Exige s2 motortuning

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
wimke1971
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:10
Naam: wim
Auto: Lotus Elise lhd 2002
Locatie: Liefdekerke

Exige s2 motortuning

Bericht door wimke1971 »

Beste Lotus rijders,
Omdat het altijd wat maar mag zijn, maar ik er ook geen 7-8000 euro tegenaan wil smijten, wou ik eens horen of er hier ervaring hebben met chiptuning...

Ik heb van een lid hier al wat info gekregen, maar voor ik de stap neem wou ik toch wat ervaringen horen.

Dus NIET zomaar van “doet het niet, of je maakt je motor kapot”, of andere standaard uitspraken Graag enkel mensen die het zelf laten doen hebben.

Waar, budget, tevreden van of niet aub.?

Alvast bedankt (is bij mij voor een Exige s2 van 2006).
Hieronder toevallig een adv. Van op Facebook tegengekomen als leidraad....
Bijkomend, zijn er ook chiptuners gespecialiseerd in de Toyota motoren vroeg ik me af (kwestie van wat meer zekerheid)?
Ik hoor het graag!
Grts
Wim
Bijlagen
93E31EB5-3FC5-41C5-B5DD-115EBF177A3F.png
93E31EB5-3FC5-41C5-B5DD-115EBF177A3F.png (440.79 KiB) 7952 keer bekeken
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door Milton1 »

Ik ken niks van de Exige S2.... maar de algemene principes van chiptuning op NIET-turbo motoren is steeds hetzelfde: ontstekingsmoment veranderen en de air/fuel leaner brengen bij WOT.

Dit werkt én wordt al sinds de introductie van de verbrandingsmotor toegepast. Op een atmosferische motor (of met supercharger en mechanische overdrukregeling) geeft dit "iets" van effect. Steeds kwaliteitsbenzine blijven tanken want het is de "marge" die er af fabriek in zit die er wordt uitgehaald door bovenstaande 2 elementen te veranderen.

MIJN mening: op een NIET-turbo motor wegen de eventuele nadelen niet op tegen de zeer beperkte voordelen.

En al helemaal als je zou ingaan op bovenstaande onozeliteiten met een standaard map "die voor al die motoren wel een beetje werkt" aan 280EUR. (en als ze zeggen "EGR, roetfilter, AdBlue" dan komt mijn haar helemaal recht te staan)

Overweeg je het toch, gaat dan naar een gereputeerde tuner die tijd neemt, de map VOOR JOUW wagen aanpast en dit tijdens een volledige mapping sessie. Wees bereid een ganse dag hierin te investeren en qua "cash" meer dan bovenstaande 280EUR te betalen voor, nog steeds, (zeer) beperkte vermogenswinst.

Begin bij de basics: uitlaatcollectoren en sportcat icm met een goede luchtinlaat (mét air straightener... da's een ander verhaal). Laat je motor vrijer ademen, de ECU past zich wél hieraan aan en vermogenswinst is al meer dan bovenstaande kwakzalverij.

Voor mijn dagelijkse diesel stoof is het een ander verhaal; daar heeft 600 EUR (à vriendenprijsje) me 72pk en 100Nm opgeleverd ;-)
wimke1971
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:10
Naam: wim
Auto: Lotus Elise lhd 2002
Locatie: Liefdekerke

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door wimke1971 »

Bedankt voor de tips "Milton met de knapste Exige die ik ken" ;)

Nu nog een "gereputeerde tuner" vinden die wat gespecialiseerd is in toyota motoren... Iemand tips?
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door Milton1 »

Hola hola... ge laat mij blozen! :lol:

Ik kan BR-Performance in Willebroek aanraden.
Gebruikersavatar
jacobstim
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2021, 16:25
Naam: Tim
Auto: Elise Cup 250 MY19
Locatie: Keerbergen
Contacteer:

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door jacobstim »

Milton1 schreef: 14 mar 2021, 18:07 Hola hola... ge laat mij blozen! :lol:

Ik kan BR-Performance in Willebroek aanraden.
Zij zijn geen Lotus specialisten maar doen wel altijd goed werk.
Zowel mijn C63 als mijn BMW Z4 zijn daar gemapt, evenals tal van auto's van vrienden, nooit issues gehad en altijd goede service na verkoop gehad.
OPEN PITLANE TRACKDAYS: WWW.APEXEVENTS.EU

"Faster, faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death"
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door Milton1 »

Klopt.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door Frederik »

Is Komo-tec geen betere optie?
Die hebben volgens mij meer ervaring met Lotus dan BR Performance.

Ik sluit me wel aan bij de uitleg van Milton.
Gebruikersavatar
jacobstim
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2021, 16:25
Naam: Tim
Auto: Elise Cup 250 MY19
Locatie: Keerbergen
Contacteer:

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door jacobstim »

Frederik schreef: 14 mar 2021, 22:52 Is Komo-tec geen betere optie?
Die hebben volgens mij meer ervaring met Lotus dan BR Performance.

Ik sluit me wel aan bij de uitleg van Milton.
Voor 2ZZ ja, 2ZR ben ik absoluut geen fan van Komo-tec.
Ik ga waarschijnlijk deze zomer, als ik mag, gewoon naar Jubu rijden in Oostenrijk en daar de nodige zaken laten regelen. Verblijf ik daar gewoon een paar dagen. Ze hadden eventueel de mogelijkheid mij een caterham te voorzien dus dan moet ik daar niet met de fiets rondrijden ;)
OPEN PITLANE TRACKDAYS: WWW.APEXEVENTS.EU

"Faster, faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death"
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Exige s2 motortuning

Bericht door Frederik »

jacobstim schreef: 15 mar 2021, 03:21
Frederik schreef: 14 mar 2021, 22:52 Is Komo-tec geen betere optie?
Die hebben volgens mij meer ervaring met Lotus dan BR Performance.

Ik sluit me wel aan bij de uitleg van Milton.
Voor 2ZZ ja, 2ZR ben ik absoluut geen fan van Komo-tec.
Ik ga waarschijnlijk deze zomer, als ik mag, gewoon naar Jubu rijden in Oostenrijk en daar de nodige zaken laten regelen. Verblijf ik daar gewoon een paar dagen. Ze hadden eventueel de mogelijkheid mij een caterham te voorzien dus dan moet ik daar niet met de fiets rondrijden ;)

Ohja, just...
Ik ben alvast van plan om Komotec wat aan demijne te laten sleutelen. :mrgreen:

Voor de 2ZR heb je ook Bemani in Zwitserland.
Maar ik zie dat ze hun website aan het herbouwen zijn.
https://bemani.ch google ze es, je zal er zeker veel info over vinden.

FVH Motors heeft enkele voor circuit omgebouwd ism Bemani en is daar zeer lovend over.
Plaats reactie