Mijn Elise Project

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Speciaal voor Coen dan ;):

Stoelen heb ik goed schoon gemaakt en waar nodig bijgewerkt met zwarte leder lak. Ze zien er weer stukken beter uit al zou ik graag met de tijd de stoelen van een recentere Elise erin zetten. Dit model vind ik heel mooi om te zien:
415808_388000304580648_1631405438_o.jpg
De stoelrails heb ik ook schoon gemaakt + bijgewerkt en een dikke laag vet in gezet. Hiermee heb ik het rollende geluid bij optrekken en afremmen (hopelijk) opgelost.

Ik heb geen foto's van de stoelen omdat het te donker was.

Daarnaast heb ik de throttle linkage vernieuwd. Tijdens de LHD conversie was er besloten de "goedkope" route te bewandelen en er zat speling op. Vandaar zowel de linkage als de montageplaat vervangen voor Hurricane (LHD) items:
IMAG0267 (Large).jpg
Ik heb tevens de draadstang naar het pedaal verder op getapt zodat de instel mogelijkheid vergroot en nu het gaspedaal bij het aangrijpen van de rem op de zelfde hoogte zit. Dit moet heel&toe acties verbeteren. Het pedaal zit nu enkele cm hoger op een veel betere positie dan voorheen. Ook het vervelende "tikje" bij het lossen van het gas opgelost door een hoekje uit de montageplaat weg te nemen.

De reactie op het gaspedaal is nu buitengewoon lekker, zonder gebruik te maken van de "snelgas" optie.

De speakers zijn van redelijke kwaliteit (JL) maar zeer slecht gemonteerd in taps toelopende adapters van een andere auto lijkt het wel. De speaker is daardoor open aan de achterkant waardoor de weergave van lage tonen slecht is:
IMAG0268 (Large).jpg
Ik heb van MDF adapter ringen gemaakt die de speakers beter laten aansluiten op de achterplaat.
IMAG0269 (Large).jpg
Aan de linker kant het ik ook een kleine doorbraak moeten maken naar de ruimte waar o.a. de vulslang voor de brandstof loopt. Dit heb ik vervolgens weer dicht gemaakt.

Laatste upgrade is aan de cant rail:
IMAG0270 (Large).jpg
IMAG0271 (Large).jpg
De wellicht bekende upgrade kit. 10x steviger en mooier dan het lelijke plastic en geroest ijzeren mechanisme op een flinke stapel vul plaatjes. Ik ben er blij mee.

De doos met reeds vervangen onderdelen wordt steeds groter ;)
Laatst gewijzigd door Sander op 04 dec 2012, 01:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Coen »

Dat zijn inderdaad mooie stoelen, vanaf MY2004 in de Elise te vinden. Latere modellen zijn nog uitgevoerd met ProBax.

Mocht je het leuk vinden, je kunt ze zelf ook nog met ProBax opvullen:
http://www.lotustalk.com/forums/f92/pro ... post330613
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Snelle reactie, is was het bericht nog aan het afmaken ;) Ik wacht denk ik maar gewoon of tot iemand ze hier aanbied dat zie ik beter zitten dan met lijm aan de slag te gaan ;)
Laatst gewijzigd door Sander op 04 dec 2012, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 292
Lid geworden op: 29 sep 2009, 06:18
Auto: Geen

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Ruben »

Coen schreef:Dat zijn inderdaad mooie stoelen, vanaf MY2004 in de Elise te vinden. Latere modellen zijn nog uitgevoerd met ProBax.

Mocht je het leuk vinden, je kunt ze zelf ook nog met ProBax opvullen:
http://www.lotustalk.com/forums/f92/pro ... post330613
Die Amerikanen toch 8-)
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Coen »

Sander schreef:Snelle reactie, is was het bericht nog aan het afmaken ;)
8-)
Sander schreef:dan zie ik beter zitten dan met lijm aan de slag te gaan ;)
Deze beste man heeft het ook niet heel mooi afgewerkt :lol:

Je bent goed bezig met je Elise.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Tijd voor een update. Weer wat verder gegaan met het interieur.

Om te beginnen het stuur gedemonteerd. De richtingaanwijzers gingen niet uit zichzelf terug uit. Alleen als ik een onmogelijk scherpe hoek maakte. De oplossing was simpel. De plastic insert met het sleepcontact aan de onderzijde was 180 graden gedraaid gemonteerd:
IMAG0288.jpg
Het glas van de stack unit was aan de binnezijde gedelamineerd. Was nog een redelijk klusje om het glas eruit te krijgen:
IMAG0289.jpg
Een nieuw ruitje erin gezet. Helaas was deze te groot. Ik heb er met de dremel een stukje af geslepen. De rand is niet zo perfect als hij was (er springen kleine stukjes glas af) maar dat valt eigenlijk volledig weg in de plastic rand en door de kap die er overheen komt:
IMAG0290.jpg
Hierna het dashboard open gemaakt. Helaas, zoals bij het gaspedaal al het geval was, is ook hier weer maximaal bespaard op de LHD conversie. Een hoop boor, slijp en las werk. Er zijn veel "verkeerde" schroeven toegepast en ook van de 4 dash springs is er nog maar 1 aanwezig.

Voorbeeldje van een een bewerkt paneel versus een echte LHD:
IMAG0291.jpg
IMAG0292.jpg
Ik heb een korte inventarisatie kunnen maken. E.e.a is bijbesteld bij Elise Shop, nu wachten tot alles weer binnen is en dan is ook het dashboard weer in top staat ;)
IMAG0293.jpg
Het is duidelijk een Elise met veel geschiedenis. Enerzijds jammer, en ook weer heel leuk.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Erwin »

Knap werk!

Bevestigd enkel maar het verhaal dat er zeer veel te geven en te nemen is bij een RHD-LHD conversie. Goedkoop is half werk!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Goedkoop ombouwen zal in dit geval een hogere winst voor de ombouwer hebben betekend ;) Het was overigens allemaal niet "schandalig", het voldoet enkel niet aan wat ik er van verwacht.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Coen »

Deze is toch omgebouwd door Jan Nijland?
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Ik heb geen idee wie het gedaan heeft. Wel is het waarschijnlijk dat het iemand is geweest die dit vaker doet gezien de methode en de nauwkeurigheid waarmee het gedaan is. Ik heb er ook een CD bij met alle foto's van de ombouw.
Building >200BHP K-series
Plaats reactie