Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door JeanVM »

Wat mij hier erg duidelijk lijkt is dat het toch tijd wordt dat Lotus op het Europese vaste land een prijsaanpassing doet. Deze prijsverschillen zijn niet meer te verantwoorden en ze zullen zichzelf beschadigen als ze niets doen.

Ik heb al horror verhalen gehoord van swaps RHD naar LHD bij een Esprit, dit is iets ingewikkelder anders had ik het zelf al gewaagd. Vroeger met de Esprit waren de LHD eerder zeldzaam (nu nog) t.o.v. een RHD daarmee waren de prijsverschillen te aanvaarden.
Maar nu lijkt het mij met de Elise/Exige dat er toch genoeg keuzes zijn eender waar.
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door YvoTuk »

euhm.. waarom moet Lotus iets doen?

De basisprijs is in principe gelijk, eventuele plotselinge valuta wijzigingen daargelaten.

De reden waarom je op dit moment voor veel minder geld een Lotus in Engeland kan kopen heet marktwerking. Er zijn meer auto's te koop dan dat er kopers zijn, dus gaan de prijzen omlaag.

Dat geldt overigens alleen voor gebruikte auto's..
KristofVS
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2009, 10:40
Auto: none

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door KristofVS »

Hallo allemaal,

door de lage pond is mijn oog gevallen op een Elise MK2 te importeren uit de UK. Ik heb hier het ganse topic reeds doorlezen en besluit eruit dat het goed te doen is, mits het nodige geduld en administratieve rompslomp. Nu ik compleet leek ben op vlak van Lotus wil ik graag even informeren waarop men moet letten bij de aankoop van een elise MK2. (onderhoudsintervallen, wat dient er te gebeuren en wat kost dit...)
Dan nog even resumeren wat je allemaal nodig hebt voor de papierwinkel in belgie:
- UK inschrijvingsbewijs
- verkoopsovereenkomst
Klopt dit?

Is het mogelijk om met transitplaten vanuit engeland terug te komen en hem hier te laten keuren RHD?

De conversie naar LHD wil ik nog even uitstellen ivm de kostprijs.

Mijn budget ligt rond de 12000 pond. Hiervoor heb ik op pistonheads reeds een aantal wagens gevonden met ongeveer 30k mijlen op de teller.

Graag jullie input hierover!
Gebruikersavatar
B-Art
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 nov 2008, 17:27
Naam: Bart
Auto: Exige S2
Locatie: Edegem
Contacteer:

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door B-Art »

Vergeet de COC niet, kan je eventueel achteraf nog wel opvragen via Hethel, maar altijd eenvoudiger als je die reeds hebt. De papieren vallen best mee eens je weet waarop te letten, bij de douane zijn ze niet altijd even flexible :-)

Check altijd dat de draagarmen en de plaatsen waar ze aan het chassis gemonteerd zijn origineel en in takt zijn. Als je nieuwe onderdelen ziet die niet dezelfde corrosie hebben dan de andere of eenvoudigweg nog een sticker hebben meteen recentere datum erop ben je ook gewaarschuwd.
De neus is de meest gevoelige plaats bij Elise/Exige even onderaan de 2 vleugeltjes voelen of ze zijn afgesleten is ook een slecht teken. Wiezorg draagt voor z'n lotus schuurt niet met de neus over verkeersdrempels en voetpaden :-)

Succes!
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door WimC »

beste Kristof,
proficiat met je beslissing, mbt administratie heb ik een goed boekje van de EU op pdf gezet, dat je perfect stap voor stap begeleidt in de administrtieve rompslomp+alle nuttige adressen.

stuur me een mailtje en ik reply naar jou

Wim
KristofVS
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2009, 10:40
Auto: none

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door KristofVS »

Bedankt voor de info mensen!
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door ovi »

B-Art schreef: De neus is de meest gevoelige plaats bij Elise/Exige even onderaan de 2 vleugeltjes voelen of ze zijn afgesleten is ook een slecht teken. Wiezorg draagt voor z'n lotus schuurt niet met de neus over verkeersdrempels en voetpaden :-)

Succes!
Bij de Elan ook een probleem. De wegen hier liggen op sommige kruispunten zo slecht dat zelfs aan 50 km/h ik met dien rubber vanvoor de baan raak verdoeme! :evil: Da begint er al mooi uit te zien dus zal daar toch wat meer moeten op letten.
;)
Gebruikersavatar
B-Art
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 nov 2008, 17:27
Naam: Bart
Auto: Exige S2
Locatie: Edegem
Contacteer:

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door B-Art »

Misschien nog handig om te weten:
De eerste keer dat je de wagen inschrijft (halen nummerplaat) heb je het originele Engelse inschrijvingsbewijs nodig. Zoniet kan je na 3 uur wachten doodleuk terug naar huis en een andere keer nog eens proberen. Pijnlijke zaak hoor :cry:

Een verwittigd mens ... :P
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door Herman »

ja ,en ze houden dit uk. v form. daar dan bij...
Gebruikersavatar
BelgianRally
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 aug 2008, 21:52
Auto: taxi
Locatie: Kortemark

Re: Ombouw Exige S2 RHD -> LHD

Bericht door BelgianRally »

kun je de wagen eerst als RHD in België inschrijven en dan later de ombouw uitvoeren?
Plaats reactie