Europa 47 Clone vraagjes ?

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Johan Inion »

Hallo allemaal ,

Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik een tijdje geleden een Elan +2 gerestaureerd .
De lotus microbe is ergens blijven hangen want ik heb mij nu een RHD 1972 Europa met 47 look kas gekocht om volledig op punt te zetten .
De wagen is nu reeds voorzien van een gereviseerde R 1154 crossflow (Gordini) 807-05 motor .
De zetels zijn reeds herdaan net als de deurpanelen .
Tapijten en hemeltje moet ik nog in orde maken .
Nu enkele vraagjes ?

Heeft er iemand sjablonen van de tapijten set ?
Hoe zit dat hemeltje in elkaar ?
kan de stuurkant veranderd worden ?
Kan ik de remservo verwijderen zonder verdere aanpassingen ?
Iemand in het bezit van een waterpomp voor de crossflow engine ?
Ik zou graag de benzinetank vooraan plaatsen ipv achteraan bij die warme uitlaat ! wat denken jullie daarvan ?

Bedankt bij voorbaat voor de hopelijk vele antwoorden .

Mvg
Bijlagen
275563_f_8e100b4d8fc73133fad237cf044b8aa3a72887c9.jpg
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Johan Inion »

nog een foto
Bijlagen
efcf9117af.jpg
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Frederik »

Whauw, zo'n oldie Europa fonkelt toch wel weer in mijn ogen hoor.
Lap, straks ga ik weer een namiddagje rondsurfen om een restauratie projectje te zoeken.

Wat betreft je vragen, daar zullen volgens mij Alpinerik of Hugo en misschien Didier u mogelijks wel mee kunnen helpen.
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door fastcooki3 »

Leuke site ivm technische zaken van de Europa:
http://lotus-europa.com/forsale.html
Complete carpet set for 1972 Lotus Europa- 9/25/11

Complete carpet set for 1972 Lotus Europa (and maybe others.) I bought this carpet set online and used it as patterns to cut lighter-colored carpet for my 1972 Lotus Europa. Thus, the carpet set it for sale. It has lots of parts and fit my car quite nicely. I would like to get $150 for it, plus shipping (which I’m guessing will be about $50 for domestic delivery.) If this sounds appealing, email me or call me, and we’ll try to make it happen. Tom
tom@greenleafmed.com
530-534-3309
Kan je voor $150 sukkelen met de tapijten?


De tank verplaatsen, gaat de balans/wegligging uit vederlichte Europa halen. Dat zou ik zeker niet doen.
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Johan Inion »

fastcooki3 schreef:Leuke site ivm technische zaken van de Europa:
http://lotus-europa.com/forsale.html
Complete carpet set for 1972 Lotus Europa- 9/25/11

Complete carpet set for 1972 Lotus Europa (and maybe others.) I bought this carpet set online and used it as patterns to cut lighter-colored carpet for my 1972 Lotus Europa. Thus, the carpet set it for sale. It has lots of parts and fit my car quite nicely. I would like to get $150 for it, plus shipping (which I’m guessing will be about $50 for domestic delivery.) If this sounds appealing, email me or call me, and we’ll try to make it happen. Tom
tom@greenleafmed.com
530-534-3309
Kan je voor $150 sukkelen met de tapijten?


Dat is nu juist het punt . Deze carpet sets zijn van kwaliteit niet echt subliem ! De Amerikaan die die set verkoopt heeft hem waarschijnlijk alleen aangekocht voor de vorm om daarmee een betere mattenset te maken .
Ik wil ook een betere kwaliteit tapijt die mooi afgeboord is ipv die geperste ondertapijt die daarvoor veel gebruikt wordt .

Ivm de tank ! ik heb een tank gevonden die perfect in de ruimte past vooraan , de gehele ruimte word mooi benut . de gewichtsverdeling lijkt me optimaal op deze manier want bij de originele manier zit de tank uiterst links of rechts van de motor .
Ik denk zelfs dat de voorwielen wat meer druk op de baan zullen krijgen , iets wat vroeger veel werd gedaan door een spoiler of side skirts te plaatsen vooraan .
Ik herinner me ook van vroeger dat er wel eens een zakje zand werd gelegd op de plaats van het reservewiel ???



Grts
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Johan Inion »

Ik wil ook dit vermijden !!
Bijlagen
21607140_1X.JPG
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Hugo »

wel mooie Europa !!!

is inderdaad 47clone (alleen carrosserie ) echte Lotus 47 had 1599 cc Cosworth motor

dit is een S2 met Renault motor en Renault versnellingsbak Type 336, 4 versnellingen, weet jij bij benadering het aantal PK van deze motor?


onderstaand een link naar Richard Winter in Engeland, die heeft bijna alles te koop voor alle Europa type's, heb daar zelf veel onderdelen gehaald, ook tapijtenset, maar zoals veel van zijn onderdelen moet je die aan uw specifieke auto aanpassen, hemel heb ik niet meer aangebracht, binnendak gewoon zwart geverfd, ook zonnekleppen verwijderd

remservo's heb ik ook verwijderd, maar wel een hoofremcylinder gestoken met een kleinere diameter,om met minder kracht maar wel met meer pedaalslag dezelfde hoeveelheid remvloeistof te verplaatsen, heb wel rempedaal een beetje versterkt

http://www.banks-europa.co.uk/index.php

bezinetank vooraan kan volgens mij wel, maar ik zou hem toch achter de vooras houden als dat kan
( in mijn Europa Special staan wel TWEE brandstoftanks, links en rechts naast de motor)
het mogelijke brandgevaar komt volgens mij niet zozeer van de tank maar van lekkende benzineleidingen of lekkende of overlopende carburateurs

stuurkant veranderen kan, ander stuurhuis, andere pedalen, remleidingen veranderen, ik denk dat dat alleen maar kan als body af chassis gaat

nog veel succes met je onderneming

hugo
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Didier »

Mooie Europa heb je daar :)
Hugo schreef:... het mogelijke brandgevaar komt volgens mij niet zozeer van de tank maar van lekkende benzineleidingen of lekkende of overlopende carburateurs ...
Ik deel dezelfde mening.
Als de carbs lekken, vooral de voorste (kant nokkenasaandrijving, bij de TC teminste), kan de benzine de verdeler binnen sijpelen en daar verdampen. Zoals bekend, benzinedampen en vonkjes kunnen het met elkaar goed vinden. :?

Hoe gaat het overigens met de Plus2? Interesseert me wel een beetje :)

Frederik schreef: ...Lap, straks ga ik weer een namiddagje rondsurfen om een restauratie projectje te zoeken...
En Frederik, iets gevonden? mrgreen:
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door electroshock »

Didier schreef:Hoe gaat het overigens met de Plus2? Interesseert me wel een beetje :)
Mij toen ook, maar die was ineens met de noorderzon verdwenen.
Ik lees nu dat hij ergens in het zonnige zuiden zit, Ile de Ré of zoiets.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Europa 47 Clone vraagjes ?

Bericht door Johan Inion »

Hallo ,

De Elan +2 is inderdaad verkocht aan een kerel uit Ille de Re Frankrijk .

De restauratie van de lotus Europa 47 clone zit er bijna op .

Ik zoek nog de centercaps voor de wielen en de tapijtenset .

Tips welkom !!!

De motor R 807-05 is ondertussen volledig in orde en draaid als een naaimachine .
Ontbrekende waterpomp gehaald uit een Renault 17 .
Aantal PK ? ik weet het niet ? maar dat zal niet lang meer duren . Eenmaal helemaal afgewerkt ga ik hem zeker op een vermogenbank laten testen .
Ik hoop op 120 PK !! ;-) " na wat aanpassingen "

Ik heb ook beslist om de stuurzijde rechts te laten , dus dat probleem is al opgelost .

Ik heb Zondag LL een tripje gereden met de Europa en ik moet zeggen , eenmaal dat mijn 100 Kg lijf erin zit ! dat deze wagen heel snel en bijzonder vast op de baan ligt .
Ik moet er wel bij zeggen dat het wel wat gewenning vraagt in het begin .
Weinig zicht , heel laag bij de grond , Pedalen zijn smal en heel verweg !!!
Met mijn combats aan was er geen doen aan , Racerijslofkes aan en Go with that thing .
Ik zou graag de zetel helemaal achterin willen stellen zodat ik makkelijker in en uit kan , maar dan moeten de pedalen verplaats worden !
K'weet nog nie ????

Rijden is plezant maar mijn vrouw zegt dat ik er te oud voor ben !!!!!! The Bi....

We zullen wel zien !!!! wie er te oud is !!


Graag veel reactie's ;

Grts
Bijlagen
05EQN514403993B.jpeg
Plaats reactie