Jan_Blom
- Jan_Blom
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 dec 2015, 12:00
- Auto: Lotus Elise S1 (1998)
Jan_Blom
Hoi mede Lotus adepten,
Leuk dat er een actief 'old skool' Lotus-forum is! Ik sluit me daar graag bij aan want het voegt denk ik wel wat toe t.o.v. FB enzo. Ik ben Jan Blom uit '69 en woon in Herpen. Dat is een klein Brabants 'durp' dat net op de grens van Noord-Brabant en Gelderland ligt, zo ongeveer tussen Nijmegen en Oss.
Sinds begin dit jaar is een van mijn jongensdromen uitgekomen, toen ik een Elise S1 kon aanschaffen. Ik ben gek van sportwagens, en dan specifiek Britse (heb hiervoor een Spitfire gehad) en dan nog specifieker vooral Lotus. Waarom? Geen idee hoe dat zo gekomen is, daar word je mee geboren denk ik. Mijn Elise is LRG en RHD. Ik heb de Elise bij UKSportscars in het noorden van Nederland gekocht. Ben goed te spreken over de service die de eigenaar heeft geboden qua aftersales. En superblij met mijn Elise! Ik heb de Elise als standaard model gekocht, enige echte 'upgrades' waren de 111S velgen die er onder zaten en de Janspeed uitlaat. En die voegen visueel en qua geluid veel goeds toe t.o.v. de standaard velgen en uitlaat vind ik zelf.
Sinds de Elise in mijn bezit is heb ik wel wat verbeteringen aangebracht (nou ja dat heeft de Lotus specialist Van Sten gedaan want ik heb helaas weinig kaas van de techniek gegeten). De KONI schokbrekers die er nog onder zaten zijn vervangen door exemplaren van GAZ. Omdat met deze schokbrekers de hoogte ook in te stellen is heb ik hem ca 2 cm lager laten afstellen en ook dat komt het visuele ten goede vind ik. Verder zijn de toe-links vervangen wegens een krakende aan de rechterkant (gewoon onderhoud). Ook de remschijven en remblokken heb ik laten vervangen omdat die ook erg basic waren (blokken van Green Stuff - deze geven 'Geen Stuff' op de velgen maar ook weinig remkracht). De remschijven die er nu onder zitten zijn EBC UltimaX (gegroefd) en de remblokken Carbon Lorraine (CL RC5+). Remt fantastisch, maar piept ook aardig . En linksvoor blijven de blokken tegen de schijf tikken tijdens het rijden (door rijwind) wat gezien de groeven in de schijven een irritant geluid geeft; een klein rubbertje erop heeft nog niet mogen baten.
Ik zal wat foto's in de showroom plaatsen.
Morgen gaat de Elise naar een car detailing service. Waarschijnlijk wordt het een goede lakverzorging en daarna verzegeling, misschien kan er nog wat steenslag worden weggewerkt. Ben zeer benieuwd naar het resultaat, begin januari kan ik hem weer ophalen.
Dat waren de hoofdzaken voor de kennismaking denk ik wel!. Veel groeten, Jan
Leuk dat er een actief 'old skool' Lotus-forum is! Ik sluit me daar graag bij aan want het voegt denk ik wel wat toe t.o.v. FB enzo. Ik ben Jan Blom uit '69 en woon in Herpen. Dat is een klein Brabants 'durp' dat net op de grens van Noord-Brabant en Gelderland ligt, zo ongeveer tussen Nijmegen en Oss.
Sinds begin dit jaar is een van mijn jongensdromen uitgekomen, toen ik een Elise S1 kon aanschaffen. Ik ben gek van sportwagens, en dan specifiek Britse (heb hiervoor een Spitfire gehad) en dan nog specifieker vooral Lotus. Waarom? Geen idee hoe dat zo gekomen is, daar word je mee geboren denk ik. Mijn Elise is LRG en RHD. Ik heb de Elise bij UKSportscars in het noorden van Nederland gekocht. Ben goed te spreken over de service die de eigenaar heeft geboden qua aftersales. En superblij met mijn Elise! Ik heb de Elise als standaard model gekocht, enige echte 'upgrades' waren de 111S velgen die er onder zaten en de Janspeed uitlaat. En die voegen visueel en qua geluid veel goeds toe t.o.v. de standaard velgen en uitlaat vind ik zelf.
Sinds de Elise in mijn bezit is heb ik wel wat verbeteringen aangebracht (nou ja dat heeft de Lotus specialist Van Sten gedaan want ik heb helaas weinig kaas van de techniek gegeten). De KONI schokbrekers die er nog onder zaten zijn vervangen door exemplaren van GAZ. Omdat met deze schokbrekers de hoogte ook in te stellen is heb ik hem ca 2 cm lager laten afstellen en ook dat komt het visuele ten goede vind ik. Verder zijn de toe-links vervangen wegens een krakende aan de rechterkant (gewoon onderhoud). Ook de remschijven en remblokken heb ik laten vervangen omdat die ook erg basic waren (blokken van Green Stuff - deze geven 'Geen Stuff' op de velgen maar ook weinig remkracht). De remschijven die er nu onder zitten zijn EBC UltimaX (gegroefd) en de remblokken Carbon Lorraine (CL RC5+). Remt fantastisch, maar piept ook aardig . En linksvoor blijven de blokken tegen de schijf tikken tijdens het rijden (door rijwind) wat gezien de groeven in de schijven een irritant geluid geeft; een klein rubbertje erop heeft nog niet mogen baten.
Ik zal wat foto's in de showroom plaatsen.
Morgen gaat de Elise naar een car detailing service. Waarschijnlijk wordt het een goede lakverzorging en daarna verzegeling, misschien kan er nog wat steenslag worden weggewerkt. Ben zeer benieuwd naar het resultaat, begin januari kan ik hem weer ophalen.
Dat waren de hoofdzaken voor de kennismaking denk ik wel!. Veel groeten, Jan
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Hi
Welkom!
Inderdaad, Facebook heeft ook zijn voordelen maar is een vluchtig medium.
De forum's blijven de bron van info en archieven.
Inderdaad, Facebook heeft ook zijn voordelen maar is een vluchtig medium.
De forum's blijven de bron van info en archieven.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Alexs1
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 11:57
- Naam: Alex
- Auto: Elise S1
Re: Hi
Jan welkom,
Ik las dat je remschijven jn EBC UltimaX (gegroefd) en de remblokken Carbon Lorraine (CL RC5+) had ter vervanging, nu heb ik exact hetzelfde gedaan op mijn Elise s1 .
Het piepen valt bij mij wel mee , alleen in het begin toen ze nog ingeremt moesten worden heel af en toe maar nu niks meer, en van dat tikken heb ik geen last komt je remzuiger wel goed terug ?
De remkracht is wel een heeeeel stuk beter als die EBc greenstuff....die CL RC5+ happen bijten !
Ik zag wel dat je die R1R banden heb onder je Elise , bevalt dat ? ik moet binnenkort ook aan nieuw setje banden en ben me nu aan het inlezen over welke te nemen.
Ik las dat je remschijven jn EBC UltimaX (gegroefd) en de remblokken Carbon Lorraine (CL RC5+) had ter vervanging, nu heb ik exact hetzelfde gedaan op mijn Elise s1 .
Het piepen valt bij mij wel mee , alleen in het begin toen ze nog ingeremt moesten worden heel af en toe maar nu niks meer, en van dat tikken heb ik geen last komt je remzuiger wel goed terug ?
De remkracht is wel een heeeeel stuk beter als die EBc greenstuff....die CL RC5+ happen bijten !
Ik zag wel dat je die R1R banden heb onder je Elise , bevalt dat ? ik moet binnenkort ook aan nieuw setje banden en ben me nu aan het inlezen over welke te nemen.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Hi
Ik rij ook al jaren 'tevreden' op de Toyo R1R, heb ze dit jaar vervangen door Yokohama Advan Neova AD08 waarvan ik een ZEER goede eerste indruk heb, weet niet of ik nog naar Toyo (R1R) terug wil eerlijk gezegd. Een groot nadeel van de R1R vond ik het smeren en vervorming bij circuit gebruik die toch wat rij-geluiden en trillingen veroorzaakte.Alexs1 schreef:Ik zag wel dat je die R1R banden heb onder je Elise , bevalt dat ? ik moet binnenkort ook aan nieuw setje banden en ben me nu aan het inlezen over welke te nemen.
R1R gedroeg zich in de regen wel zeer goed, dit moet ik met de Yokoham's nog uit testen, ze hebben nog geen regen gezien.
Wel met de Yoko's nog geen circuit kunnen doen.
ps. ik drift nooit in de bochten
Hier zie je wat ik bedoel:
(ziet er op foto wel erger uit dan is het)
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Alexs1
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 11:57
- Naam: Alex
- Auto: Elise S1
Re: Hi
Frederik,
De banden die ik nu onder de s1 heb zitten zijn de Yokohama Advan Neova AD08 (niet de R) , daar ben ik zelf niet erg tevreden over.
Kan ook komen door de conditie van de banden , ze zijn maar 6 jaar oud maar voor m'n gevoel keihard , weinig grip dus.
Ze zijn ook gescheurd in de groeven van het loopvlak...dus moeten eronder uit.
Dat banden een beetje smeren bij circuitgebruik lijkt me 'normaal' en dat gesmeerde laagje moet je er weer vanaf rijden wat lawaai/trilling veroorzaakt, en dat zal de Advan ook hebben denk ik.
Ben op zoek dus naar een band voor op straat en die af en toe circuit kan doen en dan kwam ik onderandere bij de R1R uit.
De banden die ik nu onder de s1 heb zitten zijn de Yokohama Advan Neova AD08 (niet de R) , daar ben ik zelf niet erg tevreden over.
Kan ook komen door de conditie van de banden , ze zijn maar 6 jaar oud maar voor m'n gevoel keihard , weinig grip dus.
Ze zijn ook gescheurd in de groeven van het loopvlak...dus moeten eronder uit.
Dat banden een beetje smeren bij circuitgebruik lijkt me 'normaal' en dat gesmeerde laagje moet je er weer vanaf rijden wat lawaai/trilling veroorzaakt, en dat zal de Advan ook hebben denk ik.
Ben op zoek dus naar een band voor op straat en die af en toe circuit kan doen en dan kwam ik onderandere bij de R1R uit.
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
- Naam: Derrick
- Auto: Elise 111R met SC
- Locatie: Zuidelijk Nederland
Re: Hi
6 jaar oude banden.... is wel erg oud hoor.
Dat mag je niet vergelijken met banden van 1 of 2 jaar oud. Ik ben zeer tevreden over m'n AD07's ook als het nat is. Deze week of volgende week gaat er een nieuwe set op gezien ze op de minimaal toegestane profieldiepte zitten.
Dat mag je niet vergelijken met banden van 1 of 2 jaar oud. Ik ben zeer tevreden over m'n AD07's ook als het nat is. Deze week of volgende week gaat er een nieuwe set op gezien ze op de minimaal toegestane profieldiepte zitten.
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Hi
Ik heb wel de R's ...Alexs1 schreef:Frederik,
De banden die ik nu onder de s1 heb zitten zijn de Yokohama Advan Neova AD08 (niet de R) , daar ben ik zelf niet erg tevreden over.
Kan ook komen door de conditie van de banden , ze zijn maar 6 jaar oud maar voor m'n gevoel keihard , weinig grip dus.
Ze zijn ook gescheurd in de groeven van het loopvlak...dus moeten eronder uit.
Jaja, smeren is normaal ... maar het vervormen van de vlakjes vond ik minder aangenaam want dat slijt niet zomaar af.Alexs1 schreef:Dat banden een beetje smeren bij circuitgebruik lijkt me 'normaal' en dat gesmeerde laagje moet je er weer vanaf rijden wat lawaai/trilling veroorzaakt, en dat zal de Advan ook hebben denk ik.
Zie op de foto de hoekjes die naar boven komen... krijg je niet zomaar weg met een paar extra km.
Dan is denk ik R1R, AD08 AD08R een goede pisteAlexs1 schreef:Ben op zoek dus naar een band voor op straat en die af en toe circuit kan doen en dan kwam ik onderandere bij de R1R uit.
Ben wel eerder Yokohama fan aan het worden ...
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Alexs1
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 11:57
- Naam: Alex
- Auto: Elise S1
Re: Hi
Iedere 'straatband ' die je mishandeld op het circuit zal dat niet fijn vinden...dan zou je echt naar de ToyoR888 moeten bv. die kan er wat beter tegen.Frederik schreef:
Jaja, smeren is normaal ... maar het vervormen van de vlakjes vond ik minder aangenaam want dat slijt niet zomaar af.
Zie op de foto de hoekjes die naar boven komen... krijg je niet zomaar weg met een paar extra km.
Dan is denk ik R1R, AD08 AD08R een goede piste
Ben wel eerder Yokohama fan aan het worden ...
Sorry Jan dat we je topic 'vervuilen' met ons bandenverhaal...