wimvanbeeck schreef:
Omdat de mensen met een Esprit er niet mee rijden, ze blijven ergens in een garage staan, ik vraag mij af waarom
Een mogelijke reden is omdat jij louter naar evenementen gaat, waarbij men de allerkleinste weggetjes doorheen het land zoekt, om er daarna vakkundig over te scheuren... Iets waar een Esprit (net als menig andere GT) gewoonweg niet geschikt voor is, wegens te lange snuit voor de voorwielen (je raakt zowat elk heuveltje, waarvan er elfenveertig in quasi elke rondrit zitten dankzij het verkeersveiligheidsbeleid in België), de meeste hebben geen servo en de Esprit is meestal even breed of zo mogelijk breder dan eerder vernoemde weggetjes. Bij elke tegenligger is het net geen schietgebedje doen en het aanrijdingsformulier alvast bij de hand houden. Zulke wegen en evenementen zijn op maat gesneden koek voor de veel smallere en meer wendbare Elans, Elises, Exiges,... Regelmatig zie je wel eens een Esprit mee rijden, maar of dat nu zo leuk is, om rit na rit te doen, ALS je ook een Elan, Elise of Exige bezit, ik betwijfel het ten zeerste. We kunnen enkel maar hopen dat jij zelf eens een Esprit aanschaft naast je Elise, dan kan je ook empirisch tot de vaststelling komen, dat die Elise de betere allrounder is, tov een Esprit.
Of misschien moet je alvast dit jaar eens deelnemen aan het
Super Sunday evenement ipv het Lotus Summers’s End luik. Dan krijg je ongetwijfeld ook de reactie dat vele deelnemers, dit een absoluut top evenement vinden, maar dat dit niet iets is om 8 of 9 keer in een jaar te doen owv de ongemakken op de te kleine wegen. En dat men het stuk Ardennen, met grotere N wegen, veruit het beste vond. Het is wel doordacht dat men voor dat evenement meer in die richting trekt. Zelfs in wat men in de volksmond al eens de "traagste provincie" durft noemen, is naar het schijnt die boodschap al aangekomen.
Ik maak maar enkele suggesties uiteraard, zodat je mogelijk beter zou begrijpen, waarom we simpelweg te weinig Esprits tegen komen. Besef ook dat in 35 jaar productie van Esprit iets meer dan 10500 stuks zijn gemaakt, van de Elise MK1 alleen al zijn er evenveel, van de Elise S2 zijn er veelvouden van het aantal MK1 gemaakt. Om dan nog niet over de aantallen S3 Elises en Exiges te spreken. De verhouding 1:10 is minimaal van toepassing. Exclusiviteit is en blijft dus net iets meer troef met een Esprit.
Toch nog even vermelden dat er zelfs verscheidene forumleden waren in 2014, die met hun Esprit naar de Ring, LeMans, Hockenheim en/of LoT Spa en Zolder zijn gereden, maar we hebben daar telkens je Elise moeten missen, Wim! Jammer!
Mijn Excuses voor de lange off topic Laurens, maar even on topic; hopelijk komen we jou en/of je vader binnenkort tegen met een Esprit. Wil je een GT die veel meer een all rounder is, cfr de Elise , Exige etc. Kijk dan naar modernere wagens zoals die van het platgestampte kever merk uit Stuttgart of pakweg een Evora. Maar dan rij je ook met een GT, die je eerder onder de noemer “Sports Car” moet zetten en die niet langer in het rijtje onder “Super Car” te catalogeren valt, waarin naar mijn gevoel ook de meeste Fezza’s, Lambo’s, DeTomaso’s, Maserati’s voor ze eigendom werden van Ferrari, etc in vertoeven. Het is een ander gezelschap. Maar dat is maar mijn mening.