Evora SC komt (al) ...

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Evora SC komt (al) ...

Bericht door Exploded »

fantaflesdopke schreef:
Heb het onlangs nog zitten denken, moest de motor van mijn daily (2.5T met 225pk en 320nM) in de Elise gelepeld worden, tzou vuurwerk geven.
De kracht van een Elise SC, maar nog een pak meer koppel ...
Alleen, zo'n blok weegt echt wel veel om in een lichtgewicht te stampen.
Dat wordt dan zoiets ongeveer he :D http://www.auto-teknix.co.uk/
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Evora SC komt (al) ...

Bericht door Frederik »

Ik vind niet dat Lotus overdrijft, dit terwijl hun concurenten gooien met duizende CC's blijft Lotus nog redelijk bescheiden. Vergeet ook niet dat Lotus niet alleen auto's ontwikkelt voor België waar koning auto de melkkoe is om de staatschulden deels te dekken.

Ook is de Evora geen Elise/Exige of Esprit, het is een nieuw concept om mee te draaien in de sector van de supersportlievelingen. Dit terwijl de Elise/Exige de traditie zal blijven laag gewicht en kleine aldaniet opgepepte motor zal volgens mij de Evora het gaan zoeken op het exclusievere segment. Dus een perfecte aanvulling op hun gamma.

Elise/Exige : licht scheurijzer voor gebruik op en rond circuit
Evora : exclusieve bolide (semi GT?)
Esprit : supersportieve GT

Los daarvan houden constructeurs meer en meer rekening met de Amerikaanse markt, een amerikaan... die wil geen 1.800cc want zijn daily (dagelijkse auto) heeft een cilinderinhoud van enkele veelvouden van de cilinderinhoud van een Elise. Dit is wel traagjes aan het veranderen, de Amerikanen beginnen de duurdere olieprijzen ook te voelen aan de pomp.

Als ik dan vergelijk ... vind ik dat Lotus met de Evora toch zeer goed hun huiswerk heeft gemaakt. Hun Evora is toch vrij potent, exclusief, snel én de fiscale last valt nog enigzins mee (in de landen waarop dit van toepassing is). Zeker in vergelijk met de concurenten vind ik de Evora zeker te doen!

Kijk en vergelijk :
Lotus Evora 3.5 V6 (280pk) 1.350kg 5,0sec (225 g/km) 4.957BIV 1.137TAX
Lotus Evora SC 3.5 SC V6 (350pk) ~1.400kg ~4.5sec (? g/km) 4.957BIV 1.137TAX
Porsche Cayman 2.9 B6 (265pk) 1.330kg 5,8sec (221 g/km) 4.957BIV 702€TAX
Porsche Cayman 3.4 B6 (320pk) 1.350kg 5,2sec (221 g/km) 1.138BIV 702€TAX
Porsche 911 C2 3.4 B6 (345pk) 1.415kg 4,9sec (242 g/km) 4.957BIV 1.355TAX
Audi R8 4.2 V10 (420pk) ?kg 4,6sec (326 g/km) 4.957BIV 1.888TAX
Ferrari California 4.3 V8 (460pk) 1.675kg 3.9sec (306 g/km) 4.957BIV 1.888TAX
Lamborghini Gallardo 5.2 V10 (560pk) 1.500kg 3.7sec (351 g/km) 4.957BIV 2.279TAX

Bron gegevens : AutoGids.be
(fiscale PK van de Evora (17PK) heb ik zelf berekend met devolgende formule : (CC in liter x 4) + (gewicht in kg : 400))

Afgaande op de resultaten, kostprijs samen met de jaarlijkse kosten denk ik dat ik voor de Evora zou gaan moest ik mogen kiezen uit bovenstaande lijstje. Was ik geen Lotusfreak geweest, had ik vermoedelijk alsnog dezelfde keuze gemaakt.

Ja, ze konden inderdaad ook een 2.500cc genomen hebben maar ze moeten ook ergens een keuze maken bij de constructeur waar ze welkom zijn om motoren te komen kopen. Een 2.5 met compressor én turbo (wat tegenwoordig nieuw is) was ook een potente motor geweest, maar ik denk dat Lotus nog extreme doorontwikkelingen van plan is op die motor en we die misschien zelfs ook in de nieuwe Esprit gaan tegenkomen en dan kan de 2.5 misschien wel eens tekort schieten... De 3.5 van Toyota IS een super motor dus ook een goede basis voor Lotus. Dus dat kan alleen maar voordelen hebben voor de toekomst hé.

Dus, mag je toch stellen dat Lotus zeer goed werk heeft geleverd, niet?
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Evora SC komt (al) ...

Bericht door ben »

Ongetwijfeld heeft Lotus zoals gewoonlijk schitterend werk geleverd; dit niettegenstaande er een duidelijke trend is bij 'moderne en nieuwe' wagens naar lagere cilinderinhoud in combinatie met hoger vermogen, maar Herman liet dat al tussen de regels door verstaan...
Plaats reactie