lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

MKI ('60) & MK2 ('90)
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door coeronny »

knipseltje uit http://www.auto55.be/nieuws/26061-5-bar ... rote-namen van deze week
artikel voor wat het waard is ....

5 barslechte auto's van bekende merken :?: :?: :?:
4
Lotus Elan
Lotus: bouwer van smakelijke lichtgewicht auto’s met een middenmotor en achterwielaandrijving. Tot het in 1989 deze Elan presenteerde. Een tweepersoonscabrio die niet abnormaal weinig woog, werd aangedreven door de 1,6l benzinemotor uit de Isuzu Gemini en voorwielaandrijving had. De persrecenties vielen tegen, de verkoopsresultaten vielen tegen… En daarna was elke Lotus weer achterwielaangedreven.
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Frederik »

Geschreven door iemand die niets van auto's kent ...

Het uitblijven van het succes van de Elan M100 was te wijten aan de toenmalige oliecrisis (en zijn hoge prijs).
Is een zeer betrouwbare en snelle Lotus, tot nu zelfs nog een van de snelste FWD's met hun gepatenteerde voorophanging die bijna de volledige torque steer liquideerde.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Blue Darkness »

@Coeronny : denk dat je tijdens de ritjes al vaak genoeg Elan's hebt zien rijden en dan weet je dat deze wagentjes ondanks hun gezegende leeftijd nog altijd vlotjes meekunnen... ;)

Het grootste probleem van de Elan was zijn kostprijs!
Werden verkocht voor bedragen richting 2 miljoen belgische franken...
En dat terwijl er iets later een MX5 kwam voor een fractie van dit bedrag.

PS: een MX5 rijdt super! Maar een Elan is toch nog van een andere orde.
Laatst gewijzigd door Blue Darkness op 13 nov 2015, 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Blue Darkness »

De Elan heeft een beetje een imago-probleem en dat komt net door dergelijke artikels die gewoon nergens op slaan. :twisted:
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door hans »

Inderdaad, artikels geschreven indertijd en zelfs nu door mensen die er het geld niet voor hadden (want deze lotus was veeeeel te duur bij aankoop), en de grootste onzin hebben neergepend, het is niet voor niets dat diegene die met een elan rijden, de wagen gewoonweg niet willen missen.
Voor mij de beste lotus uit zijn tijdperk, een lotus die bleef rijden en nog steeds blijft rijden.
Wagens zijn ondertussen meer dan twintig jaar oud, en daarom meer dan normaal dat bepaalde kleine onderdelen sleet hebben (een relais die het niet meer doet, een benzinetank die barstjes vertoont,..).
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Frederik »

Mijn eerste Elan door omstandigheden verkocht (opstarten eigen zaak) maar ik miste de wagen heel erg snel en wilde er al snel weer ene in de garage. Ik ken er zo nog minstens twee, twee die dezelfde fout hebben gemaakt, maar ze net zoals ikzelf dat weer rechtgezet hebben. Dit zegt al genoeg denk ik.

eeee Hans :)
eeee Gunther :)

Los van de stevige kostprijs, was het niet 100% slagen van de Elan toch een stuk de economische crisis van die tijd.

En ... het is ook niet omdat de wagen geen verkoopsucces was, dat het een barslechte wagen is.
Geen idee wat er dan barslecht is volgens de schrijver aan de M100.
Gaat ondanks zijn ~30 jarige leeftijd als een speer.
Ziet er vanuit bepaalde punten nog best 'modern' uit.
1.100kg voor een roadster is helemaal niet slecht.
De wagen heeft weinig last van aanslepende of moeilijke technische problemen.
...

Het enige echte minpunt, (matige remsysteem) daar spreekt niemand over, en dat is voor mij een duidelijk bewijs ze gewoon niet weten waarover ze spreken of misschien zelf gewoon klakkeloos een artikel hebben gekopieerd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Frederik »

Ik denk dat de titel een beetje fout gekozen is geweest.

Denk dat het moest zijn "Modellen van grote namen die het succes niet hebben gehad die ze verdienden."
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef: eeee Gunther :)
Heb een Elan ingeruild gehad op m'n vorige Esprit en met m'n vorige Elan heb ik een ongeval gehad (pertotal), dus niet echt Elan's verkocht om er vanaf te zijn... ;-)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:
Frederik schreef: eeee Gunther :)
Heb een Elan ingeruild gehad op m'n vorige Esprit en met m'n vorige Elan heb ik een ongeval gehad (pertotal), dus niet echt Elan's verkocht om er vanaf te zijn... ;-
Met verkocht bedoelde ik mensen die er ene hebben gehad en er opnieuw weer ene wilden.

Als je een krel van een wagen hebt gehad, dan ga je niet weer dezelfde kopen hé, dat was mijn punt in het verhaal. :)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: lotus elan 4e slechtste ontwerp ooit ???

Bericht door Blue Darkness »

Klopt!
Ik weet ondertussen wat je aan een Elan hebt, heb er meerdere jaren eentje als dagelijkse wagen gebruikt. 8-)
Plaats reactie