Could this be the real Evora-contender ?

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Frederik »

De Artega staat op mijn (verlang)lijstje om es te testen, zeker in vergelijk met de Evora.

Model kan me wel bekoren, maar is die wel zo fijn te rijden als een Evora S?
Henri
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2009, 23:15
Auto: Elise MK1 +Artega GT

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Henri »

heb alleen met de gewone Evora gereden tot hiertoe .
Daarmee vergeleken is de Artega veel sneller.
Je moet er m.i. rekening mee houden dat opgegeven 0-100 tijden voor handgeschakelde bakken in ideale omstandigheden worden gehaald : vertrekken zonder wielspin en exact op goeie moment èn snel schakelen.
Bij een gerobotiseerde bak lukt dit wel.
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door fastcooki3 »

Maar de miserie met die VW bakken die ge kunt hebben... echt dikke rommel! Ik ken echt wel veel mensen, bij wie de bak vervangen of tenminste open is geweest, allemaal binnen de 100k km, maar ja eer je 100k km in een Artega doet...
Het VW Passat motorblok is echter even goed, als dat van Toyota. ;-)
Vorige week nog zeer dicht bij een Artega gestaan bij de Nordschleife, ik blijf het een zeer mooie wagen vinden.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Frederik »

Henri schreef:heb alleen met de gewone Evora gereden tot hiertoe .
Daarmee vergeleken is de Artega veel sneller.
Je moet er m.i. rekening mee houden dat opgegeven 0-100 tijden voor handgeschakelde bakken in ideale omstandigheden worden gehaald : vertrekken zonder wielspin en exact op goeie moment èn snel schakelen.
Bij een gerobotiseerde bak lukt dit wel.
Artega moet je eigenlijk vergelijken met de Evora S ... op zijn minst. Zelf vind ik de Evora ook een beetje te weinig power hebben. Evora S is echt ideaal. Niet dat een 280pk slecht of traag is, verre van.
Gebruikersavatar
frankenstijn
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:25
Naam: Frank
Auto: Elise S 2012
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door frankenstijn »

Frederik schreef:
Henri schreef:heb alleen met de gewone Evora gereden tot hiertoe .
Daarmee vergeleken is de Artega veel sneller.
Je moet er m.i. rekening mee houden dat opgegeven 0-100 tijden voor handgeschakelde bakken in ideale omstandigheden worden gehaald : vertrekken zonder wielspin en exact op goeie moment èn snel schakelen.
Bij een gerobotiseerde bak lukt dit wel.
Artega moet je eigenlijk vergelijken met de Evora S ... op zijn minst. Zelf vind ik de Evora ook een beetje te weinig power hebben. Evora S is echt ideaal. Niet dat een 280pk slecht of traag is, verre van.
het grote verschil tussen een evora en een s;is het verbruik
bij een gewone evora is het verbruik redelijk van 9l naar 14l(intens gebruik
evora s van 12l naar 22l intens gebruik
een evora met sportuitlaat,rijdt zeer goed
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door fastcooki3 »

frankenstijn schreef: het grote verschil tussen een evora en een s;is het verbruik
bij een gewone evora is het verbruik redelijk van 9l naar 14l(intens gebruik
evora s van 12l naar 22l intens gebruik
een evora met sportuitlaat,rijdt zeer goed
Ik heb nog niet met een S gereden, ik mag dus niet oordelen over de S, maar over de "gewone" of NA Evora kan ik alvast zeggen, dat het verschil in ECU een ongelofelijk groot verschil is. Een Evora met de latere software (na F dacht ik) rijdt veel beter in normale stand, dan eentje met oude software in Sport modus. Ongelofelijk hoeveel verschil wat software maakt. De Lotus dealers kunnen de software rechtstreeks updaten naar de laatste spec. Zeker de mensen met een "early" Evora: DOEN!
En ik kan me dan heel moeilijk voorstellen, dat je op de openbare weg zoveel beter af bent, met een S dan met een NA. Op circuit is het natuurlijk weer iets anders.
Gebruikersavatar
frankenstijn
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:25
Naam: Frank
Auto: Elise S 2012
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door frankenstijn »

fastcooki3 schreef:
frankenstijn schreef: het grote verschil tussen een evora en een s;is het verbruik
bij een gewone evora is het verbruik redelijk van 9l naar 14l(intens gebruik
evora s van 12l naar 22l intens gebruik
een evora met sportuitlaat,rijdt zeer goed
Ik heb nog niet met een S gereden, ik mag dus niet oordelen over de S, maar over de "gewone" of NA Evora kan ik alvast zeggen, dat het verschil in ECU een ongelofelijk groot verschil is. Een Evora met de latere software (na F dacht ik) rijdt veel beter in normale stand, dan eentje met oude software in Sport modus. Ongelofelijk hoeveel verschil wat software maakt. De Lotus dealers kunnen de software rechtstreeks updaten naar de laatste spec. Zeker de mensen met een "early" Evora: DOEN!
En ik kan me dan heel moeilijk voorstellen, dat je op de openbare weg zoveel beter af bent, met een S dan met een NA. Op circuit is het natuurlijk weer iets anders.
ik heb met beide wagen gereden
Mijn gewone evora was ook met de sport versnellingsbak,en met de sportuitlaat van Lotus
eerlijk hij reed fantastisch,met de S hebt u wel meer power bij hogere snelheden.Maar voor dagelijks gebruik is een standaard evora een onderschatte wagen.
na de S komt natuurlijk de GT/E en na de GT/E weer iets anders.Het is al te zien wat u ergaat mee doen,circuit,neem de S,dagelijks een gewone,zeker voldoende,en veel goedkoper om mee te rijden,een S bij sportief gebruik verbruikt heel,heel,heel veel.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Didier »

Frederik schreef:De Artega staat op mijn (verlang)lijstje om es te testen, zeker in vergelijk met de Evora. ...
Zul je toch heel snel moeten zijn, Frederik.

Bron: carros
Artega heeft faillissement aangevraagd. De kleine Duitse sportwagenfabrikant ziet zich genoodzaakt tot deze stap vanwege een mislukte overnamepoging door een Aziatische investeerder.
Maandenlang voorbereiding ging vooraf aan de overname van het merk door een Aziatische investeerder, die volgens Duitse media op de allerlaatste minuut afhaakte. Daarmee komt al na vijf jaar een einde aan het sportwagenmerk, dat op de IAA in Frankfurt in 2007 hun eerste spruit voorstelde: de Artega GT.
Ondanks de faillissementsaanvraag is de firma in gesprek met andere overnamekandidaten om tot een oplossing te komen en de in totaal 34 medewerkers een nieuwe toekomst te geven. Wordt vervolgd!
Volledig verhaal (in het Duits)
Sportwagenbauer Artega stellt Insolvenzantrag

Best wel jammer, 'k vond het een super auto.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Frederik »

oei ... test stond gepland voor begin Augustus ...
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Erwin »

Frederik schreef:oei ... test stond gepland voor begin Augustus ...
Haasten dat je de wagen vastkrijgt om te testen en hopen dat ze ondertussen de boel sluiten voordat je hem kan terugdoen :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Creatief zijn heet dat :?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Plaats reactie