Elan (Vigato) KIA TURBO ???

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Elan (Vigato) KIA TURBO ???

Bericht door ovi »

Er staat op Kapaza nen zwarte Elan Kia met een turbo op ?
Heeft zijn prijs al met 2.000 euro laten zakken!
Heb die kerel gemaild en is een wagen die zo van Duitsland gekomen is.
Van 200 tot 240 pk te regelen!!!
Vraag mij enkel af of hij hier door de keuring gaat geraken vermits hij nog steeds op Duitse papieren staat.Ook heb ik mijn bedenkingen over hoe lang dat blokje dat gaat volhouden.
Graag jullie mening.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Frederik »

Het lukt hem niet echt om de wagen op Belgische papieren te krijgen...

De turbo en de velgen zijn aftermarket en staan niet vermeld op zijn TüV papieren.

Maar ik denk wel mits de juiste weg de auto wel geregulariseerd kan worden, volgens mij moet het lukken via UK of Duitsland. Ginder laten MOT-keuren en dan terug invoeren naar België als aleenstaand geval.

Wat ik raar vind is dat dergelijke tuning wel allemaal kan in Duitsland, moest de vorige eigenaar alles hebben laten TüV-keuren was er geen enkel probleem geweest om deze in te voeren in België.

Of contact opnemen met de vorige eigenaar om die fictief terug te kopen en ginder TÜV te laten keuren, om daarna terug in te voeren in België.

Maar stel me dan de vraag : wil de vorige eigenaar meewerken, wie ziet dit alles zitten, wil de (huidige) verkoper meewerken ... én er mag dan nog niets foutgaan.

Ik heb die kerel al een paar keer gemaild om zijn velgen te kopen. Dat zijn de velgen ik echt graag wil op mijn Elan, maar ik kan ze niet meer nieuw kopen omdat OZ gestopt is met productie.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Herman »

wim en linda fiems, (lotus exige zwart met gele strpen nr...) uit koolskamp hebben er vroeger ook nog enen gehad, dus met de keuring zou dat wel goed zitten denk ik, hij was (of is nog ?) kia dealer geweest... meschien doen ze wel mee aan de lotus tour du hainaut morgen, ze waren er verleden jaar bij met hun prachtige exige, indien zo , zal ik hem eens info hierover vragen, ik weet nog dat we er verleden jaar over spraken, het enige minpunt ad wagen was dat de onderdelen moeilijk te krijgen waren...
Ge kunt altijd de verkoper vragen om een copy van zijn duitse kfz brief door te scannen, en dan als er een COC nr op staat (nr die begint met een kleine letter e) deze gedetailleerd opvragen in de keuring....
als dit nr bekend is... zal je ook weten welke banden, velgen, en maten de wagen normaal volgens dit nr. moet hebben, hetgene wel van belang is als ge een achteraf getunede of omgebouwde wagen wil kopen, men moet nl, terug de schouwing passeren volgens deze eerste bekende gegevens.
Laatst gewijzigd door Herman op 18 okt 2008, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Frederik »

Herman schreef:wim en linda fiems, (lotus exige zwart met gele strpen nr...) uit koolskamp hebben er vroeger ook nog enen gehad, dus met de keuring zou dat wel goed zitten denk ik, hij was (of is nog ?) kia dealer geweest... meschien doen ze wel mee aan de lotus tour du hainaut morgen, ze waren er verleden jaar bij met hun prachtige exige, indien zo , zal ik hem eens info hierover vragen, ik weet nog dat we er verleden jaar over spraken, het enige minpunt ad wagen was dat de onderdelen moeilijk te krijgen waren...
Een gewone Kia Vigato inschrijven in België is inderdaad geen enkel probleem. Het probleem met deze wagen is dat hij getuned is, en dat mag volgens de Belgische wetgeving dus niet. De turbo die er nadien is opgeplaatst is verboden in België en kan niet gekeurd worden. Zie mijn vorige post ...

En in een ander Europees land goedgekeurde auto moeten ze aanvaarden in België. Dat is nu net het probleem met deze wagen, de auto heeft in Duitsland nooit de juiste procedure doorlopen en niet de (juiste) TüV heeft gehad mét de turbo. Dus de turbo komt niet voor op de TüV papieren = wat wil zeggen dat die wagen in Duitsland niet zo is goedgekeurd, waarna ze in België de wagen ook niet willen goedkeuren. Was de auto volledig TüV-gekeurd geweest met alle tuning en ombouwingen was er geen enkel probleem geweest.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Herman »

ze hebben van mijn elise nog nooit de motor bekeken op de shouwing tijdens een keuring,
Maar als er WEL een nota inde kfz brief staat alsook een ander dan normaal vermogen, zou dat meschien wel riskant kunnen zijn, om erdoor te komen.... dan is er alleen nog keuring als alleenstaand geval, dit zijn maar enkele keuringsbureaus die dat mogen doen,,, voor wvl is dat ieper... kost is iets van 125 euro en eerst een papierwinkel te doorlopen....
en nu met die emessienormen .. ik weet niet....
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Frederik »

Herman schreef:ze hebben van mijn elise nog nooit de motor bekeken op de shouwing, maar natuurlijk als er een nota inde kfz brief staat alsook een ander vermogen, zou dat meschien wel riskant zijn, om erdoor te komen.... dan is er alleen nog keuring als alleenstaand geval, dit zijn maar enkele keuringsbureaus die dat mogen doen,,, voor wvl is dat ieper... kost is iets van 125 euro en eerst een papierwinkel te doorlopen....
en nu met die emessienormen .. ik weet niet....
Herman, veel andere motoren kan je niet echt kwijt in de Elise, een turbo zie je wel direct zitten...

Ik ben er vrijwel zeker van toen je de wagen hebt ingevoerd en je de keuring voor verkoop hebt laten doen ze weldegelijk gekeken hebben of het een een juiste motor is. Weliswaar kennen ze het verschil niet van de verschillende Elises S, 111S ... maar ze zullen wel gezien hebben of er aldaniet een turbo of compressor opstaat. Principieel is een motor vervangen is nogaltijd wettelijk toegestaan als je dezelfde type, cilinderinhoud en brandstof behoud. Of dit correct is of eerlijk ga ik me niet uitspreken, de Belgische keuring is geldklopperij en ik kan er uren over vertellen ...

Ik ben ooit afgekeurd voor stalen remleidingen, als ze dat al zien zien ze zeker een aftermarket turbo op de wagen.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Frederik »

Als de eigenaar het mij mailt, zal hij het wel niet geheim willen houden denk ik.

> Dag Frederik,
>
> van wie heb je dat gehoord?
> Ik heb inderdaad de wagen een goede 2 jaar geleden gekocht in
> Duitsland.
> Ik ben naar de douane geweest en het vignet 705(dacht ik) laten
> invullen.
> Dan heb ik de wagen bij een klant van mij(ferrari-garage) achter
> gelaten om deze in orde te krijgen voor de invoer-keuring.
> Ze hebben een volledige inox uitlaat gemonteerd met nieuwe catalisator
> en sonde(want er stak geen cat en geen knalpot onder)
> Daarna co geregeld,nieuwe riem,bat geplaatst.
> Dit alles duurde een jaar(vonden nooit tijd om eraan te werken)
> Dus ik haalde de wagen daar weg en contacteerde de persoon waarvan ik
> hem kocht en die verwees mij naar ene Raf Jaeken uit Luik .
> Ze zijn de wagen komen halen en na veel telefoontjes en 10 maand later
> liet hij mij weten dat de wagen klaar was.
> Na veel beloftes om hem te komen brengen en uitvluchten en 3 maand
> later had ik hem terug,maar er was niets mee gebeurd!
> Dus je kan wel geloven dat ik het nu wel een beetje beu aan het worden
> ben en daarom staat hij ook te koop(met pijn in het hart).
> Ik heb nu zelf het heft in handen genomen en de cath-tank eruit gedaan
> en de benzine leidingen vervangen.
> De wagen is dus nog nooit aangeboden geweest op de keuring!!
> Maar ik ga het binnen 2 weken doen,deze week gaat hij naar de garage om
> alles na te kijken voor de keuring.
> Het enigste waar ik mij zorgen om maak is de turbo en de grote
> benzinepomp die naast de bat achter de zetels staat.
>
> Wat denk jij?
>
> mvg,
>
> Johan
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan (Vigato) KIA TURBO ???

Bericht door Frederik »

Wat ook een mogelijkheid is

- de wagen kopen
- de turbo laten uitbouwen en alle niet op de TüV vermelde onderdelen verwijderen
- de wagen invoeren en laten keuren als een originele Kia Vigato
- eventueel heel de nest opnieuw monteren en met wat geluk merken ze het nadien nooit


Maar gezien de extra kosten die erbijkomen, wordt de wagen wel al redelijk duur. En dat is nu net het probleem van die wagen. Zijn prijs is totaal niet verkeerd, maar er komt een hoop werk, stress, problemen en kosten bij kijken om deze in te voeren... waarbij je dan nog niet zeker bent of die nadien 'als je de turbo terugplaatst' onopgemerkt blijft.

Enne ... doe dan maar eens een dodelijk ongeval als ze merken dat er een turbo opstaat (die je na het invoeren terug monteerde) én deze niet vermeld is op de papieren.

Maar ... je kan dan 'eventueel' het extra vermogen aangeven aan je verzekering, zodat je voor de verzekering principieel in orde bent... Maar door de loempe Belgische wetgeving ben je dan eigenlijk nogaltijd niet in orde omdat je verzekering eigenlijk niet geldig is met als reden dat de verzekering niet strookt met de gegevens van de verzekerde auto enerzijds, en anderzijds doe je aan belastingontduiking omdat je niet de juiste BIV en taksen (hebt) betaald...

Zo zie je nog maar eens hoe stom de Belgische wetgeving in elkaar zit.

Wil je het risico nemen, go for it... wil je echter op je 2 oren slapen, "koop een Lotus Elan".

Jammer voor de verkoper dat ik het zo moet zeggen. Maar als webmaster van een website heb ik toch een voorbeeldfunctie en kan ik moeilijk oneerlijke informatie verschaffen.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Herman »

ben hierin wel heel duidelijk, ze hebben van mijn elise waar ik reeds 2 maal op de keuring ben geweest
1 x bij de invoer en 1 x periodiek... het motordeksel is noot open geweest--

ben verleden maand naar de keuring geweest (keuring na ongeval) met mijn europa s en dit werd ook nooit nagezien, maar deze was van oorsprong een belgische wagen.

maar voor een keuring als alleenstaand geval, moeten ze wel het motornr hebben om te zien of het de normale motor is.... ik heb die aanvraag formulieren hier thuis...

vroeger heb ik vele porsches ingevoerd uit duitsland, en het was toen zo, om aan een belgisch pvg nr te raken (een europees bestond dan nog niet) moesten de wielen en velgen exact dezelfde zijn als deze waarmede porsche indertijd het oorspronkelijke pvg nr aangevraagd had.... wat tot soms moeilijke situaties leidde, daar porsche zelf een enorme varieteit van fuchs en andere velgen aanbood bij het verkopen van hun auto's (ook in belgie), het was dus telkens velgen en wielen lenen van een andere auto om die pvg keuring te doorlopen....

terloops als de kapaza verkoper een europees COC dokument kan voorleggen, zoals ik had met mijn elise is er géén probleem denk ik.. maar ik vermoed dat het hier reeds om een ietwat oudere wagen gaat die dit niet heeft.....
Bijlagen
kia1998vigatoj1adu9.jpg
Laatst gewijzigd door Herman op 18 okt 2008, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan KIA TURBO ???

Bericht door Frederik »

Herman schreef:vroeger heb ik vele porsches ingevoerd uit duitsland, en het was toen zo, om aan een belgisch pvg nr te raken (een europees bestond dan nog niet) moesten de wielen en velgen exact dezelfde zijn als deze waarmede porsche indertijd het oorspronkelijke pvg nr aangevraagd had.... wat tot soms moeilijke situaties leidde, daar porsche zelf een enorme varieteit van fuchs en andere velgen aanbood bij het verkopen van hun auto's (ook in belgie), het was dus telkens velgen en wielen lenen van een andere auto om die pvg keuring te doorlopen....
Leuk voorbeeld van Belgische (keuring) kafka/nonsens : Porsche turbo's hadden vroeger spacers, een Porsche Turbo is breder dan een gewone. Porsche loste dit op door speacers te plaatsen ipv hun velgen aan te passen. Je moet weten dat spacers in België STRIKT verboden is, maar omdat deze af-fabriek gemonteerd zijn is er geen enkel probleem op de keuring voor de Porsches...

Ga IK (of iemand anders) echter met een wagen naar de keuring met een spacer van 5mm, 1cm... dan worden wij onheroepelijk afgekeurd wegens "onveilig en gevaar op de weg". En dit met een rode kaart "verbod tot verkeer".

Begrijpe wie begrijpe kan ;-)

(zo kan ik nog honderden verhalen vertellen...)
Plaats reactie