Pagina 1 van 1

'88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Geplaatst: 06 mar 2015, 19:11
door Laurens
Hey iedereen ,

Deze topic is eigenlijk voor mijn vader :). Hij zou vandaag een ritje doen met zijn esprit maar geraakte maar 50 meter ver . Hij kreeg hem namelijk niet in zn 2 . In geen enkele versnelling eigenlijk . als hij heel snel pompt lukt het dan soms wel . Enig idee wat het probleem kan zijn ? En hoe kan ik het oplossen ( olie al bijgevuld en nog geen lek gevonden .

Merci !

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Geplaatst: 06 mar 2015, 21:03
door Coen
Kan het ook zijn dat de master of slave cylinder lekt? Bij de Elise is dit een bekend probleem met de rubbers, durf alleen niet te zeggen of dit ook geldt voor de Esprit maar het kijken waard.

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Geplaatst: 06 mar 2015, 21:49
door Roland
- Check mogelijke lek op master (vloeistof in ruimte vooraan onder master of binnen bij de pedal-box/ onder tapijt)
- Wagen te warm (?????) komt van plastieke darm tussen master & slave, die dilateert bij hoge temp; gekend als "Red Hose Syndrome"
- Vloeistof te oud: vervangen
- Lucht in circuit; ontluchten; PAS OP om goed te kunnen ontluchten moet slave hoger dan de master (ong 15 cm denk ik; achter wielen ong 15 hoger dan voorwielen)
Succes!

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Geplaatst: 06 mar 2015, 22:45
door fastcooki3
De slave cylinder kan je goed zien zitten, als je het rechterachterwiel er af haalt. Moest het die zijn, kan ik je nog een alternatief aanbevelen.
Trouwens zoals Roland aangaf moest er nog een rode leiding op zitten, best vervangen de gevlochten leiding.

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Geplaatst: 08 mar 2015, 19:36
door Escape
De originele rubber leiding kan inderdaad problemen geven door uitzetting, maar typisch bij hogere temperaturen, als de wagen goed warm gereden is. Dus onwaarschijnlijk na 50m.
Zie je de slave bewegen als het koppelingspedaal wordt ingedrukt? Reageert die direct of zit er vertraging op? Dat wijst op lucht in het systeem, die eerst moet worden samen gedrukt. Goed ontluchten lijkt mij sowieso de eerste stap, als je nergens lekken vindt. Als er bijgevuld moest/kon worden, is er logischerwijze ook vloeistof verdwenen...