Alternator-bout afgebroken aan motor

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Witse
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 sep 2009, 18:39
Auto: Elise S2
Locatie: Meise - Vlaams-Brabant

Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door Witse »

- - Elise Mk2 - Rover 120 PK - -

Onlangs was ik aan het rijden en hoorde ik plots een doffe tik. Ik zag niet direct wat er mis in het motorcompartiment en langs de wagen zag alles er normaal uit dus ben dan rustig naar huis gereden.

Thuis alles eens goed bekeken en wat bleek; de steun 'bracket' van de alternator (dus met de sleuf in) hing los te bengelen. Oorzaak blijkt een afgeknakte bout van de alternator te zijn. Spijtig genoeg is het de bout die rechtstreeks op de motor is geschroefd en de kop is er volledig af.

Door wat te googelen heb ik al gelezen dat ik niet de enige ben die dit voorheeft. Op de bout zit een soort dikke rondel ('spacer') en blijkbaar worden alle motortrillingen gecentraliseerd op de kop van de bout. Na verloop van tijd zou deze dus breken als gevolg van een soort van metaalmoeheid.

Kheb al eens gekeken hoe ik dat kan oplossen maar ziet er niet simpel uit. Bout zit achter het chassis en is moeilijk bereikbaar. Ik ben aan het denken om er ofwel een kleinere bout op te lassen en deze dan los te draaien (om het resterende van de originele bout eruit te krijgen), ofwel om er met een 'tap' in te gaan en op die manier de bout eruit te krijgen.

Probleem is dat er niet veel plaats is om te manouvreren en aan te werken.
En ik heb niet direct zin om de motor uit te bouwen :-)

Is er nog al iemand van het forum die dit heeft meegemaakt? Hoe hebben jullie het opgelost gekregen?

Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door mindp0wer »

Heb ik nog niet van gehoord. Lijkt me ook niet eenvoudig op te lossen.
Foto?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
PaulF
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 apr 2009, 20:47
Naam: Paul
Auto: Elise S
Locatie: Stekene

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door PaulF »

Als je Engels goed genoeg is,zoek dan eens op Seloc forum,ik denk dat je daar
wel goede raad of een oplossing gaat vinden.Heb dit daar ook al eens gelezen,
en dacht dat de oplossing toen was dat ze het motorblok hebben laten zakken
of omhoog gebracht hebben,daar ben ik niet zeker meer van.
Succes met je zoektocht.

Greets Paul
Jodo
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:40
Auto: S2 Elise

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door Jodo »

Ik heb een jaar geleden precies hetzelfde probleem gehad. Tijdens het remmen hoorde ik een metaalachtige plof. De spacer is nogal een zwaar metalen voorwerp en deze was op de undertray terecht gekomen. Bij het optrekken en afremmen rolde dat ding met een enorm kabaal naar achteren en naar voren. Omdat ik op dat moment niet wist wat er gebeurd was en ik nog 250km te gaan had heb ik de rest van de rit niet echt met een gerust hart in de auto gezeten. (uiteraard wel gecontroleerd of de echt belangrijke dingen nog vastzaten)

Ben vervolgens naar mijn lokale garage gegaan en deze had het euvel in 20 minuten verholpen. Hij was vooral op de tast aan het werken maar uiteindelijk was het een relatief klein karwei. Mijn advies: laat de expert het euvel verhelpen. Succes!
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door YvoTuk »

Ik heb dat jaren geleden ook meegemaakt.

Zo te zien betreft de reactie van de laatste post niet hetzelfde probleem. Het verwijderen van die bout kost echt wel meer tijd dan een paar minuten.

Ik heb uiteindelijk een haakse boorkop gebruikt met een afgeknipte boor om de kop en de boor tussen het chassis en de motor te krijgen.
Veel tijd en boorolie gebruikt om een mooi gat in de bout te krijgen en vervolgens met een speciaal stukje gereedschap om defecte bouten uit te draaien het draadeind uit de motor gekregen.

Heeft me wel een aantal uurtjes gekost.
Jodo
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:40
Auto: S2 Elise

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door Jodo »

YvoTuk schreef:.....Zo te zien betreft de reactie van de laatste post niet hetzelfde probleem. Het verwijderen van die bout kost echt wel meer tijd dan een paar minuten....
Hallo Yvo,

....of Peter werkt gewoon sneller dan jou :lol: :lol: :lol:

Maar je hebt gelijk. Ik weet eerlijk gezegd niet of de bout afgebroken was of gewoon eruit gerammeld. Zal het eens navragen.
Gebruikersavatar
Witse
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 sep 2009, 18:39
Auto: Elise S2
Locatie: Meise - Vlaams-Brabant

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door Witse »

Bedankt voor de reacties! Heb trouwens nog geen tijd gehad om foto te nemen. Wel heb ik al de undertray verwijderd om wat meer plaats te hebben en ik ga binnenkort eens proberen met behulp van puntslag en hamertje het resterende van de bout er uit te krijgen maar ik weet niet of dat gaat lukken (misschien te weinig plaats om te manouvreren).

Het ambetante is dat de er echt niets meer van de bout uitsteekt. Anders kon ik daar nog proberen aan te draaien met een tang ofzo.
Och ja, we zien wel. Beetje sleutelen en vloeken nu maar daarna is het rijplezier des te groter :)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door Erwin »

Gezien de bout is afgebroken, is de mechanische stress eraf.

Het kan dus best zijn, als er weinig corrosie is, dat je het einde met weinig moeite eruit krijgt (hamer en klein beiteltje).

Ik zou eens WD40 erop spuiten, een nachtje laten trekken en dan proberen of het niet loszit.

Als je gaten voor linkse tappen gaat boren in bouten waar je niet goed aankan, is het risico dat je de schroefdraad beschadigd zeer reeel. Nieuwe draad met helicoil, ... is een hel om het goed te krijgen.

In mijn ogen een "wondermiddel" dat wij professioneel gebruiken om zulke dingen los te krijgen is "Shock Spray" van het merk Novatio. Dit is geen kruipolie, maar lost chemische roest en andere aanslag op. Heeft ons meermaals een hoop ellende bespaart.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door ovi »

Erwin schreef:In mijn ogen een "wondermiddel" dat wij professioneel gebruiken om zulke dingen los te krijgen is "Shock Spray" van het merk Novatio.
Yep, die producten van Novatio gebruik ik ook al jaren voor mijn oldtimers!
Beste is van dit enkele dagen achter elkaar er op te gaan spuiten en dan pas te proberen! ;)
Gebruikersavatar
Mario
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 aug 2009, 23:55
Naam: Mario
Auto: Elise Type 25/Cooper S
Locatie: Izegem

Re: Alternator-bout afgebroken aan motor

Bericht door Mario »

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Afgebroken bout zit vast in motorblok. Garagist zal nu via inductie de bout opwarmen. Hopelijk komt hij zo los. Anders moet de motor er uit. Hoe is dit destijds bij jullie afgelopen?
Plaats reactie