'Leaning' Lotus Esprit S4

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
karl lambrechts
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
Naam: Karl
Auto: EspritS4 Mustard Yellow
Locatie: Lint

'Leaning' Lotus Esprit S4

Bericht door karl lambrechts »

Of maw. het licht scheefhangen van de Lotus Esprit. Nu ja 'licht', mijn Esprit heeft (had) het, en het verschil bedroeg ruim 1,6 cm, vooraan gemeten, in lege toestand, dus met chauffeur allicht nog erger. Niet erg veel zou je zeggen, maar eens je het ziet, is het enorm storend. Het probleem is verre van uniek: Ik heb diverse artikels gevonden die het probleem behandelen. Ik vond zelfs volgende quote (Lotus Esprit fact file): Gary Razetti, formerly of Lotus Cars USA: "I've never seen an Esprit that doesn't lean".
Maar het waarom was nooit duidelijk, vandaar dat mijn eerste poging niets uithaalde: nl het omwisselen van de 2 voorste veer+schokdempers.
Andere artikels beweerden dat er meer gewicht zit aan de linkerkant. Met een hefboom en een gewone personenweegschaal vond ik geen verschil. Dan naar het locale recyclagepark, en het gewicht op elk wiel afzonderlijk meten: links (beide wielen) 25 kg meer (lijkt redelijk: de motor heeft meer massa aan de linkerkant), maar die 25kg kan niet de reden zijn om links 1,6 cm door te hangen. Dan eens meten of de schokdempers links echt dieper ingedrukt zijn: neen!, zelfs geen halve milimeter, het chassis staat perfect horizontaal. Dan is er maar 1 uitleg mogelijk: de kast staat scheef op het chassis, (de polyester delen zijn niet erg vormgelijk) en bij de ene zal dat wat meer zijn dan de andere vanwege de optelling van toleranties.
De oplossing:
Nog maar eens de schokdemper links vooraan gedemonteerd, en 2 rubber ringen van elk 6mm gemonteerd: Eén tussen de rubber (waar de veer inzit) en de bovenste schotel (dus veerspanner te gebruiken) , en de andere tussen chassis en combinatie veer+schokdemper. Achteraan heb ik ook een ring van 7mm toegevoegd (meer is niet mogelijk) tussen de rubber waar de veer inzit en de bovenste schotel.
Nu hangt hij recht, echt recht, en het ziet er veel beter uit!
Succes!
Gebruikersavatar
karl lambrechts
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
Naam: Karl
Auto: EspritS4 Mustard Yellow
Locatie: Lint

Re: 'Leaning' Lotus Esprit S4

Bericht door karl lambrechts »

Nog even vermelden: het hoogteverschil vooraan was ca 16mm, en ik voegde slechts 12mm toe: aangezien die 12mm verder naar het midden van de wagen werd toegevoegd, zou dat overeen moeten komen met ca 20mm terhoogte van de wielkasten (verhouding van afstanden tot het midden) .
Dat was niet zo: ik vermoed dat dit komt omdat ik achteraan slechts 7mm kon toevoegen (daar staat de schokdemper ook verder naar buiten).

Foto: rubberen ring 6mm die tussen veerpoot en steunpunt chassis wordt geplaatst.
Bijlagen
schokdemper_met_ring.jpg
schokdemper_met_ring.jpg (22.87 KiB) 5391 keer bekeken
Plaats reactie