Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door FastEleven »

Sinds de nieuwe versoepelde wetgeving op oldtimers mag een auto met o-plaat onbeperkt worden gebruikt, met 2 uitzonderingen :
* Geen gebruik voor woon-werk verkeer
* Geen betaalde verplaatsingen (taxi, huwelijken, etc)

Er mag dus ook 's nachts worden gereden en op een onbeperkte afstand van je woonplaats. Dat was vroeger niet zo, want buiten testritten met max 25km rond je woonplaats en ritten naar een meeting of rondrit mocht je - strikt genomen - eigenlijk niet rijden.

Vooral het verbod voor woon-werk verkeer is wat mij betreft een belangrijke blokker voor een o-plaat, al weegt dat voor velen niet op tegenover niet meer naar de technische keuring te moeten.

Voor de jaarlijkse inschrijvingstaks is er geen verschil tussen o-plaat of gewone inschrijving (> 25 jaar => 35€, onafhankelijk van het vermogen), maar sinds de invoering van de nieuwe wetgeving is er bij sommige verzekeringsmaatschappijen wel een (bescheiden) verschil obv soort inschrijving gekomen, omdat het potentiele gebruik voor woon-werk verkeer nu eenmaal meer risico inhoudt. Of je daar ook gebruik van maakt of niet, doet niet terzake ..

Maar als je auto momenteel gewoon is ingeschreven en de auto toch in orde is en voldoet, waarom zou je die normale nummerplaat dan niet gewoon behouden ?????
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door Coen »

Frederik schreef:
Coen schreef:
Frederik schreef: Veel mensen laten de M100 links liggen als ze doorhebben dat het en FWD is.
Denk je? Voor mij zou het de achterkant zijn. De voorkant en zijkant vind ik echt prachtig, de achterkant alleen niet. FWD zou voor mij niet echt een heel groot nadeel zijn.
Zeer zeker :)

achterkant ... ok, maar neem es mee in je gedachtegang dat deze wagen +25j oud is ;-)

Als mensen vragen "hoe is issie" en ik zeg van 1992 dan geloven ze me zelden.
Voor 1992 ziet de voorkant er erg mooi uit. Echter de achterkant was in 1992 denk ik ook niet z'n sterkste punt of heb ik dat mis?
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door Blue Darkness »

Ligt misschien aan mij, maar ik zie het "probleem" niet met die achterkant...?
:oops:
Bijlagen
WP_20140726_001b.jpg
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door Hugo »

Blue Darkness schreef:Ligt misschien aan mij, maar ik zie het "probleem" niet met die achterkant...?
:oops:
Ik zie het probleem ook niet


Because " I like a big ass" ;)

image.jpg
Stefke_Elan
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 aug 2014, 22:11
Naam: Stefan
Auto: Elan M100
Locatie: Brasschaat 2930

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door Stefke_Elan »

Ik zou mijn lotus elan inschrijven als Oldtimer
Zijn Inschrijvingsdatum is 14/01/1991 bijna oldtimer over 10 maanden ;-)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door ovi »

Voor mij is hij aan alle kanten mooi dus daarmee dat ik er ook 2 heb! :lol:
Het is duidelijk dat onze Elans nu eindelijk hun dieptepunt voorbij zijn en de prijzen zullen zowiezo beginnen stijgen al kan dat soms heel langzaam zijn.
Ben met die van mij vanmorgen naar de keuring geweest en het valt toch iedere keer weer op dat de mensen helemaal anders (vriendelijker) zijn als ze dit oude beestje keuren! :)
Ook mij Alpine A310 zit in het lastige schuitje dat het voor veel fanatiekeling "geen echte" is al is dit ook weer een prachtige auto die toch pas de laatste jaren in waarde begint te stijgen.
Het is nu eenmaal zo dat mensen enkel veel geld geven voor iets wat ze goed kennen en daarom dat er ook nog steeds zo'n belachelijk hoge prijzen betaald worden voor een oude Elise wat ik zeker nooit zou doen!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door Frederik »

Zoals ik reeds schreef in de verkoops topic van JL's Elan merk ik toch een en ander ...
Frederik schreef:Is momenteel de eerste keer ik voel dat de prijzen van de Elan (M100) omhoog gaan, of toch niet meer zakken. Waar ze tot voor kort veel onder de 10.000€ zakten, zie ik ze nu nog zelden onder de 10K€.

Rijk zullen we er nooit van worden, maar ik heb het gevoel dat de prijzen lichtjes aan het stijgen zijn. Het aan de vooravond staan van zijn 'oldtimer status' zal daar zeker een rol in spelen...

Ik ken wel meer mensen die wagens 2 a 3j voor ze oldtimer worden aankopen, om ze de moment ze 25j geworden zijn te verkopen met een mooie winst.

viewtopic.php?f=20&t=6406&p=94613#p94613
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door hans »

En nu maar hopen dat onze oh zo 'schitterende' regering niet op het lumineuze idee komt om de wetgeving van 'oldtimer zijnde vanaf 25jaar' te gaan veranderen ! Zoals met de pensioenen. Telkens met een jaar of twee opschuiven.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door HJ2 »

Bij "ons": Oldtimer=ouder dan 40 (!) jaar!
... Dan ben ik zelf al een oldtimer!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Lotus Elan M100 op vooravond van oldtimer

Bericht door Coen »

HJ2 schreef:Bij "ons": Oldtimer=ouder dan 40 (!) jaar!
... Dan ben ik zelf al een oldtimer!
En deze regeling is nog niet zo heel lang van toepassing in Nederland. Hoop voor de Belgen dat deze verschuiving ook niet voor hun gaan plaatsvinden.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Plaats reactie