Elise sport 240 software

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise sport 240 software

Bericht door Weasel »

Volgens Castle Motors in de UK is er geen noemenswaardig verschil.
Ik heb hem eens gevraagd of die software te flashen valt in een 220 :mrgreen:
Gebruikersavatar
jacobstim
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2021, 16:25
Naam: Tim
Auto: Elise Cup 250 MY19
Locatie: Keerbergen
Contacteer:

Re: Elise sport 240 software

Bericht door jacobstim »

Er is weldegelijk een verschil hoor.
Manifold en cat zijn extreem restrictief op de Elise/Exige.

In principe kan je een 220 redelijk cheap flashen naar ergens 260-265pk.
Volgens BR Performance kan het zelfs zonder modificaties maar ik zou toch liever de restrictie eruit trekken.

Als je echt deftig wil, moet je maar eens bij Jubu gaan. Die zijn echt extreem knappe dingen aan het doen en zijn in mijn ogen nog een pak capabeler dan komo-tec (om niet te zwijgen over veel vriendelijker). Komo-tec haalt dezelfde vermogens dan RRR bv (Komo heeft ook een ZR300 kit) maar ze doen dit met een pak minder compressie dan RRR, wat de levensduur van het blok ten goede komt :) Komo-tec begint echter steeds meer RRR stukken te gebruiken voor hun 2ZR tunes dus mijn vertrouwen daalt daar stevig. Voor Exiges is Komo-Tec één van de places to be maar voor de 2ZR vind ik de kennis daar redelijk pover in alle eerlijkheid.

Ook wil je bij die vermogens eigenlijk al forged pistons, steel rods en zeker extra transmissiekoeling plaatsen of het gaat snel in de soep draaien. Heb al weet van 2 kapotte blokken door RRR tuning en er is een Belgische eigenaar die ook al enorm veel ECU issues heeft gehad met de EMU Black ECU. Jubu Performance in Oostenrijk en PB-R in Italië zijn degene waar ik zou gaan/zal gaan voor mijn motorische aanpassingen.

De cat bij een lotus is een 600 cell. Vervangen door een 200 cell en je haalt in principe al wat meer top-end maar je verliest wel klein beetje koppel onderin. Ik merk het alvast met een decat pipe nadat men cat door circuit gebruik de geest gegeven heeft.

Vraag is wat je wil doen. Je kan gewoon laten flashen als het voor straatgebruik is. Bij circuit gebruik zou ik ook zorgen dat je de nodige zaken mee upgrade afhankelijk van hoeveel vermogen je wil. De 2ZR blok krijg je met lagere compressie dan de RRR tune naar 305pk en dus met wat extra boost nog verder, het probleem is de transmissie.

Voor fast road gebruik moet je je alleszins geen zorgen maken omdat de belasting daar tegenover circuit zo drastisch minder is dat er in theorie niet zoveel mis kan gaan :)
OPEN PITLANE TRACKDAYS: WWW.APEXEVENTS.EU

"Faster, faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death"
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Elise sport 240 software

Bericht door FastEleven »

Tuurlijk is sneller en meer altijd leuker.

Maar persoonlijk vind ik de standaard mapping van mijn Cup250 (met sportcat) zoveel maal prettiger rijden op straat dan mijn oude Exige 240 (ook standaard map) of dan de 2-eleven (ook al helemaal standaard). Vooral het koppel in lagere toeren maakt een wereld van verschil.

Voor straatgebruik vind ik elke tuning op een 220/250 echt wel overkill, maar ieder maakt natuurlijk voor zichzelf uit waar hij z'n centen aan spendeert.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise sport 240 software

Bericht door Weasel »

Ik wil geen 300 pk, dat is echt absolute overkill.

Maar 250 lijkt me zo een iets leukere waarde. Ik zit nu zo net niet op mijn honger, waardoor ik denk dzt dat met 20-30pk zo het ideale is.

Volgend jaar komt er een quaife sperdifferentieel op en wat we dan motorisch gaan doen weet ik nog niet.

Maar begrijp me niet verkeerd: het is zeker niet fe bedoeling om massa’s top end power te hebben.
Gebruikersavatar
jacobstim
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2021, 16:25
Naam: Tim
Auto: Elise Cup 250 MY19
Locatie: Keerbergen
Contacteer:

Re: Elise sport 240 software

Bericht door jacobstim »

FastEleven schreef: 11 mar 2021, 19:12 Tuurlijk is sneller en meer altijd leuker.

Maar persoonlijk vind ik de standaard mapping van mijn Cup250 (met sportcat) zoveel maal prettiger rijden op straat dan mijn oude Exige 240 (ook standaard map) of dan de 2-eleven (ook al helemaal standaard). Vooral het koppel in lagere toeren maakt een wereld van verschil.

Voor straatgebruik vind ik elke tuning op een 220/250 echt wel overkill, maar ieder maakt natuurlijk voor zichzelf uit waar hij z'n centen aan spendeert.
Ik zou het graag omgekeerd zien op de S3 Cup.
Versnellingen zijn VEEL te lang en had liever wat meer top-end vermogen gehad. Het is tenslotte een cup dus ik verwacht dat deze optimaal is voor circuit.

Ben heel hard aan het kijken voor een S1 Exige Duratec of S2 met K20 te kopen voor puur circuit gebruik (al is de 2ZZ ook wel echt een heerlijk blokje).

Ik volg wel je redenering dat een 2ZR een pak aangenamer is voor normaal weggebruik. Je moet maar eens kijken naar de dyno chart van een software mapping bij BR. Krijg je onderin al veel sneller een pak meer vermogen. Zou ook zeker helpen!

Ik mis echter stevig wat oemph nog en top-end dus hier wordt er nog wel wat geprutst aan de wagen :)
OPEN PITLANE TRACKDAYS: WWW.APEXEVENTS.EU

"Faster, faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death"
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise sport 240 software

Bericht door Weasel »

@jacobstim check je mail es :)
Gebruikersavatar
jacobstim
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2021, 16:25
Naam: Tim
Auto: Elise Cup 250 MY19
Locatie: Keerbergen
Contacteer:

Re: Elise sport 240 software

Bericht door jacobstim »

Weasel schreef: 13 mar 2021, 00:23 @jacobstim check je mail es :)
Mijn email? Zie niets precies? Ook geen privé meldingen op het forum?
OPEN PITLANE TRACKDAYS: WWW.APEXEVENTS.EU

"Faster, faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death"
Plaats reactie