Hallo,
Hier en daar vind je wel een VVC-inlaatcollector te koop staan.
'Men' zegt dat dit makkelijk te monteren is in de plaats van de standaard inlaatcollector van m'n Elise.
Maar, 'men' zegt zoveel, en ik vroeg me af of jullie me toch nog wat raad konden geven?
Is dit makkelijk?
Zijn er addertjes?
Moet de ECU hiervoor aangepast worden?
of?
of?
of?
Bedankt alvast,
Sven
VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?
- svendekoster
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 00:18
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Steenokkerzeel
VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?
Everyday, do something that scares you.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?
Persoonlijk geen ervaring met deze collectoren.
Ik heb wel een S2 111S gehad en alles (niet alleen de collector) rond deze motor is anders dan een standaard 120 pk.
Maar ... waarom een collector veranderen?
Met een open luchtfilter + uitlaat is wel iets te vinden van extra pk's.
Er kan niet meer lucht door je cilinderkop als er door kan
Op zeker ogenblik wordt je cilinderkop de bottleneck, dus moet je gaan flowen en het profiel van je nokkenassen en je klepoverlap en als je meer lucht binnenkrijgt moet je grotere injectoren steken om niet te gaan pingelen en herprogrammeren en een grotere benzinepomp en een andere brandstofdrukregelaar en als je toch bezig bent, waarom dan geen programeerbare ontsteking voor wat meer voorontsteking en drijfstangen en pistons wegen en lichtere krukas, en .... geloof me : been there done that (op andere wagens).
Op het einde ben je goedkoper en betrouwbaarder af door gewoon een snellere auto te kopen.
Een VVC kopen (160 Pk) en starten te tunen is uit den boze.
Een vriend van mij heeft jaren bij een Lotus-verkoper gewerkt (die nu niet meer bestaat ) en men zegt dat de absolute limiet van een Rover K rond de 180 pk ligt. Vanaf dan zou er teveel torsie op het motorblok terecht komen waardoor deze zou gaan scheuren.
Ik heb wel een S2 111S gehad en alles (niet alleen de collector) rond deze motor is anders dan een standaard 120 pk.
Maar ... waarom een collector veranderen?
Met een open luchtfilter + uitlaat is wel iets te vinden van extra pk's.
Er kan niet meer lucht door je cilinderkop als er door kan
Op zeker ogenblik wordt je cilinderkop de bottleneck, dus moet je gaan flowen en het profiel van je nokkenassen en je klepoverlap en als je meer lucht binnenkrijgt moet je grotere injectoren steken om niet te gaan pingelen en herprogrammeren en een grotere benzinepomp en een andere brandstofdrukregelaar en als je toch bezig bent, waarom dan geen programeerbare ontsteking voor wat meer voorontsteking en drijfstangen en pistons wegen en lichtere krukas, en .... geloof me : been there done that (op andere wagens).
Op het einde ben je goedkoper en betrouwbaarder af door gewoon een snellere auto te kopen.
Een VVC kopen (160 Pk) en starten te tunen is uit den boze.
Een vriend van mij heeft jaren bij een Lotus-verkoper gewerkt (die nu niet meer bestaat ) en men zegt dat de absolute limiet van een Rover K rond de 180 pk ligt. Vanaf dan zou er teveel torsie op het motorblok terecht komen waardoor deze zou gaan scheuren.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- svendekoster
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 00:18
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Steenokkerzeel
Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?
OK, bedankt Erwin.
Ik ga je raad als 'Gouden Raad' beschouwen en zet dit plan uit mijn hoofd.
Je bent absoluut bedankt voor de hulp.
Sven
Ik ga je raad als 'Gouden Raad' beschouwen en zet dit plan uit mijn hoofd.
Je bent absoluut bedankt voor de hulp.
Sven
Everyday, do something that scares you.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?
Yep, Erwin heeft volledig gelijk!
Een 4 takt motor opvoeren is niet zo simpel!
De motor die ik bv. in de Alpine ga steken zal ik door de computer te laten hermappen en de spaghetti uitlaatspruitstukken en Devil uitlaat naar ongeveer 180 pk kunnen halen.
Voor meer vermogen moet ik andere nokkenassen steken maar dan is ook de computer weer niet meer bruikbaar enz....
Allemaal niet zo simpel dus.
Een 4 takt motor opvoeren is niet zo simpel!
De motor die ik bv. in de Alpine ga steken zal ik door de computer te laten hermappen en de spaghetti uitlaatspruitstukken en Devil uitlaat naar ongeveer 180 pk kunnen halen.
Voor meer vermogen moet ik andere nokkenassen steken maar dan is ook de computer weer niet meer bruikbaar enz....
Allemaal niet zo simpel dus.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?
Ivo,
Het is wel simpel ... als ge nen dikke portemonnee hebt
Neen, het probleem is meestal dat als je met ombouwen begint, er altijd nog iets is wat moet gebeuren en dat de motor nooit echt "zoet" meer draait. De motoren worden meestal heel brutaal en helemaal niet gemakkelijker om mee te rijden.
Of je krijgt problemen met onstabiel toerental afhankelijk van omgevingstemperaturen omdat je de fijnafstelling niet zo fijn kan doen zoals de fabrikant...
En de motor wordt minder betrouwbaar...
En ...
Tuning is fun, maar hou er je kop bij. Ik heb al menig motoren weten stukpingelen na getuned te zijn ... ook door een professioneel tuner.
Het is wel simpel ... als ge nen dikke portemonnee hebt
Neen, het probleem is meestal dat als je met ombouwen begint, er altijd nog iets is wat moet gebeuren en dat de motor nooit echt "zoet" meer draait. De motoren worden meestal heel brutaal en helemaal niet gemakkelijker om mee te rijden.
Of je krijgt problemen met onstabiel toerental afhankelijk van omgevingstemperaturen omdat je de fijnafstelling niet zo fijn kan doen zoals de fabrikant...
En de motor wordt minder betrouwbaar...
En ...
Tuning is fun, maar hou er je kop bij. Ik heb al menig motoren weten stukpingelen na getuned te zijn ... ook door een professioneel tuner.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.