Remmen Elan M100 (SE/S2)

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Remmen Elan

Bericht door Frederik »

www.lotuselancentral.com is inderdaad een ZEER goede informatiebron voor mensen met een M100... ik kom al jaren op dat forum.

Echter heb ik meermaals moeten vaststellen dat hun informatie niet altijd even correct is of strookt met onze (europese) visie, dit heeft vooral te maken met hun Amerikaanse roots.

Om een voorbeeld te geven promoten ze daar nogal de HiSpec bigbrake upgrade omdat volgens hen deze goedkoper is en even goed zijn werk doet als de AP Racings. Echter heeft/had mijn garage ervaring met de AP's EN met de HiSpecs en deze gaf toch overduidelijk de voorkeur aan de AP's...

Dit terwijl mijn garage ervaring had met beide remsystemen, spreken ze op het forum enkel over HiSpec. Ook dacht ik daar een Opel Astra GSI ombouw set gezien te hebben op een Elan.

Ook heb je nog Willwood die een set beschikbaar heeft, maar een kennis van mij had vroeger Willwood op zijn Volvo T5 en die was er niet echt over te spreken.

Aan u de keuze natuurlijk :)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door ovi »

Just met Frederik van Lotus (Antwerpen) getelefonneerd i.v.m. het ruitmecanisme!Toffe pé, hij gaat mij de tekening doorsturen kan ik zien wat ik moet bestellen. :D
En hebben het ook effe over de remmen gehad en hij bevestigd dat de enige goede remmen die van onzen Frederik hier zijn!Ik wist dat ze goe waren maar er was misschien een alternatief dat wa minder aan ons spaarboekske zat.Kweet dus weeral voor wat ik ga sparen. :roll:
Aangezien ik geen aandelen bij Fortis had kan ik misschien met het profijt dat ik daarmee gehaald heb die nieuwe set bestellen...
t'is maar om het uitgelegd te krijgen aant vrouwke hé! :lol:
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door HJ2 »

OK:
Nieuwe blokken op oude schijven hebben tijd nodig voordat ze zijn ingesleten op de patronen in de schijven. Hence: In het begin (en daarmee bedoel ik enkele weken (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk), en niet het effect dat koude remmen anders remmen dan warme ;-) remt het bagger. Natuurlijk zal kwaliteit, type en hardheid van het blok invloed hebben op de remacpaciteit (koud en warm), echter goede blokken op oude schijven zal je, zeker in het begin (lees: enkele weken) teleurstellen. Daarna zijn de verbeteringen slechts marginaal. Vandaar mijn enigszins betaalbare stappenplan. :D

Big brake upgrade is natuurlijk te preferen boven fijnslijperij van het bestaande systeem, dat staat buiten kijf!

HJ2:
Frederik heeft gelijk, HJ staat voor mijn naam: Henk-Jan (nee, ik speel geen hockey ;-) waarom nu die 2? Wel: Van alle goede dingen in het leven moet je er minimaal 2 hebben! :)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door ovi »

HJ2 schreef:OK:
Nieuwe blokken op oude schijven hebben tijd nodig voordat ze zijn ingesleten op de patronen in de schijven. Hence: In het begin (en daarmee bedoel ik enkele weken (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk), en niet het effect dat koude remmen anders remmen dan warme ;-) remt het bagger. Natuurlijk zal kwaliteit, type en hardheid van het blok invloed hebben op de remacpaciteit (koud en warm), echter goede blokken op oude schijven zal je, zeker in het begin (lees: enkele weken) teleurstellen. Daarna zijn de verbeteringen slechts marginaal. Vandaar mijn enigszins betaalbare stappenplan. :D

Big brake upgrade is natuurlijk te preferen boven fijnslijperij van het bestaande systeem, dat staat buiten kijf!

HJ2:
Frederik heeft gelijk, HJ staat voor mijn naam: Henk-Jan (nee, ik speel geen hockey ;-) waarom nu die 2? Wel: Van alle goede dingen in het leven moet je er minimaal 2 hebben! :)
Sebiet gaat ge nog zeggen dat ge 2 Elans en 2 vrouwen hebtç ;)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door HJ2 »

Ja, hoezo?



























:lol:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door Herman »

let op HJ2 zegt wel: -van alle "goede" dingen-- :lol:
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door ovi »

Den Herman ook een blauw oog op het mosseldiner! :lol:
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door Peter D »

Ik ben zelf eens aan het rondkijken om mijn Elan een remmenupgrade te gunnen.
Nu zie ik bij EBC wel schijven voor vooraan, zijnde 3 versies :
Standaard, Turbo Groove en Ultimate Sport.
Dus geen andere schijven achteraan. Brengt dat de rembalans niet in onevenwicht ? :?:
Of volstaat het om rondom de Greenstuff remblokken te monteren ?
Moet niet dienen om te gaan racen, wel voor sportief gebruik op openbare weg. :shock:

Iemand ervaring met deze setup ?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door Frederik »

Op mijn vorige Elan heb ik de remmen ook geüpgraded (nu bbk). Met meer sporty remblokken, extra geventileerde schijven, stalen remleidingen en raceolie kom je al een heel eind op een Elan.

Niet vergelijkbaar met bij AP's, maar toch al een opmerkelijk verschil. Achteraan had ik ook de stalen remleidingen maar geen andere pads.

Nooit problemen gehad met de rembalans. Nu is het ook zo hé ... dikke stoppers vooraan, maar achteraan de originele klauwen met stalen remleidingen.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door Peter D »

Frederik schreef:Op mijn vorige Elan heb ik de remmen ook geüpgraded (nu bbk). Met meer sporty remblokken, extra geventileerde schijven, stalen remleidingen en raceolie kom je al een heel eind op een Elan.

Niet vergelijkbaar met bij AP's, maar toch al een opmerkelijk verschil. Achteraan had ik ook de stalen remleidingen maar geen andere pads.

Nooit problemen gehad met de rembalans. Nu is het ook zo hé ... dikke stoppers vooraan, maar achteraan de originele klauwen met stalen remleidingen.
Frederik, doet men op de keuring moeilijk vanwege stalen remleidingen ?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gesloten