Remmen Elan M100 (SE/S2)
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Remmen Elan
www.lotuselancentral.com is inderdaad een ZEER goede informatiebron voor mensen met een M100... ik kom al jaren op dat forum.
Echter heb ik meermaals moeten vaststellen dat hun informatie niet altijd even correct is of strookt met onze (europese) visie, dit heeft vooral te maken met hun Amerikaanse roots.
Om een voorbeeld te geven promoten ze daar nogal de HiSpec bigbrake upgrade omdat volgens hen deze goedkoper is en even goed zijn werk doet als de AP Racings. Echter heeft/had mijn garage ervaring met de AP's EN met de HiSpecs en deze gaf toch overduidelijk de voorkeur aan de AP's...
Dit terwijl mijn garage ervaring had met beide remsystemen, spreken ze op het forum enkel over HiSpec. Ook dacht ik daar een Opel Astra GSI ombouw set gezien te hebben op een Elan.
Ook heb je nog Willwood die een set beschikbaar heeft, maar een kennis van mij had vroeger Willwood op zijn Volvo T5 en die was er niet echt over te spreken.
Aan u de keuze natuurlijk
Echter heb ik meermaals moeten vaststellen dat hun informatie niet altijd even correct is of strookt met onze (europese) visie, dit heeft vooral te maken met hun Amerikaanse roots.
Om een voorbeeld te geven promoten ze daar nogal de HiSpec bigbrake upgrade omdat volgens hen deze goedkoper is en even goed zijn werk doet als de AP Racings. Echter heeft/had mijn garage ervaring met de AP's EN met de HiSpecs en deze gaf toch overduidelijk de voorkeur aan de AP's...
Dit terwijl mijn garage ervaring had met beide remsystemen, spreken ze op het forum enkel over HiSpec. Ook dacht ik daar een Opel Astra GSI ombouw set gezien te hebben op een Elan.
Ook heb je nog Willwood die een set beschikbaar heeft, maar een kennis van mij had vroeger Willwood op zijn Volvo T5 en die was er niet echt over te spreken.
Aan u de keuze natuurlijk
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
Just met Frederik van Lotus (Antwerpen) getelefonneerd i.v.m. het ruitmecanisme!Toffe pé, hij gaat mij de tekening doorsturen kan ik zien wat ik moet bestellen.
En hebben het ook effe over de remmen gehad en hij bevestigd dat de enige goede remmen die van onzen Frederik hier zijn!Ik wist dat ze goe waren maar er was misschien een alternatief dat wa minder aan ons spaarboekske zat.Kweet dus weeral voor wat ik ga sparen.
Aangezien ik geen aandelen bij Fortis had kan ik misschien met het profijt dat ik daarmee gehaald heb die nieuwe set bestellen...
t'is maar om het uitgelegd te krijgen aant vrouwke hé!
En hebben het ook effe over de remmen gehad en hij bevestigd dat de enige goede remmen die van onzen Frederik hier zijn!Ik wist dat ze goe waren maar er was misschien een alternatief dat wa minder aan ons spaarboekske zat.Kweet dus weeral voor wat ik ga sparen.
Aangezien ik geen aandelen bij Fortis had kan ik misschien met het profijt dat ik daarmee gehaald heb die nieuwe set bestellen...
t'is maar om het uitgelegd te krijgen aant vrouwke hé!
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
OK:
Nieuwe blokken op oude schijven hebben tijd nodig voordat ze zijn ingesleten op de patronen in de schijven. Hence: In het begin (en daarmee bedoel ik enkele weken (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk), en niet het effect dat koude remmen anders remmen dan warme remt het bagger. Natuurlijk zal kwaliteit, type en hardheid van het blok invloed hebben op de remacpaciteit (koud en warm), echter goede blokken op oude schijven zal je, zeker in het begin (lees: enkele weken) teleurstellen. Daarna zijn de verbeteringen slechts marginaal. Vandaar mijn enigszins betaalbare stappenplan.
Big brake upgrade is natuurlijk te preferen boven fijnslijperij van het bestaande systeem, dat staat buiten kijf!
HJ2:
Frederik heeft gelijk, HJ staat voor mijn naam: Henk-Jan (nee, ik speel geen hockey waarom nu die 2? Wel: Van alle goede dingen in het leven moet je er minimaal 2 hebben!
Nieuwe blokken op oude schijven hebben tijd nodig voordat ze zijn ingesleten op de patronen in de schijven. Hence: In het begin (en daarmee bedoel ik enkele weken (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk), en niet het effect dat koude remmen anders remmen dan warme remt het bagger. Natuurlijk zal kwaliteit, type en hardheid van het blok invloed hebben op de remacpaciteit (koud en warm), echter goede blokken op oude schijven zal je, zeker in het begin (lees: enkele weken) teleurstellen. Daarna zijn de verbeteringen slechts marginaal. Vandaar mijn enigszins betaalbare stappenplan.
Big brake upgrade is natuurlijk te preferen boven fijnslijperij van het bestaande systeem, dat staat buiten kijf!
HJ2:
Frederik heeft gelijk, HJ staat voor mijn naam: Henk-Jan (nee, ik speel geen hockey waarom nu die 2? Wel: Van alle goede dingen in het leven moet je er minimaal 2 hebben!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
Sebiet gaat ge nog zeggen dat ge 2 Elans en 2 vrouwen hebtçHJ2 schreef:OK:
Nieuwe blokken op oude schijven hebben tijd nodig voordat ze zijn ingesleten op de patronen in de schijven. Hence: In het begin (en daarmee bedoel ik enkele weken (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk), en niet het effect dat koude remmen anders remmen dan warme remt het bagger. Natuurlijk zal kwaliteit, type en hardheid van het blok invloed hebben op de remacpaciteit (koud en warm), echter goede blokken op oude schijven zal je, zeker in het begin (lees: enkele weken) teleurstellen. Daarna zijn de verbeteringen slechts marginaal. Vandaar mijn enigszins betaalbare stappenplan.
Big brake upgrade is natuurlijk te preferen boven fijnslijperij van het bestaande systeem, dat staat buiten kijf!
HJ2:
Frederik heeft gelijk, HJ staat voor mijn naam: Henk-Jan (nee, ik speel geen hockey waarom nu die 2? Wel: Van alle goede dingen in het leven moet je er minimaal 2 hebben!
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
Ja, hoezo?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
let op HJ2 zegt wel: -van alle "goede" dingen--
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
Den Herman ook een blauw oog op het mosseldiner!
- Peter D
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
- Naam: Peter
- Auto: Elan M100
- Locatie: Landen
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
Ik ben zelf eens aan het rondkijken om mijn Elan een remmenupgrade te gunnen.
Nu zie ik bij EBC wel schijven voor vooraan, zijnde 3 versies :
Standaard, Turbo Groove en Ultimate Sport.
Dus geen andere schijven achteraan. Brengt dat de rembalans niet in onevenwicht ?
Of volstaat het om rondom de Greenstuff remblokken te monteren ?
Moet niet dienen om te gaan racen, wel voor sportief gebruik op openbare weg.
Iemand ervaring met deze setup ?
Nu zie ik bij EBC wel schijven voor vooraan, zijnde 3 versies :
Standaard, Turbo Groove en Ultimate Sport.
Dus geen andere schijven achteraan. Brengt dat de rembalans niet in onevenwicht ?
Of volstaat het om rondom de Greenstuff remblokken te monteren ?
Moet niet dienen om te gaan racen, wel voor sportief gebruik op openbare weg.
Iemand ervaring met deze setup ?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
Op mijn vorige Elan heb ik de remmen ook geüpgraded (nu bbk). Met meer sporty remblokken, extra geventileerde schijven, stalen remleidingen en raceolie kom je al een heel eind op een Elan.
Niet vergelijkbaar met bij AP's, maar toch al een opmerkelijk verschil. Achteraan had ik ook de stalen remleidingen maar geen andere pads.
Nooit problemen gehad met de rembalans. Nu is het ook zo hé ... dikke stoppers vooraan, maar achteraan de originele klauwen met stalen remleidingen.
Niet vergelijkbaar met bij AP's, maar toch al een opmerkelijk verschil. Achteraan had ik ook de stalen remleidingen maar geen andere pads.
Nooit problemen gehad met de rembalans. Nu is het ook zo hé ... dikke stoppers vooraan, maar achteraan de originele klauwen met stalen remleidingen.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Peter D
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
- Naam: Peter
- Auto: Elan M100
- Locatie: Landen
Re: Remmen Elan M100 (SE/S2)
Frederik, doet men op de keuring moeilijk vanwege stalen remleidingen ?Frederik schreef:Op mijn vorige Elan heb ik de remmen ook geüpgraded (nu bbk). Met meer sporty remblokken, extra geventileerde schijven, stalen remleidingen en raceolie kom je al een heel eind op een Elan.
Niet vergelijkbaar met bij AP's, maar toch al een opmerkelijk verschil. Achteraan had ik ook de stalen remleidingen maar geen andere pads.
Nooit problemen gehad met de rembalans. Nu is het ook zo hé ... dikke stoppers vooraan, maar achteraan de originele klauwen met stalen remleidingen.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.