Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
 #102371  door Lvb
 12 nov 2017, 16:28
Mijn koppeling zit al goed op zijn einde =>
in 6de zeer lage toeren vol gas geven (dan kan hem al eens slippen).
Nu heb ik nog wel even de tijd om alles eens te bekijken.
vraag me eens af
wat is een GOEDE oplossing .
Waar ik zowat het beste van de 2 heb =>(Kostprijs , kwaliteit , duurzaamheid )

-Een orginele koppeling nemen en dus ook laten plaatsen bij lotus zelf. (Kostprijs ?)

-Een ander merk koppeling die "beter" zou zijn volgens de site
en zelf plaatsen (ben wel redelijk handig dus dat zou wel kunnen lukken) en dus voor een 400€ Klaar (maar heb er niet veel zin in) :lol:

-hoe zit dat met mensen die toch een andere koppeling (dan orgineel) willen en toch altijd bij lotus willen binne gaan voor montage.
Worden die dan ook geholpen (Ivm met de plaatsing).

Ps: Ik heb ook gelezen dat de orginele koppeling van een s240 beter zou zijn
en ook past op een gewone 192 pk . !???

Mijn Exige is nog orgineel 192pk
Iemand ervaring Alle info welkom .
Vb: van andere + kost
(de goedkoopste zou zelfs beter zijn dan orgineel ?)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
 #102376  door malo
 12 nov 2017, 23:41
111r 192 pk hier, exedy uprated clutch (als bovenstaand). Al drie jaar trackdays mee gedaan en wat droge driftpleintjes en geen issues mee. Ze stinken allemaal wel een beetje, ook oem. Voor paddle koppeling zal gelden, wat goed is voor race is slecht voor road. Zorgvuldig en rechtlijnig terugplaatsen van de bak is belangrijk, zodat de dunne plaat niet beschadigd tijdens dit proces. My 2ct
 #102381  door HiRez
 13 nov 2017, 22:24
Ik heb ook een Exedy uprated clutch. 111R met SC.
Prima koppeling voor straat gebruik en af en toe een trackday / snelle toertocht.

Zoals Malo al aangeeft een Race clutch gaat je niet meer comfort opleveren :-) Koop de koppeling die past bij gepland gebruik. Een race-koppeling zou ik alleen aanbevelen als je veel trackdays gaat rijden of het vermogen van je auto ver gaat opvoeren.

My 0.02 euro.
 #103354  door Lvb
 27 aug 2018, 21:06
Het is nu tijd geworden dat ik mijn koppeling moest vervangen .
ben er dus aan begonne .(nog de orginele Toyota)Afbeelding

Heb deze koppelingsset gevonden voor maar 116€
Deze is juist dezelfde als orgineel Toyota maar dan andere naam :D
Afbeelding
Afbeelding

Ga ook een c60 bak plaatsen voor de andere overbrenging te hebben in 6de versnelling.( iets lager in toeren “enkel in 6de”)
Ik doe toch geen circuit .
En is dus gemakkelijk/beter voor op de snelweg te rijden)
Afbeelding

Moet enkel alles nog terug plaatsen :mrgreen:
 #103358  door Lvb
 31 aug 2018, 17:37
De c60 bak gemonteerd top :D :arrow: :arrow:
(1 Foto met de orginele c64 )
En 2 foto’s na montage (c60)
Nu Zeker 600 toeren minder in 6de
Ofwel 25km/h sneller op de 3000t/m
Ik ben er super content mee .
De nieuwe koppeling werkt ook perfect

Voor(c64)
Afbeelding


Na(c60)
Afbeelding

Afbeelding
 #103638  door malo
 24 nov 2018, 10:17
Lvb schreef:
31 aug 2018, 17:37
En 2 foto’s na montage (c60)
Nu Zeker 600 toeren minder in 6de
Ofwel 25km/h sneller op de 3000t/m
Je rijdt nu een tijdje rond met de langere 6e versnelling. Zou je het nog steeds aanraden? Waarschijnlijk is het alleen die enkele keer op hoge snelheid op de duitse autobahn een nadeel (daar heeft de standaard lotus overbrenging het al zwaar om in zijn 6 de top te bereiken).

Ik heb momenteel een spare 64 bak open liggen en overweeg er ook een 60 van te maken.
 #103640  door Lvb
 24 nov 2018, 17:27
Ja de wagen heeft nu wel minder trekkracht in 6de
5000tp/m is zelfs 200km/u (6de)
Hangt er ook wat vanaf wanneer je uit de 5de wil gaan .

De wagen gaat/ging toch al niet zo vlot eens je in de orginele 6de zit (C64)
Dus de auto die mij nu voorbij komt op de autobahn (met mijn c60 ) deed dat vroeger ook met mijn orginele overbrenging (c64) .
Dus daarvoor moet je het niet laten .
Met een Elise/Exige n/a (192pk) Kom je gewoon een muur tegen op 140-150km/u . Een wagen met ietsje meer pk komt gemakkelijk voorbij (op de autobahn).

Voor mij is het nog de prima bak ( minder toeren, “minder lawaai” , minder verbruik )
(Ik denk ook een hogere topsnelheid voor de 220,240,260+ pk)

als je de 5de tot het EINDE gebruikt .!!
wat kan je dan nog Winne met die orginele 6de (c64) (in mijn ogen niets)
Dus gebruik ik die 6de dan liever om nog comfortabeler te kunnen toeren :D

Maar als je het max. wil halen uit ook die laatste 6de :lol:
dan moet je de orginele overbrenging laten staan .

Afbeelding