Welk sap in je Lotus

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
Dim
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jun 2009, 12:57
Auto: Exige S 240

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Dim »

geen verschil gemerkt tussen 95 en 98...ook niet op circuit...
nooit "gepingel" gehoord...
dus vanaf nu 95,
en Castrol 10w60 olie...verbruikt een beetje, vnl op circuit !
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door ovi »

Dim schreef:geen verschil gemerkt tussen 95 en 98...ook niet op circuit...
nooit "gepingel" gehoord...
dus vanaf nu 95,
en Castrol 10w60 olie...verbruikt een beetje, vnl op circuit !
Ik denk dat met de hedendaagse injectiesystemen met supper snelle computers er niet veel problemen meer zullen zijn.
Daar ken ik echter niks van dus dat moeten andere hier maar uitleggen!
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Erwin »

Allez Ivo, doe eens moeite :lol: :lol: ;)

Ik ken het injec tiesysteem van een Toyota niet, maar er zal waarschijnlijk wel een knocksensor (pingelsensor) tegen het motorblok gevezen zijn. Als dit zo is, gaat de de computer de ontsteking steeds vervroegen tot de motor begint te pingelen. Als dit gemeten wordt, wordt de vooronsteking automatisch verlaat worden tot er geen pingelen meer is gemeten.
De computer gaat dus zelf de motor laten pingelen om de grens met maximale voorontsteking (maximaal vermogen) te bepalen.

De brandstof speelt dat ook maar weinig rol meer en is enkel en alleen gelinkt aan de compressieverhouding van de motor.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Didier »

In m'n "Old Lady" komt er 95 in maar dan wel met loodvervanger
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door ovi »

Erwin schreef:Allez Ivo, doe eens moeite :lol: :lol: ;)

Ik ken het injec tiesysteem van een Toyota niet, maar er zal waarschijnlijk wel een knocksensor (pingelsensor) tegen het motorblok gevezen zijn. Als dit zo is, gaat de de computer de ontsteking steeds vervroegen tot de motor begint te pingelen. Als dit gemeten wordt, wordt de vooronsteking automatisch verlaat worden tot er geen pingelen meer is gemeten.
De computer gaat dus zelf de motor laten pingelen om de grens met maximale voorontsteking (maximaal vermogen) te bepalen.

De brandstof speelt dat ook maar weinig rol meer en is enkel en alleen gelinkt aan de compressieverhouding van de motor.
Waarom zou ik moeite doen Erwin!
Als ik binnenkort een probleem heb met de injectiemotor die ik in de Alpine ga leggen heb ik u toch! ;)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Herman »

Didier schreef:In m'n "Old Lady" komt er 95 in maar dan wel met loodvervanger

Didier.... ik gebruik in mijn oldie 98 met loodvervanger... er is onlangs een bericht op het net verschenen luidend... dat de nieuwe benzines waarin er thans veel bio brol zit niet zo gezond zou zijn voor de motoren vd oldies...
Stijntje
Berichten: 918
Lid geworden op: 24 jan 2009, 15:12
Naam: Stijn
Auto: beemer
Locatie: wommersom

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Stijntje »

ik gebruik altijd de shell 98 omdat ik zo weinig km doe maakt het mij eigenlijk niet uit dus neem ik gewoon het beste (ik doe ongeveer 2800km per jaar met de Elise)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door ovi »

Herman schreef:
Didier schreef:In m'n "Old Lady" komt er 95 in maar dan wel met loodvervanger

Didier.... ik gebruik in mijn oldie 98 met loodvervanger... er is onlangs een bericht op het net verschenen luidend... dat de nieuwe benzines waarin er thans veel bio brol zit niet zo gezond zou zijn voor de motoren vd oldies...
Het is vooral voor de klepgeleiders dat in een oldtimer die loodvervanger moet! Is die motor van uwen Morgan nog niet aangepast wand dan moet je die loodvervanger niet meer gebruiken?
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Erwin »

en ook vooral voor de klepzittingen.
Lood is bekend als een zacht metaal dat het dichtslaan van de kleppen dempt door een dun laagje achter te laten. Een cilinderkop aanpassen is dan ook meestal de culas uitfrezen en nieuwe persen.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door ovi »

Erwin schreef:en ook vooral voor de klepzittingen.
Lood is bekend als een zacht metaal dat het dichtslaan van de kleppen dempt door een dun laagje achter te laten. Een cilinderkop aanpassen is dan ook meestal de culas uitfrezen en nieuwe persen.
Heel juist Erwin dat was ik nog vergeten er bij te zetten! ;)
Daarom dat het kan dat bij de Morgan van onzen noekel dit al gebeurd is en dan moet die loodvervanger er niet meer in!
Plaats reactie