Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door Herman »

copy/ bron Piston Heads--klein conversatietje tussen een belangstellende die het bijna niet kon geloven dat Randy zijn Europa zonder al te grote kosten of mod's opgepompt had tot 416 hp..(zie lijst van mod's en veranderingen).met nog veel ruimte blijkbaar om probleemloos nog 40 hp erbij te pompen. Hij is momenteel zeer succesfull in racing de wagen... zie Hofmanns.






randy said: (dit was een antwoord op iemand die het misbegrepen had 316 ipv 416 hp :D
No, I mean 416bhp... dyno graph is here http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplot/id%3D623%...

If I can change the cams and move peak power up to 7,500rpm then I should see another 40bhp unless we run into any other restrictions.
Errrr.... I want. I want I want I want.

Is this a full-on race-only build - requiring rebuilds every race etc. or could it be used realistically on the road? Silly question from too much wine but hell, that'd be awesome unless it only lasted 500 miles before needing new pistons etc.


The spec is surprisingly conservative and nothing in there that I'm expecting to be short lived so definitely not an expensive race engine:

Block: stock
Head: stock
Cams, valve springs, followers etc: stock but balanced by Vibration Free
Intake: stock
TB: stock
Crank: stock but balanced by VF
Rods: Arrow, balanced by VF
Pistons: stock VXR, balanced by VF
Flywheel: solid to replace dual mass, balanced by VF
Clutch: Helix organic
Built by Hofmanns
Exhaust: built to Hofmann's design by Chris Tullet
Chargecooler system: built to Hofmann's design by Pro-Alloy
Turbo: GT3071R specced/supplied by TDI
Wastegate: HKS specced/supplied by TDI
ECU: Solaris specced/supplied/fitted/mapped by TDI

Significantly the pistons are standard VXR items so not race items only capable of low mileages. The engine is sooo tractable that it would be terrific on the road. So far it's done the whole year of racing without missing a beat but that has been with much less bhp than it's capable of to meet the LOTRDC regulations (250@ the hubs) and I've only wound it up once so far for a sprint. Will shortly be entering her in GT Cup so I can unleash all the horses and will let you know how she gets on.

WOW.....( toch eens mijn engelbewaarder spreken hierover :D )
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door ben »

Slik, en ik rij mij nu al steendood met m'n 225PK :shock:

Ik laat er zelfs geen 250PK opzetten, omdat mijn gezin voorgaat.

Met dienen europa race ik mij soms dood; had nooit da gevoel in de elises.

Ligt da nu aan de elise, de europa of mij, ik weet het niet; in ieder geval 400pk is zelfmoord.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door Herman »

yep, wat er mij opvalt dat ge niet kunt tot in de miliseconden mee optrekken met bv.een exige s, maar eens dat ge de 120 kms per uur bereikt wel dan begint de echte fun en is het plots een speer, niettegenstaande hij toch een 150 kg meer weegt dan een exige..hij (de europa) blijft werkelijk zijn power lang lang houden met de 225 hp mod.
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door ben »

Ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen.

In zesde aan 120 heb je 0% van uw koppel aangeboord; het voelt aan alsof ik in derde versnelling rijd in een andere wagen.
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door WimC »

Hey Ben,

kijk eens wat er enkele dagen in mijn garage heeft gestaan :? :ugeek:

Wim
Bijlagen
europabl4.jpg
europabl3.jpg
europabl2.jpg
europabl1.jpg
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door ben »

Mooi kleur ook dat blauw!

Wat vond je van het rijden met de Europa?
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door WimC »

wel, beetje mixed feelings.
Om te beginnen vind ik hem super mooi. Deze wagen is gestyled zoals een klassieke sportwagen. De brede heupen en de vlakke neus geven hem een zeer gedistingeerde look. Ik kreeg steevast positieve reakties....van mensen die minstens zo oud zijn als ik. De "jongere" garde prefereert duidelijk mijn gele vlam. De beste reaktie was van iemand die hem "wat meer auto" noemde.

Het rijden: de rijhouding is perfect, en in/uitstappen is voor mijn rug een droom. Ik heb een 300 km gereden (voor de eerste keer in 1 maand sinds mijn rugblessure) en...niks last. Probax is hier natuurlijk het wondermiddel. Daarenboven eens een Lotus beleven met de radio aan is ook iets nieuws voor mij. Nieuwsgierige blikken zijn er overigens een pak minder dan bij een gele Exige met Stage2 uitlaat (oef).
De wegligging is uitmuntend. Ik doe met deze wagen niet onder tov van een Elise. De Exige zit hier wel nog een beetje beter. De Europa "leeft" iets meer in de bochten, en laat zijn bandjes wat meer horen, maar voor de rest geen drama...een ware GT, waarmee ik idd zo naar Z-Fr kan/wil rijden.

En dan de mindere punten.
Ten eerste de remmen. Deze zijn ronduit slecht in vgl met de 2 Elises en de Exige die ik had/heb. Meermaals bij sportief rijgedrag op bochtige wegjes lieten ze me in de steek. Ze bijten gewoon niet en laten het veel te snel afweten. Nu was dit blijkbaar een van de eerste (zou bij FKM gestaan hebben bij de voorstelling) en nu hebben de Europa's blijkbaar geperforeerde schijven die het veel beter uithouden. Voor dagdagelijks gebruik, geen probleem; indien het sneller gaat....ronduit gevaarlijk.
En dan last but not least (zeer persoonlijk en dus subjectief). Ik hou écht niet van de motor. Zelfs voor dagdagelijks gebruik niet. Het grote probleem is de turbo. Dit is echt een motor van een oudere generatie. De fly by wire is zo afgesteld dat je de motor nooit pijn kan doen. Als je aan de lichten in eerste goed gas geeft en dan snel naar tweede opschakelt, zijn de toeren nog steeds aan het terugvallen, terwijl je reeds in tweede zit. Uit gewoonte geef je een beetje gas bij met als gevolg telkens een vervelende "Turbo"slag in je nek (en die van de passagier). Daarenboven wil ik wel eens zien of een Europa mij met de Exige uit de wielen rijd > 120 km/u. Volgens mij verbrukt hij overigens meer dan een slokje meer tov de Elise/Exige. De krachtbron kon me echt niet bekoren en ik denk dat een Europa met een Toyota/Honda krachtbron een nog betere wagen kon geweest zijn.
Maarrrrrr
toch wil ik nog eens in een recentere rijden. De remmen die moéten gewoon beter zijn dan deze en de motor...mss kunnen meer km's en een andere rijstijl me de motor wel laten bekoren.

In de Exige blijven rijden is voor mij quasi onmogelijk. Ik heb geen zin om na een lange rit telkens een maand aan de kant te gaan staan en de deur van de kine plat te lopen.
Ofwel koop ik eens een "echte racer", die hooguit 4 keer per jaar buitenkomt, ofwel een "comfortabelere" wagen en daar hoopte ik beter bij de Europa uit te komen.

Maar Herman en Ben: jullie hebben een prachtige bolide, die helaas door zijn voorhistorie (wat natuurlijk volslagen belachelijk is) niet de erkenning geniet die hij verdient (en dat is dan weer helaas realiteit).

Wim
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door Erwin »

Heren,

Volgens mij moet "het blijven hangen in de toeren" relatief simpel op te lossen zijn met een open pop-off valve.
Ik had dit vroeger ook op mijn Smart Roadster.

Mijn bevindingen toen:
- je krijgt met de pop-off valve het geweldige "tjie" fluiten bij het schakelen
- de motor viel veel sneller terug in toeren omdat je sneller van de inertie van de turbo-gassen verlost bent
- de Smart schakelde sneller (gerobotiseerde manuele versnellingsbak) omdat de kracht veel sneller van de versnellingsbak afging

Kortom, voor een investering van 200 € gaf dit een pak voordelen.

Benieuwd of iemand anders hier ervaring mee heeft (Elan-rijders???)??
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door Frederik »

Erwin schreef:Benieuwd of iemand anders hier ervaring mee heeft (Elan-rijders???)??
Ja, been there, done that ... (op mijn vorige Elan)

Gaf geen enkel verschil, je denkt sneller te gaan door het leuke geluidje dat voor mij op den duur eerder vervelend was dan leuk.

popoff of dumpvalves hebben enkel nut op grote turbos.

Ik zou het opnieuw doen voor het geluid, maar dan moet ik een kraantje ertussen hebben om die uit te schakelen.

Als ik m weer heb (maar is niet prioritair) dan zal ik wel es meten met mijn vbox, maar ben zeker dat het nagenoeg niets scheelt.
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Europa zonder veel moeite opgepomt tot 416 hp.

Bericht door ben »

Eerste reactie voor Wim:

Ik apprecieer uw uitgebreide reactie en is in deze dan ook zeer waardevol!

Ik vond de remmen net één van de grote pluspunten, maar dat is dan waarschijnlijk omwille van de geperforeerde remschijven zoals je zelf aangeeft.

Bij hogere snelheden en bochtige wegen is de Europa inderdaad heel levendig; jij noemt het ronduit gevaarlijk en ik kan je geen ongelijk geven. Je moet uw stuur verdorie goed vasthouden en concentratie aan 150 in de bochten moet er zeker zijn. Dat is ook de reden waarom ik genoeg heb aan 225pk en 400pk zelfmoord noem...

Jij bent niet zo tevreden over de motor maar ik heb daar eigenlijk geen klachten over. Sta daar redelijk neutraal tegenover. Herman zei al dat ie gaat als een speer bij hogere snelheden en beide kunnen we daar blijkbaar erg van genieten.

Interieur is inderdaad meer gemaakt voor langere afstanden en toch iets meer comfortabel en mooier ogend.

Verbruik valt redelijk mee mijn gedacht. Ik had iets van een 10 liter in gedachten bij gemiddeld gebruik.
Plaats reactie