Pagina 21 van 23

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 22 okt 2013, 22:51
door Peter D
Succes met de troubleshoot !

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 23 okt 2013, 15:54
door ovi
Eerst goe nieuws en dan terug slecht dus! :mrgreen:
Hopelijk krijg je een juiste foutmelding en kan je het vlug oplossen want zo heb ik bij mijn Super Seven ook heel lang aan het zoeken geweest voor alles opgelost was; :(

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 23 okt 2013, 21:47
door Bosbon_be
Vandaag heb ik de slangetjes van de boostvalve actuator (zit op de turbo) losgemaakt en er met 1 bar perslucht op zitten blazen.
De wastegate opent en sluit vlotjes.
En druktest gedaan met 1 bar druk op de ingang van de turbo om te kijken of er ergens lekken zijn. Alles is dicht.
vervolgens TPS correct afgeregeld: 100% plankgas 0% gas los.
Test rit: weinig boost 0,4bar.
Koelwater temperatuur gecontroleerd middels Elanscan: tussen de 65°C en de 80°C.

:evil: Nu ben ik lastig. ik ga de wastegate afgekoppellen....wel riskant, als de turbo werkt gaat hij dadelijk opspoelen en serieuze druk geven... dan Fuel cut bij 0,98 bar en vanaf dan ik heb een lotus logo op mijn voorhoofd gestempeld... :twisted:

Ga een klein testritje proberen. Al direct 0,7 bar boost in 2de versnelling... :o Waauw bijna zoals in de Esprit. Het enige wat nu niet aangesloten is, is de boostvalve controller bij de luchtfilter.
Volgens Elanscan was die nog altijd opengestuurd bij 0,7 bar.(dat is nodig om aan de 0,9bar te geraken met een everest)
Morgen dat ding demonteren en controleren wat hiermee scheelt.

Ik ben er bijna...
Het kriebelt nog altijd, net of ik in een rollercoaster gezeten heb. :D

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 23 okt 2013, 21:59
door dachero
Bosbon_be schreef:Vandaag heb ik de slangetjes van de boostvalve actuator (zit op de turbo) losgemaakt en er met 1 bar perslucht op zitten blazen.
De wastegate opent en sluit vlotjes.
En druktest gedaan met 1 bar druk op de ingang van de turbo om te kijken of er ergens lekken zijn. Alles is dicht.
vervolgens TPS correct afgeregeld: 100% plankgas 0% gas los.
Test rit: weinig boost 0,4bar.
Koelwater temperatuur gecontroleerd middels Elanscan: tussen de 65°C en de 80°C.

:evil: Nu ben ik lastig. ik ga de wastegate afgekoppellen....wel riskant, als de turbo werkt gaat hij dadelijk opspoelen en serieuze druk geven... dan Fuel cut bij 0,98 bar en vanaf dan ik heb een lotus logo op mijn voorhoofd gestempeld... :twisted:

Ga een klein testritje proberen. Al direct 0,7 bar boost in 2de versnelling... :o Waauw bijna zoals in de Esprit. Het enige wat nu niet aangesloten is, is de boostvalve controller bij de luchtfilter.
Volgens Elanscan was die nog altijd opengestuurd bij 0,7 bar.(dat is nodig om aan de 0,9bar te geraken met een everest)
Morgen dat ding demonteren en controleren wat hiermee scheelt.

Ik ben er bijna...
Het kriebelt nog altijd, net of ik in een rollercoaster gezeten heb. :D
En nu in verstaanbaar nederlands voor de leken..... :mrgreen:

Bijna af dus..........?

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 23 okt 2013, 22:01
door Frederik
Bosbon_be schreef:Ga een klein testritje proberen. Al direct 0,7 bar boost in 2de versnelling... :o Waauw bijna zoals in de Esprit. Het enige wat nu niet aangesloten is, is de boostvalve controller bij de luchtfilter.
Volgens Elanscan was die nog altijd opengestuurd bij 0,7 bar.(dat is nodig om aan de 0,9bar te geraken met een everest)
Morgen dat ding demonteren en controleren wat hiermee scheelt.

Ik ben er bijna...
Het kriebelt nog altijd, net of ik in een rollercoaster gezeten heb. :D
Vree machientjes hé die Elannekes ;-)

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 23 okt 2013, 22:31
door diego
Kga ook nog ne keer moeten ingang schieten voor dien chip :D ligt al bijna een jaar in handschoenkastje nu 8-)

Alleen zit nog steeds vast bij de scan :evil:

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 24 okt 2013, 09:17
door Frederik
diego schreef:Kga ook nog ne keer moeten ingang schieten voor dien chip :D ligt al bijna een jaar in handschoenkastje nu 8-)

Alleen zit nog steeds vast bij de scan :evil:
Was er geen cat-censor probleempje?

Moeten inderdaad es voor kijken, zodat je de Elan eindelijk es echt leert kennen :)

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 24 okt 2013, 09:35
door HJ2
Kijk, dat gaat de goede kant op!
Misschien de boost controller eens in de ultrasoon reinigen?
Ik heb de afgelopen 4 jaar nog niet gelezen dat die dingen stuk zijn / gaan :o

Succes man!

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 24 okt 2013, 16:43
door ovi
Toch altijd fijn zo'n speurtocht! :lol:
Op naar de 0.9 bar kerel! :D

Re: Chip Elan M100

Geplaatst: 24 okt 2013, 21:25
door Bosbon_be
Het is niet de solenoidvalve.
Alles terug aangesloten en terug 0,4 bar Max.
Wij zijn er nog niet.