Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door electroshock »

4 stuks ? :roll: :roll: :roll: :roll:
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door ovi »

FastEleven schreef:'t Is niet omdat ze met de productie stoppen, dat ze ineens meer waard worden hé. Een stijging in waarde komt wellicht pas binnen een aanzienlijk aantal jaren, wanneer het klassiekers zijn ;)
Nee, maar hoe minder er van rondrijden hoe beter hij zijn waarde zal behouden en hoe meer hij later zal waard worden! ;)
Waarom denkt ge dat ik mijn Elan nu aan de kant zet! :lol:
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door Herman »

Volgens komt hij zeker (vlug of laat) als classieker in aanmerking... De wagen heeft een eigenaardige tumulteuze voorgeschiedenis..en mede daardoor... en is op de markt gekomen met als doel een echte Lotus "Proton" te fabriceren.... Men had de produktie van de speedster eerder gestopt... en men begon met de resterende 2 liter GM motoren voorzien van een turbo en ietwat verfijnd een nieuwe produktielijn voor de Europa.... Nog tijdens de ontwerpfase was er reeds strubbeling over het verdere ontwerp en de marketing ervan...En uiteindelijk is de wagen nooit gepromoot geweest in de Usa..wat eigenlijk de bedoeling(doelgroep) was geweest. (te strenge nieuwere emission normen zouden daarvan de oorzaak zijn zegt men).. Er waren vele vele minder goed slechte autoboekjes artikelen geschreven van journalistjes die aan naapen deden toen hij op de markt kwam en verkeerdelijk dachten dat dit de Elise opvolger was.. De wagen weegt net géén 1 ton en heeft origineel 196 pk.. maar kan zoals de onze met een kit uitgerust worden die 225 pk oplevert... het is een om zo te zeggen "ietwat" luxeuezere reis versie van een Elise... maar met een betere 2.0 lt GM motor en dan ook jammerlijk met een vast dak...het laatste die "ook" veel lotus (elise) potentiele kopers afschrikte... De produktie werd teruggeschroefd en was veelal een magere 6 a 8 stuks per maand... Toch was na een tijdje nadien, iedereen het er over eens dat het een echt fijne wagen was en is... Recent kwam Hoffman met een geprepareerde race versie..waarbij hij aantoont dat oppeppen tot 300 pk een fluitje van een cent was en de wagen makkelijk 400 pk aankan... op het laatste kwam men op de proppen met een SE fabrieksversie die origineel de 225 pk leverde, maar die dan fiscaal zeer onaantrekkelijk was in Belgie... In Belgie is procentsgewijs de meeste Europa's verkocht geworden... nu nog als je door Frankrijk rijd wordt je de vraag gesteld of dit een nieuw type lotus is.. :D . want hij is er bijna totaal onbekend... De wagen had ook als nadeel dat hij initieel door Lotus (te) hoog geprijsd was.. +-55.000 euro bij de launch ervan
De laatste maanden..en eigenaardig nu net voor de stopzetting ervan is er een echte remonte van de Europa tweedehandsprijzen bezig in de uk...en zijn er nog weinig te koop.. Ik kan maar beamen dat het een echt fijne snelle wagen is...waarmee men gerust (ver) op reis men kan gaan.. enig nadeel is het vaste dak.. maar daarvoor heb ik mijne andere classicer
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door ben »

Als de productie van de Europa nu reeds wordt stopgezet, denk ik dat er ergens begin de 500 stuks van gemaakt zijn.

Ik heb al overwogen er 300PK op te zetten, maar ik durf nie goe; deze wagen gaat nu al zo snel. Het bochtenwerk en de remmen zijn de kroon op het werk van de geupgrade versies van 225PK.

Een droomwagen, ja, en ik wou em nog verkopen omdat ik dacht dat er een totaal nieuwe Elise kwam.

Ben blij dat ik em nog heb :)
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door ben »

"" ""re copy: seloc:::

Lotus have made and sold approximately 440 EUROPAS since 2006.
They are still available new to order, but for how much longer I do not know."" ""


Dit is een quote van Seloc van begin november 2009. Sindsdien hooguit 10-20 bijgekomen vermoed ik. Dus ik hou het op ongeveer 450-460 geproduceerde Europa's.

Ik vind dat dus super hé :)
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door ben »

Zijn er echt geen mensen die overwegen ipv een al dan niet nieuwe Elise te kopen zich een recente Europa aan te schaffen; bij Verhiest staat een schitterend exemplaar toch??!!
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door Herman »

Onbekend is onbemind Ben...maar ik heb toch dikwijls binnepretjes...sorry...

Zoals daar was een voorstelling vd evora bij een bekende UK lotus dealer... waarbij de enige bezoekende Europa eigenaar...discreet gevraagd werd om zijn wagen verderop uit het zicht te gaan plaatsen... want blijkbaar troepte al het volk samen rond de (onbekende) europa ipv de evora.... hilarisch toch..
De gefrustreerde eigenaar zette dit nadien op het net... :D

Afbeelding
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door Herman »

Deze al dan niet juiste Europa 2009 verkoopscijfers (44) heb ik via het net doorgekregen.. dit zijn cijfers voor de 10 eerste maanden van 2009... dus zo'n 4 a 5 wagens per maand gemiddeld..en als ge dit dan doortrekt aan dit gemiddelde dan zou de 2009 verkoop op 53 wagens komen...

MY09 tot en met 30/10/2009: 44 - UK 8, Switzerland 2, Malaysia 6, Italy 4, Germany 7, Austria 1, Belgium 3, France 5, Greece 2, unknown 6 ....


?... helemaal niks te zien van verkoop voor Spanje,Portugal, luxemburg, Scandinavie,Ierland, oostblok, vaticaan enzvt...naar het schijnt wel in New-zealand..
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door ben »

@Herman: Ik had op 27 mei hier op dit draadje al aangegeven dat er 460 Europa's zijn gefabriceerd. Je hoeft dus helemaal geen ingewijde te zijn om dat te weten, en zeker geen Seloc-bezoeker ;)

:)

En voor de rest, de Europa is een sublieme wagen. Héél soms mis ik het cabrio-gevoel, maar dat is dan ook al.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Europa (type 121) & Europa SE (type 121) - The END

Bericht door electroshock »

Herman schreef:vaticaan enzvt...

:?: :?: :?:
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Plaats reactie