VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svendekoster
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 jan 2009, 00:18
Auto: Elise MK1
Locatie: Steenokkerzeel

VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?

Bericht door svendekoster »

Hallo,

Hier en daar vind je wel een VVC-inlaatcollector te koop staan.
'Men' zegt dat dit makkelijk te monteren is in de plaats van de standaard inlaatcollector van m'n Elise.
Maar, 'men' zegt zoveel, en ik vroeg me af of jullie me toch nog wat raad konden geven?
Is dit makkelijk?
Zijn er addertjes?
Moet de ECU hiervoor aangepast worden?
of?
of?
of?

Bedankt alvast,

Sven
Everyday, do something that scares you.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?

Bericht door Erwin »

Persoonlijk geen ervaring met deze collectoren.
Ik heb wel een S2 111S gehad en alles (niet alleen de collector) rond deze motor is anders dan een standaard 120 pk.

Maar ... waarom een collector veranderen?
Met een open luchtfilter + uitlaat is wel iets te vinden van extra pk's.

:roll: Er kan niet meer lucht door je cilinderkop als er door kan :roll:

Op zeker ogenblik wordt je cilinderkop de bottleneck, dus moet je gaan flowen en het profiel van je nokkenassen en je klepoverlap en als je meer lucht binnenkrijgt moet je grotere injectoren steken om niet te gaan pingelen en herprogrammeren en een grotere benzinepomp en een andere brandstofdrukregelaar en als je toch bezig bent, waarom dan geen programeerbare ontsteking voor wat meer voorontsteking en drijfstangen en pistons wegen en lichtere krukas, en .... geloof me : been there done that (op andere wagens).

Op het einde ben je goedkoper en betrouwbaarder af door gewoon een snellere auto te kopen.

Een VVC kopen (160 Pk) en starten te tunen is uit den boze.
Een vriend van mij heeft jaren bij een Lotus-verkoper gewerkt (die nu niet meer bestaat :roll: ) en men zegt dat de absolute limiet van een Rover K rond de 180 pk ligt. Vanaf dan zou er teveel torsie op het motorblok terecht komen waardoor deze zou gaan scheuren.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
svendekoster
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 jan 2009, 00:18
Auto: Elise MK1
Locatie: Steenokkerzeel

Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?

Bericht door svendekoster »

OK, bedankt Erwin.
Ik ga je raad als 'Gouden Raad' beschouwen en zet dit plan uit mijn hoofd.
Je bent absoluut bedankt voor de hulp.

Sven
Everyday, do something that scares you.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?

Bericht door ovi »

Yep, Erwin heeft volledig gelijk!

Een 4 takt motor opvoeren is niet zo simpel! :?

De motor die ik bv. in de Alpine ga steken zal ik door de computer te laten hermappen en de spaghetti uitlaatspruitstukken en Devil uitlaat naar ongeveer 180 pk kunnen halen.
Voor meer vermogen moet ik andere nokkenassen steken maar dan is ook de computer weer niet meer bruikbaar enz....

Allemaal niet zo simpel dus. ;)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: VVC Inlaatcollector - makkelijk te plaatsen?

Bericht door Erwin »

Ivo,

Het is wel simpel ... als ge nen dikke portemonnee hebt :lol:

Neen, het probleem is meestal dat als je met ombouwen begint, er altijd nog iets is wat moet gebeuren en dat de motor nooit echt "zoet" meer draait. De motoren worden meestal heel brutaal en helemaal niet gemakkelijker om mee te rijden.

Of je krijgt problemen met onstabiel toerental afhankelijk van omgevingstemperaturen omdat je de fijnafstelling niet zo fijn kan doen zoals de fabrikant...

En de motor wordt minder betrouwbaar...

En ...

Tuning is fun, maar hou er je kop bij. Ik heb al menig motoren weten stukpingelen na getuned te zijn ... ook door een professioneel tuner. :cry:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Plaats reactie