De werken aan m'n Esprit S2.2
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Is het wel echt polyester? Een kuip van een moto is ook een soort plastiek die je niet kan herstellen met polyester dus opgepast!
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
- Auto: Elise S1
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Er staat blijkbaar zo een gouden te koop op mobile.de
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Wim
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Wim
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
De esprit is glasvezelversterkt polyester, afgewerkt met gelcoat.ovi schreef:Is het wel echt polyester? Een kuip van een moto is ook een soort plastiek die je niet kan herstellen met polyester dus opgepast!
Inderdaad, t'is een S2 met de 907 2l motor, de mijne heeft reeds de 912 type 2.2 motor.WimC schreef:Er staat blijkbaar zo een gouden te koop op mobile.de
Wim
Ik denk dat ik niet voor goud ga. Ergens kan ik mij niet verzoenen met die kleur. (origineel of niet).
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Vooreerst aan iedereen de beste wensen voor 2011. Ik wens jullie een schadevrij jaar met veel leuke ritten en uiteraard een goede gezondheid.
Zo , en nu even een update van de werken aan de esprit.
Ik heb een aantal interieur onderdelen rond de ramen herbekleed met zwarte skai.
Eerst is de oude versleten stof verwijderd, alle lijmresten opgekuist en het onderdeelje met schuurpapier goed opgeschuurd, zodat straks de lijm een goede hechting heeft. Bij m'n ouders thuis heb ik nog een rest zwarte skai kunnen bemachtigen,waarschijnlijk 10 jaar ouder dan de esprit zelf maar in goede staat, dus dat heb ik meegenomen naar huis. En verder heb ik een pot bisonkit kontaktlijm gekocht. En ziehier het resultaat na een aantal uurtjes knutselen :
De twee afwerkstukken links en rechts boven de deur. De zwarte is herbekleed.
En ook het afwerkstuk boven de voorruit is herbekleed. Hier was wat meer knutselwerk nodig. Blijkbaar ontbreek ik trouwens het klokje.
De twee zonnekleppen zijn overigens met een tapijtreinigingsprodukt grondig gereinigd en terug gemonteerd.
En vandaag ben ik aan de tapijten aan de passagierszijde begonnen en dat is andere koek.
Eerst heb ik de oude tapijten volledig verwijderd. Deze zijn redelijk stevig verlijmd, dus hier is wat kracht nodig. Met een alcoholstift heb ik voordien wel de overlappingen van de diverse stukken opgetekend, zodanig dat ik straks kan gaan reconstrueren.
Als alles er uit is kan er een beetje schoongemaakt worden en is deze kant klaar voor de nieuwe tapijten.
Wat ik wil doen is het volgende :
In plaats van zoals lotus te werken met allemaal aparte stukjes tapijt, elk afgeborduurd en ingelijmd (in totaal zijn dat er 7 per kant), wil ik de volledige bekleding uit 1 groot en 1 klein stuk maken.
Zo zien de oude tapijten er uit :
Ik heb een stuk zwart vasttapijt gekocht van de rol bij carpetright. Mooie kwaliteit, onderzijde gewoon latex.
Ik heb de 6 oude stukken zo nauwkeurig mogelijk op het nieuwe tapijt gelegd, rekening houdend met de lijnen van de alcoholstift die ik eerde gezet had.
De contouren zijn afgetekend op het nieuwe tapijt met een stukje krijt en dan is alles uitgesneden. Uiteraard heb ik hier en daar met gezond verstand wat reserve gehouden en zijn nog niet alle insnijdingen gemaakt.
Vervolgens heb ik dit stuk in de auto geplaatst en stukje bij beetje in de vorm geplooid en bijgeknipt, waar nodig. Hier en daar zijn insnijdingen gemaakt waar een naad of plooi zit. Het is niet eenvoudig, maar op het einde had ik dan wel een tapijt uit 1 groot stuk dat perfect in de wagen past.
Daarna moest ik nog 1 klein stuk maken rond de wielkast, omdat dit onmogelijk aan het grote stuk kon hangen .
Het leuke aan deze manier van werken is dat het volledige tapijt zonder lijm of een andere manier van vasthechten heel mooi vast komt te liggen.
En persoonlijk vind ik het resultaat ook veel mooier dan al die losse stukjes tapijt.
Bovendien moet er geen enkele rand afgestikt worden.
Dus, mooier, goedkoper, maar wel een beetje werk.
Dit is het uiteindelijke resultaat :
Voila,
tot zover.
Ik denk dat m'n Esprit volledig symmetrisch is links en rechts. Dus voor de bestuurderszijde plan ik het nieuw gemaakte stuk in spiegelbeeld te kopieren op het stuk vasttapijt.
Wordt vervolgt.
Groetjes
Geert
Zo , en nu even een update van de werken aan de esprit.
Ik heb een aantal interieur onderdelen rond de ramen herbekleed met zwarte skai.
Eerst is de oude versleten stof verwijderd, alle lijmresten opgekuist en het onderdeelje met schuurpapier goed opgeschuurd, zodat straks de lijm een goede hechting heeft. Bij m'n ouders thuis heb ik nog een rest zwarte skai kunnen bemachtigen,waarschijnlijk 10 jaar ouder dan de esprit zelf maar in goede staat, dus dat heb ik meegenomen naar huis. En verder heb ik een pot bisonkit kontaktlijm gekocht. En ziehier het resultaat na een aantal uurtjes knutselen :
De twee afwerkstukken links en rechts boven de deur. De zwarte is herbekleed.
En ook het afwerkstuk boven de voorruit is herbekleed. Hier was wat meer knutselwerk nodig. Blijkbaar ontbreek ik trouwens het klokje.
De twee zonnekleppen zijn overigens met een tapijtreinigingsprodukt grondig gereinigd en terug gemonteerd.
En vandaag ben ik aan de tapijten aan de passagierszijde begonnen en dat is andere koek.
Eerst heb ik de oude tapijten volledig verwijderd. Deze zijn redelijk stevig verlijmd, dus hier is wat kracht nodig. Met een alcoholstift heb ik voordien wel de overlappingen van de diverse stukken opgetekend, zodanig dat ik straks kan gaan reconstrueren.
Als alles er uit is kan er een beetje schoongemaakt worden en is deze kant klaar voor de nieuwe tapijten.
Wat ik wil doen is het volgende :
In plaats van zoals lotus te werken met allemaal aparte stukjes tapijt, elk afgeborduurd en ingelijmd (in totaal zijn dat er 7 per kant), wil ik de volledige bekleding uit 1 groot en 1 klein stuk maken.
Zo zien de oude tapijten er uit :
Ik heb een stuk zwart vasttapijt gekocht van de rol bij carpetright. Mooie kwaliteit, onderzijde gewoon latex.
Ik heb de 6 oude stukken zo nauwkeurig mogelijk op het nieuwe tapijt gelegd, rekening houdend met de lijnen van de alcoholstift die ik eerde gezet had.
De contouren zijn afgetekend op het nieuwe tapijt met een stukje krijt en dan is alles uitgesneden. Uiteraard heb ik hier en daar met gezond verstand wat reserve gehouden en zijn nog niet alle insnijdingen gemaakt.
Vervolgens heb ik dit stuk in de auto geplaatst en stukje bij beetje in de vorm geplooid en bijgeknipt, waar nodig. Hier en daar zijn insnijdingen gemaakt waar een naad of plooi zit. Het is niet eenvoudig, maar op het einde had ik dan wel een tapijt uit 1 groot stuk dat perfect in de wagen past.
Daarna moest ik nog 1 klein stuk maken rond de wielkast, omdat dit onmogelijk aan het grote stuk kon hangen .
Het leuke aan deze manier van werken is dat het volledige tapijt zonder lijm of een andere manier van vasthechten heel mooi vast komt te liggen.
En persoonlijk vind ik het resultaat ook veel mooier dan al die losse stukjes tapijt.
Bovendien moet er geen enkele rand afgestikt worden.
Dus, mooier, goedkoper, maar wel een beetje werk.
Dit is het uiteindelijke resultaat :
Voila,
tot zover.
Ik denk dat m'n Esprit volledig symmetrisch is links en rechts. Dus voor de bestuurderszijde plan ik het nieuw gemaakte stuk in spiegelbeeld te kopieren op het stuk vasttapijt.
Wordt vervolgt.
Groetjes
Geert
Laatst gewijzigd door gvy op 04 jan 2011, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Gelukkig is mijn Alpine een jaar of 7 geleden gerestaureerd en is de binnenbekleding en de rest in redelijk goede staat want wat jij nu aan het doen bent heb ik dus geen geduld voor!
Ik ben eindelijk begonnen om de motor in elkaar te steken en al onmiddellijk enkele dichtingen die niet juist zijn verdoeme! Heb ze nochtans meegebracht van Meca Parts in Frankrijk.
Doe zo verder kerel!
Ik ben eindelijk begonnen om de motor in elkaar te steken en al onmiddellijk enkele dichtingen die niet juist zijn verdoeme! Heb ze nochtans meegebracht van Meca Parts in Frankrijk.
Doe zo verder kerel!
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Ja, ik heb ook die indruk ...Blue Darkness schreef:dit wordt echt wel knap!
Ik heb ZEER VEEL respect en bewondering voor mensen die een wagen uit zijn verloederde toestand weer herstellen en terugbrengen naar zijn oude glorie. Ooit zou ik me ook es aan zo'n project willen wagen.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Christopher
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 14 nov 2009, 22:27
- Naam: Christopher
- Auto: ex Elise S2
- Locatie: Oelegem, BE
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Hmm, eerste keer dat ik dit topic opmerk.
Wat een prachtig project! Respect man!
Wat een prachtig project! Respect man!
-
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
- Naam: Stijn
- Auto: Dax Rush, Elise S1
- Locatie: Sijsele (Belgium)
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Tapijten zijn blijkbaar zéér mooi gelukt!
Proficiat en inderdaad veel gemakkelijker te onderhouden dan 7 aparte matjes.
Proficiat en inderdaad veel gemakkelijker te onderhouden dan 7 aparte matjes.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
- vasseur
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
- Auto: Elise s1 - Elan+2
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Wat is nu de volgende stap
Ik ben wat ongeduldig na al dit moois en de snelheid waarmee u werkt.
Ik ben wat ongeduldig na al dit moois en de snelheid waarmee u werkt.