Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door Peter D »

Prima klaargespeeld weer !
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door Emiel »

Goed werk HJ!
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door HJ2 »

Dank u!

Net nog even olie en koelvloeistof ververst nadat ik kort met de oude vloeistoffen heb gedraaid om eventuele deeltjes weg te spoelen. Ik heb beiden gefilterd, en kon behalve wat aangekoekte olieresten en vervuilde koelvloeistof helemaal niks vinden van metaal, en dat had ik ook niet verwacht. Toch fijn als dat even wordt bevestigd :D

Natuurlijk weer met het oliefilter een fijne oliebende (wie verzint die locatie voor zo'n filter toch op zo'n belachelijke plaats!) en met de koelvloeistof idem dito.

Uiteraard even warm gereden om even te testen. Tankje met koelmiddel blijft nu gort droog aan de buitenzijde (Yeah!) en op vochtig wegdek (met mijn slechte banden) had ik in zijn 3 nog volop wielspin en durfde ik de turbo niet voluit te laten draaien. Ik merk het dus echt aan de paardjes!

Wat ook opviel: De start met warme motor was stukken beter geworden!
Binnenkort maar eens op de vermogensbank om wat metingen te doen ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door HJ2 »

Na een paar jaar sturen hoor ik dan eindelijk bij de club:

ERROR 41 :cry:

Eergisteren tijdens een ritje ging de wagen schudden en horten bij alles boven de 3000 toeren of met turbo. Motormanagement lampje brandde me somber tegemoet.

Gelukkig heb ik altijd een paar stuks "cheap scan" in de wagen liggen, ik kon dus gelijk de ECU uitlezen die bevestigde wat ik al vermoedde (error 41)

Vandaag dus de Cam Angle Sensor eraf geschroefd en open gemaakt. Eindelijk eens een onderdeel van de M100 wat goed te bereiken is zonder speciaal gereedschap of rode en geschaafde handen / knokkels :lol:

In deze contraptie zit een HES (Hall effect sensor, een magnetische pickup) die het heeft begeven.
Helaas is dit deel obsolete, en is er een vervangend deel verkrijgbaar wat met een beetje moeite en solderen passend is te maken.

Echter aangezien ik liever OEM heb, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de defecte sensor mee naar huis genomen. Daar met een scalpel, blade 24 de conformal coating verwijderd, en presto! een blote PCB met haarscheurtjes in de tin-verbindingen. Eerst alles lekker schoon gemaakt en ontvet met remmenreiniger, dan de soldeerpunten gedesoldeerd en verse tin op de punten gedaan. Uiteindelijk nog een keer ontvet en 2 componenten epoxy in de sensorbehuizing gestort.

Voila, net terug van een ritje, en alles draait weer als een zonnetje!
Gelukkig, want volgende week moeten we natuurlijk sturen :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door Blue Darkness »

HJ2 schreef:Na een paar jaar sturen hoor ik dan eindelijk bij de club:

ERROR 41 :cry:

Eergisteren tijdens een ritje ging de wagen schudden en horten bij alles boven de 3000 toeren of met turbo. Motormanagement lampje brandde me somber tegemoet.

Gelukkig heb ik altijd een paar stuks "cheap scan" in de wagen liggen, ik kon dus gelijk de ECU uitlezen die bevestigde wat ik al vermoedde (error 41)

Vandaag dus de Cam Angle Sensor eraf geschroefd en open gemaakt. Eindelijk eens een onderdeel van de M100 wat goed te bereiken is zonder speciaal gereedschap of rode en geschaafde handen / knokkels :lol:

In deze contraptie zit een HES (Hall effect sensor, een magnetische pickup) die het heeft begeven.
Helaas is dit deel obsolete, en is er een vervangend deel verkrijgbaar wat met een beetje moeite en solderen passend is te maken.

Echter aangezien ik liever OEM heb, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de defecte sensor mee naar huis genomen. Daar met een scalpel, blade 24 de conformal coating verwijderd, en presto! een blote PCB met haarscheurtjes in de tin-verbindingen. Eerst alles lekker schoon gemaakt en ontvet met remmenreiniger, dan de soldeerpunten gedesoldeerd en verse tin op de punten gedaan. Uiteindelijk nog een keer ontvet en 2 componenten epoxy in de sensorbehuizing gestort.

Voila, net terug van een ritje, en alles draait weer als een zonnetje!
Gelukkig, want volgende week moeten we natuurlijk sturen :-)
weer netjes opgelost! ;)
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door Peter D »

Geweldig toch, nuttige tip van Hans met de blauwe Elan S2 trouwens.
Zo leren we allemaal elke dag wat bij.
Mocht het mislukt zijn, had je toch nog 2 back-up sensoren op voorraad :-)
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door HJ2 »

Zooo... Speciaal voor de Yperse Lotusdag nog even mijn setje wintervelgen een andere look gegeven. Ik ben er zeer content mee!

De FB vrienden hebben 't al kunnen bewonderen, maar op de YLD voor het grote publiek beschikbaar!

En passant ook nog een nieuwe originele pookknop weten te bemachtigen, en van mijn vrienden van Parrot een nieuwe radio gekregen, onder garantie, maar nu het nieuwe Asteroid model! Nu kan ik dus Apps draaien op mijn Android autoradio. (b.v. Coyote!) Voorlopig ben ik nu genoeg met mijn tijd meegegaan :-)

CU volgende week allemaal!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door Emiel »

Dat is dan een SmartRadio ? :lol:
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door HJ2 »

Yup, en dan met een heeeeeeeeele vette accu met een standby time van weken! :lol: :lol: :lol:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door HJ2 »

Oh, en ik ben ook heel blij met het 'hoesje' !
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie