Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
 #105337  door Weasel
 13 feb 2021, 23:42
Nu die Elise final edition 240 uit is, vraag ik me wel hard af of die motor blok 1 op 1 dezelfde is. En dus de software erin te flashen valt van die 240.

Iemand die dit weet of de connecties heeft 😅
-->
 #105338  door FastEleven
 15 feb 2021, 13:44
Op je vraag kan ik niet met zekerheid antwoorden, maar ik durf toch gokken dat die software gewoon dezelfde is als die van de huidige Elise Cup250, die eigenlijk ook maar 243 pk heeft ipv 250 ....
 #105339  door wimvanbeeck
 16 feb 2021, 10:55
de 240 heeft 243 pk
de Cup 248, wel telkens bij 7.200 toeren

de vroegere 220 had zijn max. vermogen 217 bij 6.800 toeren
 #105340  door Yves
 16 feb 2021, 21:15
Andere injectoren, andere pulley, ander motor management.
Meerprijs tov 220 zou zo'n 7000€ zijn.
Upgrade van een 220 is dus pakje voordeliger.
 #105342  door Weasel
 22 feb 2021, 23:23
Waarom raadt men dan vaak een andere uitlaat en spruitstuk aan als je tunet ?

Ik vind t echt gek dat dat een arm en een been moet kosten voor 20pk bij te hebben 😅
 #105343  door Eleanore1998
 23 feb 2021, 17:36
Yves schreef:
16 feb 2021, 21:15
Andere injectoren, andere pulley, ander motor management.
Meerprijs tov 220 zou zo'n 7000€ zijn.
Upgrade van een 220 is dus pakje voordeliger.
Dat is ook de info die ik eind vorige week kreeg ;) Samen met "niet-origineel is niet goed voor de wederverkoopwaarde" :D Maar ik heb er dus wel even aan gedacht :lol:
 #105348  door jacobstim
 02 mar 2021, 16:29
Weasel schreef:
22 feb 2021, 23:23
Waarom raadt men dan vaak een andere uitlaat en spruitstuk aan als je tunet ?

Ik vind t echt gek dat dat een arm en een been moet kosten voor 20pk bij te hebben 😅
De Lotus Elise 2ZR (en ook de Exige V6 trouwens) zijn enorm gelimiteerd door de restrictieve uitlaatlijn. Een 4-in-1 manifold en andere katalysator zorgen al voor een veel vlottere doorstroming en minder tegendruk. Je verliest doorgaans wat koppel onderin maar krijgt meer vermogen in de top-end van de wagen.

Verschil tussen 220 sport en cup 250 werd hier correct aangegeven: supercharger pulley, injectoren en mapping.

In de praktijk hebben de 250's eigenlijk maar ergens 230-235 pk op de dyno trouwens :)
 #105352  door jacobstim
 03 mar 2021, 12:06
Er zit trouwens een klein verschil in de ECU tussen een 220 en een 250. Bij de 220 kan je zaken zoals brandstof beter aansturen waardoor er meer injectie mogelijk is en dus hogere vermogens makkelijker bereikt kunnen worden.

Een 220 map je op stock ECU redelijk simpel naar 265 pk ergens.
 #105366  door Weasel
 10 mar 2021, 12:40
Heb je er ervaring mee? If yes, content van?

De bottleneck die overal terugkomt is de spaghetti/manifold. Die blijkt van een atmo motor te komen te nauwe kanalen te hebben. Zowel Komotec als RRR voorziet deze in hun tuningkits.
-->