 45 kaarsjes om uit te blazen, net 2 dagen geleden:
"The Series 1 or S1 Europa (also known as Lotus Type 46) was announced for sale to European markets on December 20, 1966. The first cars were delivered in France in February 1967."
source wiki
"You could say that this is the one that started it all, in terms of mid-engined road cars. The Europa was the first “mass-produced” production car to have the engine in the middle (if you consider less than 10,000 units “mass”). Like earlier Lotus designs, the Europa used a steel back-bone chassis with a fiberglass composite body. Say what you will about the styling (some love it, I personally hate it), but it was certainly aerodynamic with a drag coefficient of 0.29. This, combined with a curb weight under 1,500lbs made for a very nimble car."
source http://ranwhenparked.net/2010/11/04/mod ... ined-cars/
lotus europa s1-000.jpg
lotus europa s1-000.jpg (142.03 KiB) 16098 keer bekeken
lotus europa s1-001.jpg
lotus europa s1-001.jpg (50.32 KiB) 16098 keer bekeken
lotus europa s1-002.jpg
lotus europa s1-002.jpg (47.83 KiB) 16098 keer bekeken
lotus europa s1-003.jpg
lotus europa s1-003.jpg (50.14 KiB) 16098 keer bekeken
lotus europa s1-004.jpg
lotus europa s1-004.jpg (44.13 KiB) 16098 keer bekeken
lotus europa s1-005.jpg
lotus europa s1-005.jpg (59.16 KiB) 16098 keer bekeken
lotus europa s1-006.jpg
lotus europa s1-006.jpg (56.91 KiB) 16098 keer bekeken
lotus europa s1-007.jpg
lotus europa s1-007.jpg (58.65 KiB) 16098 keer bekeken
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Serge »

Is bijna tijd om de kaarsjes uit te blazen! De info die op wikipedia staat is niet helemaal correct... De eerste productie auto's zijn geleverd in februari 1967 in Nederland.

In mijn garage staat namelijk de oudste Lotus Europa die er momenteel bekend is, namelijk 46/0002. Dit is de tweede officiële Europa die er gebouwd is. Van de 5 prototypes (hadden chassisnr P5/...) rijdt er ook nog minstens 1tje rond.

46/0001 is de allereerste ooit gebouwd en werd in de UK gebruikt als persauto, deze auto is momenteel nog niet terecht. Mijn auto, 46/0002, is in februari 1967 geleverd aan West Side Cars in Amsterdam als showroom auto. 46/0003 was de eerste auto voor verkoop, ook in NL geleverd, deze auto rijdt ook nog steeds rond.

Mijn auto is momenteel nog in restauratie, maar geef me wat tijd en ze zal terug zijn zoals ze hoort.

Voor de mensen die wat fotootjes willen:

http://medicinal-motorsport.co.cc/


Groeten,

Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Frederik »

Cool nog een Europa S1 ... denk dat jij nu al Nr4 bent...

Heerlijke auto's!

Welkom trouwens!
Blijkbaar ook een mens met kennis, ... een meerwaarde voor het forum.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Hugo »

welkom op het LotusForum en proficiat met je nieuwe aanwinst, en veel restauratieplezier gewenst
omdat er van de Europa S1 maar weinig zijn gemaakt worden zij zeer gezocht, maar aanbod is zeer gering

toen ik bij Richard Winter ( Banks UK) ben geweest voor onderdelen, heb ik bij hem in de showroom een S1 in perfecte staat ( chassisnr 460029) kunnen bewonderen, ik heb wel kunnen vaststellen dat er toch redelijk veel verschillen zijn tussen de eerste Europa's de S1 en de laatste Europa's de Special, maar ook toch nog veel gemeenschappelijke onderdelen

op Wikipedia staat inderdaad niet altijd de juiste info, maar ik dacht dat je dat zelf mocht aanvullen of verbeteren

hugo
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Frederik »

Serge schreef:Mijn auto is momenteel nog in restauratie, maar geef me wat tijd en ze zal terug zijn zoals ze hoort.

Voor de mensen die wat fotootjes willen:

http://medicinal-motorsport.co.cc/
Knappe website! Als ik bekijk welke links je leuk vindt, dan komt dat wel goed met die Europa. Dan denk ik aan een "hellaflush" Europa S1 :)
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Serge »

Ik heb de wiki page gisteravond even bijgewerkt, dan klopt die nu ook. Een hellaflush Europa wordt het helemaal niet, past niet zo bij de Lotus heritage vind ik.

Ik ga de Europa terug in zijn originele toestand zetten, inclusief kleur. Maar ik ga hem ombouwen naar de FIA reglementen van 1972 met het oog om er in de toekomst historische rally's of races mee te rijden. Zo is hij ook nog altijd correct uit een historisch standpunt, en deze modificaties kunnen altijd ongedaan gemaakt worden om de auto 100% origineel te zetten.


Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Frederik »

Serge schreef:Ik heb de wiki page gisteravond even bijgewerkt, dan klopt die nu ook. Een hellaflush Europa wordt het helemaal niet, past niet zo bij de Lotus heritage vind ik.

Ik ga de Europa terug in zijn originele toestand zetten, inclusief kleur. Maar ik ga hem ombouwen naar de FIA reglementen van 1972 met het oog om er in de toekomst historische rally's of races mee te rijden. Zo is hij ook nog altijd correct uit een historisch standpunt, en deze modificaties kunnen altijd ongedaan gemaakt worden om de auto 100% origineel te zetten.


Serge
Nog beter :)

Laat ons aub meegenieten van je restauratie ...
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Didier »

Hi Serge,
Welkom op het forum.
Langzaam maar zeker komen de oer-Lotus (MK1 t.e.m. 7 niet meegerekend) boven water.
Fijn om te horen dat m'n Elan er een broertje bij gekregen heeft.
Ik denk dat de zusjes van je Europa er eveneens blij mee zullen zijn.
Wij kijken al uit naar de foto's :)

Verwonderlijk dat uitgerekend de 2de Europa al een links gestuurde was
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Serge »

Alle S1 Europa's, 296 van gemaakt, waren linksgestuurd, aangezien deze enkel voor de Europese markt bestemd was. Pas vanaf de Europa S2, en dan nog niet meteen (pas vanaf juli 1969) kon je in de UK een Europa kopen.

Ik zal binnenkort, als ik weer wat vooruitgang geboekt heb met mijn restauratie, een topic openen om alles te laten zien.

Op mijn website staat mijn vooruitgang tot nu toe gedocumenteerd als er geïnteresseerden zijn. Van hoe ik hem gevonden heb in een schuur in Friesland tot hoe hij momenteel gedemonteerd in mijn garage staat.
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: 45 jaar Lotus Europa

Bericht door Frederik »

Serge schreef:Ik zal binnenkort, als ik weer wat vooruitgang geboekt heb met mijn restauratie, een topic openen om alles te laten zien.

Op mijn website staat mijn vooruitgang tot nu toe gedocumenteerd als er geïnteresseerden zijn. Van hoe ik hem gevonden heb in een schuur in Friesland tot hoe hij momenteel gedemonteerd in mijn garage staat.
Een beknopt logboekje met enkele foto's op het forum met daarbij dan een link naar de meer uitgebreide versie op je eigen site zouden we (en zeker ikzelf als webmaster) erg leuk vinden.

Wie weet verdwijnt je eigen site/blog ooit voor een of andere reden, en dan hebben we alvast toch nog iets op het forum.

Ik loop ook al enkele maanden met het idee om een te restaureren Europa te kopen, al durf ik het financieel niet aan omdat ik zelf beperkte tijd en middelen (materiaal) heb. Misschien ooit ...
Plaats reactie