wat te tanken: 95 of 98 octaan?
- stekki
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
- Locatie: Potholecountry
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
98 is beste, maar of het een verschil maakt ... i dunno.
Ik tank zelfs 98 in de Elan van 20 jaar oud, en als het enigszins kan zou ik er zelfs 100 of 105 in knallen.
Ik tank zelfs 98 in de Elan van 20 jaar oud, en als het enigszins kan zou ik er zelfs 100 of 105 in knallen.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- stekki
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
- Locatie: Potholecountry
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
Zou het voor een NA motor ook uitmaken? Op een geblazen motor in elk geval wel, zoals je Elan.
Light is not right
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
Deed het met mijn 325 ook altijd, ik schrok er altijd van dat mijn motor soepeler en gezapiger draaide (en beter aanvoelde) als ik +100 tankte in Duitsland.
Maar misschien zijn er mensen die het technisch kunnen onderbouwen, Erik (bblue) en Erik (FastEleven) moeten dat mogelijks kunnen denk ik.
EDIT : heb ze es gepookt
Maar misschien zijn er mensen die het technisch kunnen onderbouwen, Erik (bblue) en Erik (FastEleven) moeten dat mogelijks kunnen denk ik.
EDIT : heb ze es gepookt
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
Brandstoffen zijn niet mijn specialiteit, maar na al die jaren bij de brandstofboer durf ik toch enkele uitspraken doen :
Voor de bescheiden motoren in een Elise/Exige maakt het weinig uit of je 95 of 98 octaan tankt. Zolang je motor geen last heeft van zelfontbranding na het afzetten van de motor (knallen ten gevolge van zelfontbranding in de cilinderkamer) is er geen reden om een hoger octaangetal te tanken. Bij de meeste moderne motoren past de computer de ontsteking aan ifv de getankte brandstof. Ik heb geen idee of onze Lotus zo ontwikkeld is ....
(Een hoger octaangetal is wel vaak de oplossing voor zelfontbranding na het afzetten van de motor bij oldtimers)
Wel belangrijk is dat je weet dat de belangrijke grote merken ook een veel straffer additieven pakket toevoegen aan de 98 dan aan de 95 octaan. Zo’n gebalanceerd additieven pakket zorgt bv voor een meer zuivere verbranding, wat je verbruik, de uitstoot, maar dus ook je prestaties ten goede komt. Daarnaast is er ook een reinigingstechnologie toegevoegd : de motor blijft binnenin zuiverder waardoor de rijprestaties en het reactievermogen worden geoptimaliseerd. Deze bestanddelen voorkomen deels de opeenhoping van krachtrovende afzettingen op de inlaatklep en reinigen afzettingen die in het verleden zijn ontstaan door andere brandstoffen. Hierdoor heb je de zekerheid dat je motor in goede conditie blijft en de vitale onderdelen van uw motor effectiever beschermd zijn. Schonere motoren zorgen immers voor betere motorprestaties.
(Let wel even op bij hele oude niet gereviseerde motoren : door het versneld losmaken van de vervuiling moet je kort nadien olie en filters wellicht sneller vervangen en kunnen ook je injectoren verstropt geraken ....)
De combinatie van bovenstaande aspecten zorgen dus vooral voor meer vermogen gedurende de gehele levensduur van uw auto. Of je het lagere verbruik en blijvend vermogen als chauffeur ook daadwerkelijk kunt voelen, is een open vraag. Echter, het opendoen van je motor na een aantal jaren toont wel degelijk een meer zuivere binnenzijde. Of je ook bereid bent om daarvoor te betalen, moet je zelf oordelen (’t Is uw auto hé), maar persoonlijk tank ik alvast enkel 98 V-P@wer van het merk met het schelpje, zowel voor de firmawagen, de diesel van mijn echtgenote en de Lotus. En omdat ik ook graag heb dat m’n grasmachine lang meegaat, krijgt zelfs die hetzelfde drankje ....
Draai de volumeknop even volledig open en geniet als autoliefhebber van dit schitterende filmpje :
Voor de bescheiden motoren in een Elise/Exige maakt het weinig uit of je 95 of 98 octaan tankt. Zolang je motor geen last heeft van zelfontbranding na het afzetten van de motor (knallen ten gevolge van zelfontbranding in de cilinderkamer) is er geen reden om een hoger octaangetal te tanken. Bij de meeste moderne motoren past de computer de ontsteking aan ifv de getankte brandstof. Ik heb geen idee of onze Lotus zo ontwikkeld is ....
(Een hoger octaangetal is wel vaak de oplossing voor zelfontbranding na het afzetten van de motor bij oldtimers)
Wel belangrijk is dat je weet dat de belangrijke grote merken ook een veel straffer additieven pakket toevoegen aan de 98 dan aan de 95 octaan. Zo’n gebalanceerd additieven pakket zorgt bv voor een meer zuivere verbranding, wat je verbruik, de uitstoot, maar dus ook je prestaties ten goede komt. Daarnaast is er ook een reinigingstechnologie toegevoegd : de motor blijft binnenin zuiverder waardoor de rijprestaties en het reactievermogen worden geoptimaliseerd. Deze bestanddelen voorkomen deels de opeenhoping van krachtrovende afzettingen op de inlaatklep en reinigen afzettingen die in het verleden zijn ontstaan door andere brandstoffen. Hierdoor heb je de zekerheid dat je motor in goede conditie blijft en de vitale onderdelen van uw motor effectiever beschermd zijn. Schonere motoren zorgen immers voor betere motorprestaties.
(Let wel even op bij hele oude niet gereviseerde motoren : door het versneld losmaken van de vervuiling moet je kort nadien olie en filters wellicht sneller vervangen en kunnen ook je injectoren verstropt geraken ....)
De combinatie van bovenstaande aspecten zorgen dus vooral voor meer vermogen gedurende de gehele levensduur van uw auto. Of je het lagere verbruik en blijvend vermogen als chauffeur ook daadwerkelijk kunt voelen, is een open vraag. Echter, het opendoen van je motor na een aantal jaren toont wel degelijk een meer zuivere binnenzijde. Of je ook bereid bent om daarvoor te betalen, moet je zelf oordelen (’t Is uw auto hé), maar persoonlijk tank ik alvast enkel 98 V-P@wer van het merk met het schelpje, zowel voor de firmawagen, de diesel van mijn echtgenote en de Lotus. En omdat ik ook graag heb dat m’n grasmachine lang meegaat, krijgt zelfs die hetzelfde drankje ....
Draai de volumeknop even volledig open en geniet als autoliefhebber van dit schitterende filmpje :
Laatst gewijzigd door Frederik op 23 jun 2012, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: filmpje zichtbaar gemaakt
Reden: filmpje zichtbaar gemaakt
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
-
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
- Locatie: Grens gebied, Nederland.
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
Ik tank enkel 98 als de compressie verhouding hoog is, turbo of supercharger, afgesteld op de testbank met 98.
Rest kan bijna alles op 95.
Rest kan bijna alles op 95.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
De Toyota motoren in de Elise zijn allemaal uitgerust met een knocksensor of pingelsensor.
De electronica gaat steeds de ontsteking vervroegen om zo'n proper mogelijke verbranding te krijgen tot het moment dat de knocksensor merkt dat er zelfontbranding is.
Als dit gedetecteerd wordt, wordt de ontsteking onmiddellijk verlaat.
Naar mijn bescheiden mening heeft enkel de brandstofboer er belang bij dat je 98 tankt als de fabrikant 95 voorschrijft.
De electronica gaat steeds de ontsteking vervroegen om zo'n proper mogelijke verbranding te krijgen tot het moment dat de knocksensor merkt dat er zelfontbranding is.
Als dit gedetecteerd wordt, wordt de ontsteking onmiddellijk verlaat.
Naar mijn bescheiden mening heeft enkel de brandstofboer er belang bij dat je 98 tankt als de fabrikant 95 voorschrijft.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
Extra octaan zorgt voor een betere verbranding, een betere verbranding zorgt voor meer vermogen, maar of het sop de kolen waard is tussen 95 - 98, wie zal het zeggen.
Ik weet dat als ik vroeger Shell V-Power 105 (of is het 100?) tankte in Duitsland ik het onmiddellijk merkte op de romigheid mijn BMW 325.
Ik weet dat als ik vroeger Shell V-Power 105 (of is het 100?) tankte in Duitsland ik het onmiddellijk merkte op de romigheid mijn BMW 325.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
Volgens mij is het codewoord ook: klopvastheid.
Als hierboven al gezegd passen de moderne motoren zich hier aan aan (automatisch) Dat doen ze met een klopsensor (niets anders dan een ordinaire microfoon overigens )
Gaat de motor kloppen; dan wordt de timing automatisch door de klopsensor en het motormanagement een tikkie conventioneler getimed totdat het kloppen weer weg is (Kloppen is immers te vroege ontsteking wat een gigantische piekbelasting geeft op je zuiger, cilinder, krukas, krukpen, kleppen e.c.) Je motor past zich dus inderdaad aan, maar: dat kost PK's (there's always a trade-off)
Wil je dus scherper kunnen ontsteken, dan moet je zorgen dat je klopvaste benzine hebt.
Erwin, you're right voor een N/A
In de Elan, die ook nog eens een turbo heeft, tank ik dus '98 en een enkele keer '100. Echter ook op '95 kun je prima rijden en zelfs op '92 is geen probleem, mits je niet het uiterste van je wagen vraagt. (alhoewel die laatste formeel niet wordt ondersteund, tank ik 't zonder na te denken ) Voor prestaties heeft 't bij de turbowagens dus best wel zin om een hoger octaangehalte te tanken.
Fasteleven, jij bedoelde toch pingelen en niet kloppen? ... dat je motor nog een stukje na-dieselt... Bij de oldtimers idd nog wel eens te zien / horen
Als hierboven al gezegd passen de moderne motoren zich hier aan aan (automatisch) Dat doen ze met een klopsensor (niets anders dan een ordinaire microfoon overigens )
Gaat de motor kloppen; dan wordt de timing automatisch door de klopsensor en het motormanagement een tikkie conventioneler getimed totdat het kloppen weer weg is (Kloppen is immers te vroege ontsteking wat een gigantische piekbelasting geeft op je zuiger, cilinder, krukas, krukpen, kleppen e.c.) Je motor past zich dus inderdaad aan, maar: dat kost PK's (there's always a trade-off)
Wil je dus scherper kunnen ontsteken, dan moet je zorgen dat je klopvaste benzine hebt.
Erwin, you're right voor een N/A
In de Elan, die ook nog eens een turbo heeft, tank ik dus '98 en een enkele keer '100. Echter ook op '95 kun je prima rijden en zelfs op '92 is geen probleem, mits je niet het uiterste van je wagen vraagt. (alhoewel die laatste formeel niet wordt ondersteund, tank ik 't zonder na te denken ) Voor prestaties heeft 't bij de turbowagens dus best wel zin om een hoger octaangehalte te tanken.
Fasteleven, jij bedoelde toch pingelen en niet kloppen? ... dat je motor nog een stukje na-dieselt... Bij de oldtimers idd nog wel eens te zien / horen
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 18:21
- Auto: Elise R
- Locatie: Gent
Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
@HJ2: volgens mij is pingelen en kloppen hetzelfde (maar soit, das niet het belangrijkste van de topic)
In elk geval is het inderdaad zo dat in het boekje staat dat je 95 mag tanken. Het is ook zo dat de motor een klop-beveiliging heeft. Dus de enige reden dat je 98 zou tanken in je 111R is omdat je er echt van overtuigd bent dat hij meer vermogen zou hebben, wat ik niet geloof. Soepeler gaat hij ook niet draaien want de klopregeling werkt goed.
Aan de andere kant van de oceaan tanken ze octaan 87 of 89 in alles van dikke V8's tot Porschen en Ferrari's, en dat werkt ook mooi. Alleen wellicht enkele pk'tjes minder. Maar dat is omdat ze met lager octaan rijden dan wat bedoeld is voor die auto. De 111R is bedoeld om te rijden met 95 dus zal geen verschil maken met 98 in my humble opinion...
Sorry voor de lange tekst.
Besluit: tank 95, het is veel goedkoper en je motor is er echt tevreden mee!
In elk geval is het inderdaad zo dat in het boekje staat dat je 95 mag tanken. Het is ook zo dat de motor een klop-beveiliging heeft. Dus de enige reden dat je 98 zou tanken in je 111R is omdat je er echt van overtuigd bent dat hij meer vermogen zou hebben, wat ik niet geloof. Soepeler gaat hij ook niet draaien want de klopregeling werkt goed.
Aan de andere kant van de oceaan tanken ze octaan 87 of 89 in alles van dikke V8's tot Porschen en Ferrari's, en dat werkt ook mooi. Alleen wellicht enkele pk'tjes minder. Maar dat is omdat ze met lager octaan rijden dan wat bedoeld is voor die auto. De 111R is bedoeld om te rijden met 95 dus zal geen verschil maken met 98 in my humble opinion...
Sorry voor de lange tekst.
Besluit: tank 95, het is veel goedkoper en je motor is er echt tevreden mee!
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.
No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...