Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door Frederik »

co-driver schreef:
2027_A_20090111221835.jpg
Esprit ' mule ' gespot in de Alpen ;)
Is al ZEER oude spot, zou zelfs een mule van/voor de Evora zijn geweest :)
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door wimvanbeeck »

Ik vind deze tekening van de Esprit bijzonder mooi, vooral die zijdelingse luchtinlaat over de ganse hoogte van de wagen vind ik prachtig, doet me denken aan een straaljager.

WIM
Bijlagen
1.jpg
Gebruikersavatar
X-E-G
Berichten: 540
Lid geworden op: 18 aug 2008, 18:53
Auto: Exige S240
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door X-E-G »

Onlangs naar de reportage van 60 jaar Lotus op Motors tv gekeken. Op het einde vertelde iemand dat ze proberen om de ovalen inlaat vooraan (zou verwijzen naar de oude Lotus-formule 1 wagens) in al hun toekomstige modellen te verwerken.
Dus de foto hierboven zou er al dichtbij kunnen zijn :?
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN

WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door Exploded »

wimvanbeeck schreef:Ik vind deze tekening van de Esprit bijzonder mooi, vooral die zijdelingse luchtinlaat over de ganse hoogte van de wagen vind ik prachtig, doet me denken aan een straaljager.

WIM
Mij aan een R8 :roll:
Gebruikersavatar
JDV
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2009, 13:22
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Locatie: Meise->Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door JDV »

Is er al enige informatie over de motor?
Back in action :-)
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door Exploded »

JDV schreef:Is er al enige informatie over de motor?
De BMW motor is definitief geschrapt. Er wordt gespeculeerd over de nieuwe x6 motor maar dan met bi-turbo, maar een goede bron vertelde me dat een Lexus/Toyoa meer plausibel is. Ik heb er ergens een foto van, ik zoek hem op.
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door Bosbon_be »

Er ligt momenteel een nieuwe lotus motor bij BOSAL research in Lummen. Zij moeten hiervoor een nieuwe uitlaat ontwikkelen. Zij laten niet los wat de specificaties zijn. :cry:
Ik weet dus ook niet of dit voor de opvolger esprit is.

Groetjes,

Peter
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door Frederik »

Exploded schreef:
JDV schreef:Is er al enige informatie over de motor?
De BMW motor is definitief geschrapt. Er wordt gespeculeerd over de nieuwe x6 motor maar dan met bi-turbo, maar een goede bron vertelde me dat een Lexus/Toyoa meer plausibel is. Ik heb er ergens een foto van, ik zoek hem op.
Voor zover ik weet is de samenwerking met BMW helemaal stopgezet, dus ook geen X6 motor voor de Lotus Esprit. BMW wil hun motoren wel leveren, maar Lotus mag geen vijs, geen lijntje code in de motorsturing zijnde GEEN ENKEL detail aanpassen van en aan de motor. En dat zint Lotus natuurlijk niet... 8-)

Lotus wil de motoren altijd een eigen touch geven... hun eigen sturing en hun eigen "doorontwikkelde" in- en uitlaat. Opzich niet fout, wel in tegendeel, maar ik denk dat BMW niet in hun blootje wil gezet worden door een kleine constructeur als Lotus. Als meester in het bouwen van motoren (meervoudig winnaar van International Engine of the Year Awards en Best Performance Engine of the year. klik voor listing) blijkt dat Lotus alsnog (betrouwbaar) een reeks extra paarden uit BMW's Awards winnende motoren kan persen. Dan gaan mensen in de sector vragen stellen. Voor BMW zijn die Awards zeer belangrijk, ze maken nu eenmaal super motoren die zeer betrouwbaar zijn, maar als plots Lotus uit die motoren extra vermogen kan halen dan zullen de mensen in de industrie toch wel wakker worden. :)

Ik denk dat ze gewoon verder zullen gaan met de samenwerking die ze momenteel met Toyota/Lexus hebben. Als je ziet dat de Elise en Exige met succes op Toyota motoren draait en ze voor de Evora ook voor Toyota kozen denk ik dat de beslissing voor de Esprit wel eens zeer voor de hand kan liggen. Ikzelf denk dan aan de motor van bijvoorbeeld de Lexus IS/F (V8 met 400pk) wat een zeer potente motor is. (wel iets trager dan BMW ;) :lol: )

Als je kijkt in het lijstje van de winnaars van "Engine of the Year Awards" dan zal je zien dat BMW en Toyota daar enorm veel in voortkomen. Dus dat Lotus heeft geflirt met BMW naast hun samenwerking met Toyota is daaruit te verklaren en dus ook niet abnormaal... Als Toyota dan ongeveer even goeie motoren maakt, Lotus WEL toelaat aan de motoren te sleutelen dan is de keuze algouw gemaakt.

Tot zover mijn visie op de toekomst, de toenkomst zelf zal uitwijzen of we juist of fout waren. Ik ben alvast benieuwd :)

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html
Toppie
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 apr 2009, 11:29
Auto: TVR S2

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door Toppie »

bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/11810 ... Lexus-LF-A

Lotus heeft een goede relatie met Toyota. De Elise en ook de nieuwe Evora, maken alle gebruik van Japanse kracht. De nieuwe Esprit, die in 2012 eindelijk eens zijn opwachting moet maken, mag daarom de V10 van de Lexus LF-A gaan gebruiken.

Lotus mag voor de nieuwe Esprit vrijelijk grutten in de rekken bij Toyota. Het nieuwe vlaggenschip van Lotus staat op de planning voor 2012. Als topmotorisering wordt de 500 pk sterke V10 van de Lexus LF-A genoemd. Daarmee wordt de Lotus een keiharde concurrent in de klasse van de Lamborghini Gallardo.

Voor een wat minder vermogende variant van de Esprit ligt de 420 pk sterke V8 klaar van de IS F. Een instapper maakt kans op het zelfde hart als de nieuwe Evora: dat is een V6 van Toyota die door Lotus zelf is aangepakt en een vermogen levert van 280 pk. Ook zou er ruimte zijn voor een ‘Eco Esprit’, waarbij de lichtgewicht bouw van het nieuwe model goed tot zijn recht zou moeten komen.

Lotus werkt kalm aan de nieuwe Esprit. De auto is al verschillende keren uitgesteld en nu wordt 2012 als introductiejaar genoemd. Als het moet, kan Lotus heel vlug een nieuw model ontwikkelen; de Evora deed er 27 maanden over om van het schetsboek naar de productielijn te komen. Proton, het moederbedrijf wil echter niet in de Esprit investeren voordat de Evora een doorslaand succes is. Er moet namelijk ook nog geld worden verdiend in Hethel.
Gebruikersavatar
JDV
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2009, 13:22
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Locatie: Meise->Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Lotus Esprit-opvolger moet in 2011 komen.

Bericht door JDV »

Laat de porsches dan maar eens racen tegen de esprit, we zullen nog zien wie de beste is :lol:
Back in action :-)
Plaats reactie