Chip Elan M100

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Musti
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:38
Auto: ElanS2+Exige+Alpine

Re: Chip Elan M100

Bericht door Musti »

Alan heeft een nieuwe chip verzonden , nu is alles normaal , behalve dat de boost maar 650mbar aangeeft ! dacht dat het aan het klokje zou liggen maar heb er een manueel met darmpje op gemonteerd en geeft nog maar een piek van 650mbar , peter was bij de test aanwezig met de Elanscan !!!
Iemand een oplossing ( de slangetjes aan de wastgate zijn ok )
mischien de chip niet goed ( tevroeg begrensd ) , eens van iemand de chip wisselen ?? Gr Carlo
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Chip Elan M100

Bericht door ovi »

Gaat je gasklep volledig open als je uw pedaal op het matje drukt?
Is dus je gaskabel goed afgeregeld?
Je moet echt wel VOL gas gaan om de druk naar zijn max te krijgen. ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Chip Elan M100

Bericht door Frederik »

ovi schreef:Gaat je gasklep volledig open als je uw pedaal op het matje drukt?
Is dus je gaskabel goed afgeregeld?
Je moet echt wel VOL gas gaan om de druk naar zijn max te krijgen. ;)
en ook niet altijd en constand max druk ...

Ik dacht al zeker in 1e niet, 2e ben ik niet zeker. (ook afhankelijk van de gekozen chip)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Chip Elan M100

Bericht door HJ2 »

in de 3e versnelling ff testen met pedaal volledig ingedrukt 8-) Bij de 4.000 rpm zou je maximale boost moeten hebben uit mijn hoofd gezegd.
Het klinkt alsof je 'stock' turbodruk hebt. Weet je zeker dat de chip goed is geplaatst?

Zo ja: controleer goed of alle slangen tussen turbo en inlaatspruitstuk (en dat zijn er 3) goed vast zitten c.q. de slangeklemmen goed zijn aangedraaid.

Als er lucht lekt, dan haal je ook niet de volledige druk :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Chip Elan M100

Bericht door ovi »

Het leukste is dat de turbo nu veel vlugger werkt en ik dus ook niet meer de neiging heb van heel veel gas te geven!
In het begin merkte ik echter ook dat ik de beloofde druk niet haalde tot ik dus eens echt vol gas bleef geven en zoals HJ zegt iets boven die 4.000 tr de druk echt lekker tot bijna het einde van het meterke zag gaan en nog een serieus pak pk's extra voelde! :D
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Chip Elan M100

Bericht door Peter D »

Hey Carlo, ik heb net je scan even snel bekeken op de PC.
De stippellijn is het gas, de volle lijn je boost.
Lijkt erop dat alles O.K. is, maar dat je plankgas moet gaan en even aanhouden.
Je bent hier maar tot 75% Throttle gegaan, vandaar dat je druk niet boven de 0.65 bar gaat.
Je hebt nu toch mijn kabel, doe nog eens een testrun.
Ik heb verleden week de Throttle niet bekeken, ging er van uit dat je wel plankgas was gegaan...
Bijlagen
Throttle-Boost_Musti.jpg
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Chip Elan M100

Bericht door Peter D »

P.S.: je kan de Throttle checken zonder draaiende motor, gewoon op de laptop. de TPS Voltage moet naar 4V gaan bij volgas, was bij jou maximum 2,9V (ongeveer).
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Chip Elan M100

Bericht door Bosbon_be »

Vandaag is mijn Elan gehomologeerd en naar de keuring geweest.
Alles was in orde.

Op weg naar huis eens een paar keer kunnen doortrekken en mijn turbodruk springt in de 3de versnelling al naar 1bar. En dat nog voordat ik de chip heb ingebouwd. In de loop van volgende week, als ik mijn platen heb, eens de chip wisselen en dan nog eens een ritje doen.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Chip Elan M100

Bericht door ovi »

Das misschien leuk maar niet goed want als uw turbo druk zo hoog gaat wil dat zeggen dat uw wastegate wat vast zit hé maatje! :mrgreen:
Heb dat ook gehad en wel tof dat je dan in 3° nog wielspin hebt maar dus niet normaal en ook een beetje gevaarlijk om uw cullaske op te blazen.
Effe de wastegate wiggel toepassen dus. ;)
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Chip Elan M100

Bericht door Bosbon_be »

ovi schreef:Das misschien leuk maar niet goed want als uw turbo druk zo hoog gaat wil dat zeggen dat uw wastegate wat vast zit hé maatje! :mrgreen:
Heb dat ook gehad en wel tof dat je dan in 3° nog wielspin hebt maar dus niet normaal en ook een beetje gevaarlijk om uw cullaske op te blazen.
Effe de wastegate wiggel toepassen dus. ;)
De Ivo had weeral gelijk. Na een paar dagen is de druk terug normaal 0,6 bar.
Dus alles werkt. Nu het chipke gemonteerd, goei handleiding! En daarna: Niks werkt nog, start niet meer! Computer eraan gehangen, geen communicatie. Alles terug gedemonteerd en gemerkt dat de voedingskabel van de Ecu onderbroken wordt voor het alarm, hier was er een kabelbreuk. Dit is hersteld en de auto loopt terug. Nu krijg ik maar Max 0,25 bar boost. Dus dadelijk terug de computer eraan hangen en verderzoeken, volgens de tips van het forum moet ik in de buurt van de TPS of van de CTS zoeken.
Wich me luck!
Plaats reactie