Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijgen?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 apr 2011, 10:25
Naam: Steven
Auto: Elise s2 (2003)
Locatie: Kerkhove (Avelgem)

Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijgen?

Bericht door StevenD »

Hallo,

Een goeie week terug gemerkt dat één van mijn achterste dempers olie verliest. Naar aanleiding hiervan de elise binnen gedaan bij FVH in Bevere-Leie met de duidelijke vermelding dat de auto klaar moet zijn voor LTL dit weekend :D

Nu blijkt dat hij geen dempers meer op stock heeft en dat de backorders blijkbaar al een aantal maanden op zich laten wachten. Blijkbaar te maken met betalingsproblemen van Lotus?

Het alternatief is om ineens regelbare dempers te steken (voor en achter ineens met nieuwe veren), maar daarmee kom je blijkbaar niet door de keuring...
Nu is Frank op zoek naar dempers en wellicht zal hij die wel vinden, maar ik heb even zitten denken. Als het nu al zo een probleem is om dempers te vinden, hoe zal het dan zijn als mijn dempers vooraan aan vervanging toe zijn (mss binnen een half jaar)... Als die dan niet meer te krijgen zijn, dan kan ik inees weer 4 nieuwe steken...

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie aanraden?
[color=#BF0000][b]Life's too short to drive boring cars[/b][/color]
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door thiva »

De Bilsteins zijn al zeer lang haast niet verkrijgbaar.

Eliseparts is zeer recent met een alternatief op de proppen gekomen
in samenwerking met Bilstein. Als je zo dicht mogelijk bij OEM wilt
blijven lijkt me dat geen slecht alternatief.

Van hun website:
We have been working with the OEM manufacturer (Bilstein) on a replacement damper for the S1 and S2 Elise and we are happy to announce that we now have stock of both front and rear replacements

These dampers have exactly the same dimensions and the valving is very close to the OEM specification, also the Eibach springs we can supply are an exact original specification.

Alternatief is een setje Nitron SS, maar die worden ook niet langer gemaakt.
Ook daar moet je op zoek naar iemand die ze op stock heeft.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 apr 2011, 10:25
Naam: Steven
Auto: Elise s2 (2003)
Locatie: Kerkhove (Avelgem)

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door StevenD »

Bedankt voor de snelle reactie.

Die van elise parts lijken idd wel een goed alternatief. Iemand ervaring hiermee?

Zo dicht mogelijk bij OEM blijven is niet noodzakelijk, maar ik zie het niet echt zitten om elk jaar de dempers 2x te moeten wisselen voor de keuring. Verder ga ik nooit op circuit, dus zie niet echt veel voordeel in regelbare...
[color=#BF0000][b]Life's too short to drive boring cars[/b][/color]
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door thiva »

Die van Elise-Parts zijn zeer recent op de markt gekomen, dus echt veel mensen zullen ze nog niet hebben. Men heeft deze ontwikkeld omdat de OEM Bilsteins die je zoekt haast nergens meer te krijgen zijn.

Aangezien je toch niet echt circuit doet, zullen de nieuwe Billies zeken geen slecht alternatief zijn. In hun uitleg laten ze uitschijnen dat ze "zo dicht mogelijk" tegen OEM zitten. Het zou me niet verwonderen moesten ze gewoon dezelfde specs hebben, maar die uitleg gewoon gebruiken om zich in te dekken.

Kies je voor aftermarket (Nitron, e.d.) dan zorg je best dat je attesten kan voorleggen op de keuring.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door stekki »

Jammer genoeg zijn er geen attesten te verkrijgen voor Nitron, maar ook niet voor andere gekende lotus dempers zoals Quantum en GAZ.

Het enige merk dat dit wel voor lotus levert is dacht ik KW. Echter ik ken niemand die een KW vering heeft onder zijn lotus. Ik zou gewoon gaan voor Nitron SS2 of Quantum. Je moet dan wel een beetje geluk hebben op de keuring...
Light is not right
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door thiva »

stekki schreef:Jammer genoeg zijn er geen attesten te verkrijgen voor Nitron, maar ook niet voor andere gekende lotus dempers zoals Quantum en GAZ.

Het enige merk dat dit wel voor lotus levert is dacht ik KW. Echter ik ken niemand die een KW vering heeft onder zijn lotus. Ik zou gewoon gaan voor Nitron SS2 of Quantum. Je moet dan wel een beetje geluk hebben op de keuring...
Dealers schrijven toch al een plaatsingsattest uit. ;)
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 apr 2011, 10:25
Naam: Steven
Auto: Elise s2 (2003)
Locatie: Kerkhove (Avelgem)

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door StevenD »

Ziet er naar uit dat Frank toch nog aan een setje zal geraken. Indien niet, ga ik wellicht die van eliseparts nemen, geen gezever op de keuring ;)

Vorig jaar had ik al een tuning keuring aan mijn been voor de luchtfilter. Dit jaar was een gewone keuring dan weer voldoende :roll:
[color=#BF0000][b]Life's too short to drive boring cars[/b][/color]
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door stekki »

thiva schreef:
stekki schreef:Jammer genoeg zijn er geen attesten te verkrijgen voor Nitron, maar ook niet voor andere gekende lotus dempers zoals Quantum en GAZ.

Het enige merk dat dit wel voor lotus levert is dacht ik KW. Echter ik ken niemand die een KW vering heeft onder zijn lotus. Ik zou gewoon gaan voor Nitron SS2 of Quantum. Je moet dan wel een beetje geluk hebben op de keuring...
Dealers schrijven toch al een plaatsingsattest uit. ;)
Ja, maar is er een validatieverslag? Dit moet vd fabrikant of invoerder komen, dacht ik... Dit is nodig voor de eerste keer dat je door de 'tuning' keuring moet, alweer, dacht ik... :)
Light is not right
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door Frederik »

Aan KW mag je niet twijfelen ... als KW een ophanging maakt is deze beter dan origineel, zo niet dan brengen ze die gewoon niet op de markt.

Ik durf die met mijn ogen toe en een gerust hart adviseren.

Zelf al meerdere KW sets gehad op mijn vorige auto's en overweeg een one off set te laten bouwen voor mijn Elan ...
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Elise s2 bilstein dempers (tijdelijk) niet meer te krijg

Bericht door stekki »

Bizar dat je ze zelden op een elise ziet eh. Enig idee waarom?
Light is not right
Plaats reactie