Elise sport 240 software

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Elise sport 240 software

Bericht door Weasel »

Nu die Elise final edition 240 uit is, vraag ik me wel hard af of die motor blok 1 op 1 dezelfde is. En dus de software erin te flashen valt van die 240.

Iemand die dit weet of de connecties heeft 😅
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Elise sport 240 software

Bericht door FastEleven »

Op je vraag kan ik niet met zekerheid antwoorden, maar ik durf toch gokken dat die software gewoon dezelfde is als die van de huidige Elise Cup250, die eigenlijk ook maar 243 pk heeft ipv 250 ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Elise sport 240 software

Bericht door wimvanbeeck »

de 240 heeft 243 pk
de Cup 248, wel telkens bij 7.200 toeren

de vroegere 220 had zijn max. vermogen 217 bij 6.800 toeren
Gebruikersavatar
Yves
Berichten: 671
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:50
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: Elise sport 240 software

Bericht door Yves »

Andere injectoren, andere pulley, ander motor management.
Meerprijs tov 220 zou zo'n 7000€ zijn.
Upgrade van een 220 is dus pakje voordeliger.
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise sport 240 software

Bericht door Weasel »

Waarom raadt men dan vaak een andere uitlaat en spruitstuk aan als je tunet ?

Ik vind t echt gek dat dat een arm en een been moet kosten voor 20pk bij te hebben 😅
Eleanore1998
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 aug 2020, 18:04
Auto: Lotus Elise Sport 220

Re: Elise sport 240 software

Bericht door Eleanore1998 »

Yves schreef: 16 feb 2021, 21:15 Andere injectoren, andere pulley, ander motor management.
Meerprijs tov 220 zou zo'n 7000€ zijn.
Upgrade van een 220 is dus pakje voordeliger.
Dat is ook de info die ik eind vorige week kreeg ;) Samen met "niet-origineel is niet goed voor de wederverkoopwaarde" :D Maar ik heb er dus wel even aan gedacht :lol:
Gebruikersavatar
jacobstim
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2021, 16:25
Naam: Tim
Auto: Elise Cup 250 MY19
Locatie: Keerbergen
Contacteer:

Re: Elise sport 240 software

Bericht door jacobstim »

Weasel schreef: 22 feb 2021, 23:23 Waarom raadt men dan vaak een andere uitlaat en spruitstuk aan als je tunet ?

Ik vind t echt gek dat dat een arm en een been moet kosten voor 20pk bij te hebben 😅
De Lotus Elise 2ZR (en ook de Exige V6 trouwens) zijn enorm gelimiteerd door de restrictieve uitlaatlijn. Een 4-in-1 manifold en andere katalysator zorgen al voor een veel vlottere doorstroming en minder tegendruk. Je verliest doorgaans wat koppel onderin maar krijgt meer vermogen in de top-end van de wagen.

Verschil tussen 220 sport en cup 250 werd hier correct aangegeven: supercharger pulley, injectoren en mapping.

In de praktijk hebben de 250's eigenlijk maar ergens 230-235 pk op de dyno trouwens :)
OPEN PITLANE TRACKDAYS: WWW.APEXEVENTS.EU

"Faster, faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death"
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Elise sport 240 software

Bericht door wimvanbeeck »

Mijn 220 S had 211 pk op dyno
Gebruikersavatar
jacobstim
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2021, 16:25
Naam: Tim
Auto: Elise Cup 250 MY19
Locatie: Keerbergen
Contacteer:

Re: Elise sport 240 software

Bericht door jacobstim »

Er zit trouwens een klein verschil in de ECU tussen een 220 en een 250. Bij de 220 kan je zaken zoals brandstof beter aansturen waardoor er meer injectie mogelijk is en dus hogere vermogens makkelijker bereikt kunnen worden.

Een 220 map je op stock ECU redelijk simpel naar 265 pk ergens.
OPEN PITLANE TRACKDAYS: WWW.APEXEVENTS.EU

"Faster, faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death"
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise sport 240 software

Bericht door Weasel »

Heb je er ervaring mee? If yes, content van?

De bottleneck die overal terugkomt is de spaghetti/manifold. Die blijkt van een atmo motor te komen te nauwe kanalen te hebben. Zowel Komotec als RRR voorziet deze in hun tuningkits.
Plaats reactie