Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
 #34706  door bAAx
 14 jun 2010, 18:03
Ik loop altijd maar te declameren dat ik de elise zo te gek vind vanwege zijn chassisstijfheid..

Nu vond ik per ongeluk dit lijstje..

Alfa 159 - 31.400Nm/degree
Aston Martin DB9 Coupe 27,000 Nm/deg
Aston Martin DB9 Convertible 15,500 Nm/deg
Aston Martin Vanquish 28,500 Nm/deg
Audi TT Coupe 19,000 Nm/deg
Bugatti EB110 - 19,000 Nm/degree
BMW E36 Touring 10,900 Nm/deg
BMW E36 Z3 5,600 Nm/deg
BMW E46 Sedan (w/o folding seats) 18,000 Nm/deg
BMW E46 Sedan (w/folding seats) 13,000 Nm/deg
BMW E46 Wagon (w/folding seats) 14,000 Nm/deg
BMW E46 Coupe (w/folding seats) 12,500 Nm/deg
BMW E46 Convertible 10,500 Nm/deg
BMW X5 (2004) - 23,100 Nm/degree
BMW E90: 22,500 Nm/deg
BMW Z4 Coupe, 32,000Nm/degree
BMW Z4 Roadster: 14,500 Nm/deg
Bugatti Veyron - 60,000 Nm/degree
Chrysler Crossfire 20,140 Nm/deg
Chrysler Durango 6,800 Nm/deg
Chevrolet Corvette C5 9,100 Nm/deg
Dodge Viper Coupe 7,600 Nm/deg
Ferrari 360 Spider 8,500 Nm/deg
Ford GT: 27,100 Nm/deg
Ford GT40 MkI 17,000 Nm/deg
Ford Mustang 2003 16,000 Nm/deg
Ford Mustang 2005 21,000 Nm/deg
Ford Mustang Convertible (2003) 4,800 Nm/deg
Ford Mustang Convertible (2005) 9,500 Nm/deg
Jaguar X-Type Sedan 22,000 Nm/deg
Jaguar X-Type Estate 16,319 Nm/deg
Koenigsegg - 28.100 Nm/degree
Lambo Murcielago 20,000 Nm/deg
Lotus Elan 7,900 Nm/deg
Lotus Elan GRP body 8,900 Nm/deg
Lotus Elise 10,000 Nm/deg
Lotus Elise 111s 11,000 Nm/deg

Lotus Esprit SE Turbo 5,850 Nm/deg
Maserati QP - 18.000 nm/degree
McLaren F1 13,500 Nm/deg
Mercedes SL - With top down 17,000 Nm/deg, with top up 21,000 Nm/deg
Mini (2003) 24,500 Nm/deg
Pagani Zonda C12 S 26,300 Nm/deg
Pagani Zonda F - 27,000 Nm/degree
Porsche 911 Turbo (2000) 13,500 Nm/deg
Porsche 959 12,900 Nm/deg
Porsche Carrera GT - 26,000Nm/degree
Rolls-Royce Phantom - 40,500 Nm/degree
Volvo S60 20,000 Nm/deg
Audi A2: 11,900 Nm/deg
Audi A8: 25,000 Nm/deg
Audi TT: 10,000 Nm/deg (22Hz)
Golf V GTI: 25,000 Nm/deg
Chevrolet Cobalt: 28 Hz
Ferrari 360: 1,474 kgm/degree (bending: 1,032 kg/mm)
Ferrari 355: 1,024 kgm/degree (bending: 727 kg/mm)
Ferrari 430: supposedly 20% higher than 360
Renault Sport Spider: 10,000 Nm/degree
Volvo S80: 18,600 Nm/deg
Koenigsegg CC-8: 28,100 Nm/deg
Porsche 911 Turbo 996: 27,000 Nm/deg
Porsche 911 Turbo 996 Convertible: 11,600 Nm/deg
Porsche 911 Carrera Type 997: 33,000 Nm/deg
Lotus Elise S2 Exige (2004): 10,500 Nm/deg
Volkswagen Fox: 17,941 Nm/deg
VW Phaeton - 37,000 Nm/degree
VW Passat (2006) - 32,400 Nm/degree
Ferrari F50: 34,600 Nm/deg
Lambo Gallardo: 23000 Nm/deg
Mazda Rx-8: 30,000 Nm/deg
Mazda Rx-7: ~15,000 Nm/deg
Mazda RX8 - 30,000 Nm/degree
Saab 9-3 Sportcombi - 21,000 Nm/degree
Opel Astra - 12,000 Nm/degree
Land rover Freelander 2 - 28,000 Nm/degree
Lamborghini Countach 2,600 Nm/deg
Ford Focus 3d 19.600 Nm/deg
Ford Focus 5d 17.900 Nm/deg

Maw, zo spectaculair is die 10.000Nm/graad niet meer tegenwoordig! :shock:
Aan de andere kant weegt de wagen ongeveer de helft (grosso modo) van de rest van de wagens in het lijstje, dus zal zn stijfheid wellicht ook een dubbel zo solide maken, aangezien de inertiekrachten die erop werken de helft kleiner zijn? Maw welke andere parameters bepalen nog de subjectieve indruk dat de elise toch serieus stijf LIJKT (blijkbaar..)..??

Toch een licht verrassende set gegevens als je het mij vraagt :D

Trouwens: lol @ Lambo Countach :D
-->
 #34709  door bAAx
 14 jun 2010, 18:52
Verschillende leuke en interessante discussies over dit topic te vinden op t'internet.. wat er van waar is natuurlijk..

Zo vond ik nog even dit ter vergelijking..

"To give you a general idea of F1 development during the time here is more or less the typical values for diferent types of chassis/frame used in F1 during the years:

- Space Frame - 1000 lb/ft - 1356 Nm

- Lotus 25 frame (kind of space frame but with aluminum plates welded to the bottom and sides of the frame - 2400lb/ft - 3254,4 Nm

- First aluminum monocoques - 4500-6000lb/ft - 6102 - 8136 Nm

- First carbon monocoque (Mclaren MP4/1) - 14500 lb/ft - 19662 Nm

- Carbon fibre monocoques (nowadays) - anywhere between 22000 and 24000 lb/ft - 29832 - 32522 Nm"
 #34714  door Bart P
 14 jun 2010, 20:10
Interessant maar hoe moet je die lijst interpreteren ???
 #35133  door YvoTuk
 21 jun 2010, 22:10
het lijkt me een onzin lijstje.

Tussen een Lotus Elise en een Lotus Elise 111s is geen verschil in stijfheid; het chassis is niet gewijzigd... :roll:
 #35149  door electroshock
 21 jun 2010, 23:59
In Nm/degree/€ ga ik voor de VW Fox. :D
Waar komt die tabel vandaan en hoe moet je ze inderdaad lezen ?

Een pint voor wie deze hogere fysica eens in verstaanbare mensentaal uitlegt.

Intepreteren kan natuurlijk in alle richtingen :D
Als ik lees "BMW E46 Wagon (w/folding seats) 14,000 Nm/degree",
dan begrijp ik eindelijk de overname van Saab door BakkerBart, die plots dacht
met een "Saab 9-3 Sportcombi - 21,000 Nm/degree" kan ik best de degens eens kruisen met dat Beiers geweld.
 #35357  door electroshock
 23 jun 2010, 16:38
Er zijn precies geen ingenieurs mechanica actief op dit forum ? :(
 #35358  door bAAx
 23 jun 2010, 16:48
Wel, interpretatie is idd moeilijk als je (op het internet, bron van alle leugens en veel kwaad) wat verder graaft in die richting (ik bedoel naar belang van en correctheid van waardes ivm chassisstijfheden): methode waarop/apparatuur waarmee deze gemeten worden door de verschillende constructeurs zijn meestal niet vergelijkbaar.. dus zeker geen direkte vergelijkingen mogelijk!

De lijst is dus (natuurlijk) louter indicatief: wel eens leuk om te zien tussen welke waarden dit meestal schommelt, maar zeker niet teveel waarde aan hechten

chassisstijfheid is natuurlijk ook niet de énige parameter waarop de genialiteit van een wagenontwerp stoelt.. je kan iets ook te stijf maken etc..

.. @YvoTuk: ik denk dat ze voor de elises waardes verzameld hebben van verschillende bronnen, en die "carrément" onder elkaar gezet hebben.. nu het ligt altijd in de buurt van 11.000 dus dat zal het wel ongeveer zijn ;)
Laatst gewijzigd door bAAx op 23 jun 2010, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 #35364  door electroshock
 23 jun 2010, 17:04
Herman schreef:dit maakt het klaar..... ;)
Interessante link !
... nu nog omzetten in gewone mensentaal.

Avondlectuur voor straks op het terras bij ondergaande zon (was het maar waar).
Wel een argument om de oude fischertechnik nog eens onder het stof uit te halen.
 #35404  door Erwin
 23 jun 2010, 20:46
Even in mensentaal :

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld.
10.000 Nm/deg betekend dat je ongeveer 1000 kg kracht nodig hebt om het chassis 1 graad (1/360 ste van een circel) te verbuigen.
Dus hoe meer kracht nodig is om het te verbuigen, hoe stijver je chassis.

Een chassi is continu aan het bewegen als je rijd.
Een simpele test : neem een Porsche Targa van de jaren stillekes en neem een bocht. Steek terwijl (in de bocht) je vingers naar buiten tussen de raamstijl en het dak, wat zeer makkelijk gaat. Rij nu rechtdoor en recht naar het ziekenhuis want je vingers krijg je er niet meer tussenuit!!! :lol:
Dit is echter geen grap. Het is ook zo dat elke wagen wat last heeft van metaalmoeheid door de afgelegde kilometers. Hoe meer kilometers, hoe minder stijf je chassis wordt.

Maar ... alles is relatief.

Volgende bedenkingen bij het tabelletje met waarden:
Als je chassis breder is, is ook je krachtarm groter waardoor je met minder kracht het chassis makkelijker kan plooien. (in de tabel staat er namelijk niet bij dat het per meter is uitgedrukt). Dus een VW Polo is smaller dan een Lambo Countach en dus relatief gezien sterker.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook met de lengte van de wagen.

Eigelijk zou dit uitgedrukt moeten worden in Nm/Deg/m.

Ik denk persoonlijk dat de stijfheid niet alles is en dat je de multilink ophanging van een Elise zeker niet mag vergeten als je over het "goede wegligging gevoel" spreekt.

Hopelijk heeft dit iets bijgebracht.
-->