De werken aan m'n Esprit S2.2

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door WimC »

Die gouden kleur is héérlijk, doen!
en euh...weer een fan erbij hoor...ik blijf volgen

Wim
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door JeanVM »

Dat ziet er interessant uit. Iemand met een eigenbouw spuitkabine en mooie resultaten krijgen kan ik enkel bewondering voor hebben. Ik ben nieuwschierig naar het vervolg. En zeker gelijk heb je: het sober houden of liever origineel houden. Injectie plaatsen zullen wij misschien in de toekomst allemaal moeten doen als de bio-benzine op de markt wordt gebracht. Maar een meervoudige ontsteking kan een even goed resultaat geven heb ik me laten vertellen.

Succes met de resto.

Jean
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

JeanVM schreef:Dat ziet er interessant uit. Iemand met een eigenbouw spuitkabine en mooie resultaten krijgen kan ik enkel bewondering voor hebben.

Jean
Jean, Ik begrijp dat hiertegenover enige scepsis bestaat. Het is ook geen evidente keuze en ik zal ze ook niet iedereen aanraden, maar daartegenover staat dat er een meer dan gemiddeld resultaat mogelijk is (niet perfect evenwel) , die veel voldoening geeft.

Je moet uiteraard de juiste verdunner kiezen voor de omgevingstemperatuur en met professionele autolakken werken.
De cabine is volledig dicht met bouwplastiek en ik zorg mits een zware ventilator dat de kabine in overdruk komt (ingeblazen door een filter) en aan de andere zijde ( achterkant garage) een uitblaasopening, zodat de nevel steeds direct weg is.
Vooraleer te spuiten ga ik ook de vloer nat dweilen en de plastiek wanden bevochtigen.
Veel licht is ook nodig (hier had ik de eerste keer een fout gemaakt)

En ik ben heel eerlijk.
Bij het spuiten van de vernislaag heb ik als "niet professioneel" ook nog wel een zakker , een paar stofjes en appelsieneffect of ergens waar het niet mooi glanst hier en daar.
Geen paniek.

Ik laat het geheel een aantal weken rustig harden
Een zakker wordt voorzichtig mits een stukje tape en scheermesje weggehaald .
en dan wordt het geheel volledig met 1500 nat en 2000 nat mat geschuurd.
Stofjes worden er uit geschuurd.
Appelsienstruktuur verdwijnt.
En dan wordt de perfect matte lak met een roterende polijstmachine en verschillende hardheid sponsmoppen en verschillende gradaties 3M polijstpasta's tot hoogglans gepolierd.

Deze methode liet me oa toe om m'n GT heel rustig in two tone te spuiten metaalgroen met metaalwitte sportstrepen en ook nog eens de airbrushtekst in de deuren te verwerken.
Spuitwerk wat waarschijnlijk door de complexiteit anders heel duur zou worden.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

De voorbije dagen heb ik verder gewerkt aan interieuronderdelen.
Eentje wil ik hier toch wel tonen.

Het stuurtje.
Dat is wat je als chauffeur het meeste ziet, vastpakt....kortom toch wel een van DE belangrijkste interieuronderdelen .... en het mijne was serieus versleten.
Het leder was op plaatsen in bedenkelijke staat, gecraqueleerd en lelijk.
Maar wel het originele lotus esprit S2 stuur (blijkbaar van momo)
Oordeel zelf :
HPIM4116.JPG
Eerst heb ik het goed gereinigd met brandspiritus om alle vuil en eventuele ledervetprodukten te verwijderen.
Dan zijn de slechtste stukken opgeschuurd met schuurpapier 200 en vervolgens weer gereinigd.

Dan heb ik met een spateltje leerreparateurpasta aangebracht en met een latex handschoen goed opengewreven en hiermee de cracquelee sleuven als het ware opgevuld en laten drogen.
De pasta is de witte substantie op de foto.
HPIM4118.JPG
En tenslotte na het drogen, ben ik er nog eens over gegaan met een doek met brandspiritus en heb ik een eerste transparante primerlaag aangebracht.
Voor het hart van het stuur 4 lagen witte lederverf.
Voor het stuur zelf 2 lagen zwarte lederverf
En Tadaaaaa. Bijna als nieuw.
Nadien zal alle leder nog onderhouden worden met een reinigings en waterafstotend ledervet.

Ik ben alvast tevreden.
HPIM4121.JPG
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Didier »

Sterk, ziet er iig goed uit.
'k Had niet verwacht dat zo'n lederhersteldinges zo'n goed resultaat zou leveren.
Maar, blijf dat ook zo?
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Capitol
Berichten: 707
Lid geworden op: 06 nov 2009, 12:26
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos
Locatie: Limburg

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Capitol »

Prachtig! Echt als nieuw.
M140i & GT3 Touring
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Didier schreef:Sterk, ziet er iig goed uit.
'k Had niet verwacht dat zo'n lederhersteldinges zo'n goed resultaat zou leveren.
Maar, blijf dat ook zo?
Ik denk dat dat wel goed zit. Alles hangt af van de zorg waarmee je het materiaal voorbereid, ontvet en primert (net zoals bij gewoon lakwerk ook overigens) Dat bepaalt de hechting en duurzaamheid.

Ik weet iemand die het jaren geleden toegepast heeft op een bank in zijn zaak, die nogal intensief gebruikt wordt en het ziet er nog steeds zeer goed uit zegt hij.

En uiteraard is er bij leder regelmatige verzorging nodig om het water en vuilafstotend te houden.

Ik maak me meer zorgen om mijn keuze van wit leder voor het zitmeubilair, want dat is sowieso niet evident om netjes te houden, maar het staat wel mooi.
Het interieur zal een kombinatie van wit en zwart worden trouwens. De tapijtjes worden zwart, om onderhoudsreden (wit is niet te doen).
Het dashboard blijft zwart, omdat de reflectie in de platte esprit ruit met wit te erg zou worden.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door FastEleven »

Die stoelen, dat stuurtje : it's magic, it's Disney !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
KoenC
Berichten: 621
Lid geworden op: 27 sep 2010, 21:28
Auto: 997 GT3
Locatie: Hamme

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door KoenC »

Hier nog éne vol bewondering!

en vergeet niet ... "wat je zelf doet, doe je meestal beter" ;-)
[color=#FF4000]Growing up is inevitable, Growing old is optional![/color]
[color=#00BFFF]Racing is life. Anything before or after is just waiting.[/color]
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Blue Darkness »

FastEleven schreef:Die stoelen, dat stuurtje : it's magic, it's Disney !!
vind het ook ongelooflijk knap werk!
Plaats reactie