Pagina 2 van 3

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 10 sep 2013, 14:58
door FastEleven
Naast rijplezier en de mogelijkheid om straatgebruik met trackdays te combineren heb ik nog een goede reden om met een Exige te rijden :
- jaarlijkse verkeersbelasting : +/- 300 €
- jaarlijkse BA verzekering : +/- 350 €

Maw, als je niet of weinig rijdt en besluit de auto minimaal te verzekeren, dan betaal voor deze auto bijzonder weinig.
Ga je naar andere 'snelle' auto's (en dat geldt ook voor de Exige V6 ...), dan zit je al gauw met een verkeersbelasting van 4 tot 5 keer zoveel, zonder dat je nog maar een meter hebt gereden.

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 10 sep 2013, 16:12
door HJ2
Doe de Elise.
Neem niet de duurste, maar houd wat geld over voor onderhoud EN: neem een circuittraining! Daar haal je veel meer uit dan die PK's en voorlopig ben je echt nog niet uitgeleerd :-) (positief bedoeld!)

Anyway.... my 2 cents :-)

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 10 sep 2013, 18:33
door sooike
25k budjet, fun en power,

Speedster turbo met vb 280pk heb je wel voor 25k
(Sommige specifieke speedsterparts zijn wel prijzig) :?

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 10 sep 2013, 22:17
door zeldzame kanarie
ofwel een afgeragde S1 elise kopen en de rover motor vervangen door een 2l honda vtec blok met eventueel een compressor er op 8-) dat zou ik zelf ook nog zien zitten :)

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 11 sep 2013, 02:09
door tiger_bel
alle ideen hier lijken mij waar.

zelf al +10j op trackdays... met seven, BM en lotus.
mijn idee, spendeer de helft van je budget aan een wagen, de overschot zal ook wel snel verminderen...
- ofwel elise /exige - topfun maar als je er af gaat - tranen met tuiten als je pech hebt.... , zeer hoog fungehalte maar schijven, remblokjes en banden koop je in het groot ....
- ofwel oude BMW E30 6 cyl.oid - zonder upgrades gaat opmerkelijk goed en oersterke motor, banden en remblokken inkopen per dozijn.....
- ofwel sevenachtige - tiger, dax, westfield striker oid.
iets upgrade voor ophanging en remmen. zeer hoog fungehalte, bijna geen remmen en banden (lichtgewicht 500 a 600kg).
grootste nadeel - open wagen dus bij regen is de fun er snel af.

één ding is, ooit ga je er af en met de lotus zou ik er ech tspijt van hebben, zowel voor de wagen als de kosten . of de motor begeeft het ....
BMW is vervangbaar en een seven is snel hersteld en goedkoop.

het mooiste is spa - maar niet voor dit type wagens, dat is voor 'dikke' bakken.
meeste fungehalte vind ik is Mettet, Croix, zolder ea

fwiw

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 11 sep 2013, 08:08
door diego
Hmmm blijft een moeilijke keuze , zoals ik uit de reacties hierboven lees lijkt de Exige de beste koop alleen vrees ik idd beetje voor de kosten gedurende het jaar . Ik denk dat de sleutel vooral ligt in de hoeveelheid track time je gaat doen en ook hoever op de limiet je wilt gaan rijden .

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 11 sep 2013, 08:16
door diego
Zoiets lijkt me ideaal op't eerste zicht , bekend ?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lotu ... ousPage=lr

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 11 sep 2013, 10:48
door peter
Een elise/exige zonder motor kopen. En dan een 2.0 turbo met DSG van duitse origine erin, lijkt me ook wel dikke fun te zijn. Maar hoe krijg je dat hier wettelijk in orde :?:

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 11 sep 2013, 11:24
door Blue Darkness
Volgens mij heb je echt geen 200pk en meer nodig om plezier te beleven op een circuit... :oops:

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Geplaatst: 11 sep 2013, 11:44
door FastEleven
Toch ook even nadenken of je +15 k€ wil uitgeven aan een circuitspeeltje zonder inschrijving dat misschien maar een paar keer per jaar buitenkomt ...

En ook even nadenken of je het prettig vindt om ook een aanhangwagen te kopen of elke keer te gaan huren wanneer je voor een trackday hebt ingeschreven. Bovendien heb je dan ook een trekkend voertuig nodig met trekhaak die jaarlijks naar de technische keuring moet .....

Ik moet al dat gedoe niet meer en ben daarom voorstander van one-car-fits-all, vandaar de keuze voor de Elise / Exige ... 8-) 8-) 8-)