Frederiks '92 Lotus Elan SE

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Gesloten
Gebruikersavatar
BelgianRally
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 aug 2008, 21:52
Auto: taxi
Locatie: Kortemark

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door BelgianRally »

road legal slicks nemen.. remkracht zal terug verbeteren :P
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Met de Elan traagjes op Spa-Franchorchamps...

Heb lang getwijfeld of ik het het filmpje aldaniet online zou zetten. Gezien ik vrij traag het circuit rond ga 'eerder precies een toerist dat sightseeing aan het doen is' vond ik het niet echt amusant om naar te kijken... Wel altijd leuk zo'n circuit filmpjes ...

Moet wel zeggen als je verschillende auto's ziet toekomen op de trailer met (tien)duizenden euro's schade je plots heel anders op het gaspedaal gaat drukken. Het circuit lag er eigenlijk spekglad bij en daarbij had ik ook nog problemen met mijn remmen...

Nuja door stimulans van enkele vrienden dan toch online gezet met een (poging tot) 'duidelijke?' beschijving bij.


http://www.youtube.com/watch?v=QYw8MPXqc0E
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Met de Elan traagjes op Spa-Franchorchamps...

Heb lang getwijfeld of ik het het filmpje aldaniet online zou zetten. Gezien ik vrij traag het circuit rond ga 'eerder precies een toerist dat sightseeing aan het doen is' vond ik het niet echt amusant om naar te kijken... Wel altijd leuk zo'n circuit filmpjes ...

Moet wel zeggen als je verschillende auto's ziet toekomen op de trailer met (tien)duizenden euro's schade je plots heel anders op het gaspedaal gaat drukken. Het circuit lag er eigenlijk spekglad bij en daarbij had ik ook nog problemen met mijn remmen...

Nuja door stimulans van enkele vrienden dan toch online gezet met een (poging tot) 'duidelijke?' beschijving bij.


http://www.youtube.com/watch?v=QYw8MPXqc0E
Ik weet dat ge "veel" harder kund poike! ;)
Dus het zal wel degelijk spiegelglad geweest zijn als ik u hier door de bochten zie slenteren. :?
Weet uit ervaring met de kl... banden die op mijn Alpine staan dat het belangrijkste voor op circuit de aangepaste banden zijn.
Mijn vriend die op circuit zich een beetje amuzeerd met zijn moto heeft dit jaar een keer een ander setje velgen bijgekocht en daar regenbanden op gestoken. Hij weet nu wel waarom die andere hem zo hard voorbijkwamen in de regen. Dag en nacht verschil zegt hij en dat is dus hetzelfde voor een auto dus.

No shame on you! 8-)

Tof dat ge het toch geplaatst hebt.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Los daarvan had ik ook enorm veel trillingen in mijn stuur door mijn remprobleem. Ik ga volgende week binnen om deze te controleren en indien nodig een oplossing te zoeken.

We denken dat ik een koelingsprobleem heb, de SE velgen zijn redelijk 'dicht' bijgevolg geen optimale koeling van de remmen. Er zijn verschillende mogelijkheden... airduckts plaatsen met geleiding naar de remmen door de bumper, plaatsen van andere 'opener' velgen zodat ook via die manier een betere koeling is. Hopelijk zijn mijn nieuwe schijven al niet krom...

Maar het was zoals eerder gezegd SPEKGLAD & als je om de 2 ronden minstens één wagen in de pits op de trailer ziet binnenkomen met duizenden euro's aan schade, dan breekt het koud zweet je al snel uit, komt het gezonde verstand boven én ga je al snel de risico's beperken. Allez, ik dan toch ;)

Hopelijk dit jaar beter weer op de "Lotus Days"...
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Erwin »

Volkomen gelijk Frederik.
Dat is nou de reden waarom ik niet heb meegereden (+ nog eens 270 € voor de verzekering).

Diegenen die gereden hebben op het spekgladde circuit hebben :
of een heeel groot hart...
of een heeel grote portefeuille ....
:geek:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Erwin schreef:Volkomen gelijk Frederik.
Dat is nou de reden waarom ik niet heb meegereden (+ nog eens 270 € voor de verzekering).

Diegenen die gereden hebben op het spekgladde circuit hebben :
of een heeel groot hart...
of een heeel grote portefeuille ....
:geek:
grote ballen :)
en ... stuurmanskunst én een dikke portie geluk
molleke

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door molleke »

Frederik schreef:Met de Elan traagjes op Spa-Franchorchamps...

Heb lang getwijfeld of ik het het filmpje aldaniet online zou zetten. Gezien ik vrij traag het circuit rond ga 'eerder precies een toerist dat sightseeing aan het doen is' vond ik het niet echt amusant om naar te kijken... Wel altijd leuk zo'n circuit filmpjes ...

Moet wel zeggen als je verschillende auto's ziet toekomen op de trailer met (tien)duizenden euro's schade je plots heel anders op het gaspedaal gaat drukken. Het circuit lag er eigenlijk spekglad bij en daarbij had ik ook nog problemen met mijn remmen...

Nuja door stimulans van enkele vrienden dan toch online gezet met een (poging tot) 'duidelijke?' beschijving bij.


http://www.youtube.com/watch?v=QYw8MPXqc0E
Frederik in die ronde reed ik ook , in het begin diene exige mk1 licht grijs tegen de muur,staat nog altijd bij verhiest om te maken en dan die elise mk2 donker blauw die stak mij gelijk ne zot voorbij en na 100m zag ik hem patat tegen de muur vliegen :cry:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

molleke schreef:Frederik in die ronde reed ik ook , in het begin diene exige mk1 licht grijs tegen de muur,staat nog altijd bij verhiest om te maken en dan die elise mk2 donker blauw die stak mij gelijk ne zot voorbij en na 100m zag ik hem patat tegen de muur vliegen :cry:
Op Zolder was ik enkele weken voordien vrij hard gegaan in de regen, ik vond het abnormaal vreemd dat ik in Spa zo weinig grip kon vinden. Maar heb horen zeggen dat een race voor de Lotus Days enorm veel rubber op de baan had achtergelaten. Dat in combinatie met het overvloedige water maakde de piste spekglad.

Ik moet toegeven dat na het zien van talrijke ongevallen met hevige schade en bij het uitlokken van een slipper de slip ZEER snel ingezet was ik toch schrik kreeg. De rest van de dag heb ik met schrik gereden met een ei onder mijn gaspedaal.
geilenbarry
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2009, 17:59
Naam: Wouter
Auto: Elise s2

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door geilenbarry »

Frederik schreef:
molleke schreef:Frederik in die ronde reed ik ook , in het begin diene exige mk1 licht grijs tegen de muur,staat nog altijd bij verhiest om te maken en dan die elise mk2 donker blauw die stak mij gelijk ne zot voorbij en na 100m zag ik hem patat tegen de muur vliegen :cry:
Op Zolder was ik enkele weken voordien vrij hard gegaan in de regen, ik vond het abnormaal vreemd dat ik in Spa zo weinig grip kon vinden. Maar heb horen zeggen dat een race voor de Lotus Days enorm veel rubber op de baan had achtergelaten. Dat in combinatie met het overvloedige water maakde de piste spekglad.

Ik moet toegeven dat na het zien van talrijke ongevallen met hevige schade en bij het uitlokken van een slipper de slip ZEER snel ingezet was ik toch schrik kreeg. De rest van de dag heb ik met schrik gereden met een ei onder mijn gaspedaal.
Altijd al in de ban geweest van lotus elan, ferm machien trouwens!! :)
Wat betreft track day op een nat circuit.
Als ik zo dat filmpje zien, zie ik veel lotussen u voorbij 'knallen' de apex vrij goed insnijden, maw de ideale lijn proberen volgen.
Wat ze mij altijd hebben geleerd, en ik ook proefondervindelijk heb ondervonden, is dat je dit NOOIT mag doen bij regenachtig weer.
Aangezien iedereen in deze lijn rijdt, zal er zich hier het meeste water ophopen, met als gevolg, spiegelglad wegdek op de ideale lijn.
Als ik een snel rondje wil rijden in de regen, is dit totaal onzuiver, maar wel sneller en met meer grip.
Dit wat betreft mijn beperkte kennis + circuitervaring.
Veel plezier met uw prachtige Elan!!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Je moet weten dat ik toen wel erg met een ei zat, wel elke 2-3 ronden ging er iemand af met serieuze schade... dan denk je wel 2x na voor je gas geeft.

Daarbijkomend mijn 2 banden achteraan zijn nog de originele montage (van toen de Elan het fabriek verliet in Hethel in 1992!) lees: die zijn geen reet meer waard op nat. :)

We hebben plezier gehad, en waren we verre van de snelste ;)

Bedankt voor de complimenten...
Gesloten