Lotus Europa - JPS Zwart - laatste productielijnen 1972-1974

Op zoek naar dé Lotus of auto met Lotus DNA van uw dromen? Stel je vraag dan hier.
Plaats reactie
Bob Custers (NL)
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2017, 15:26
Naam: Bob Custers
Auto: Nog geen - op zoek!

Lotus Europa - JPS Zwart - laatste productielijnen 1972-1974

Bericht door Bob Custers (NL) »

Ik ben op zoek naar een Lotus Europa - JPS zwart. Liefst uit de laatste productielijnen, dus 1972 - 1974.

Graag per e-mail contact: custers@vocus.nl
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Europa - JPS Zwart - laatste productielijnen 1972-

Bericht door Frederik »

Oei dat zijn veel verwachtingen ... maar iemand die weet wat hij wil :)
Dr staat eenje op Mobile:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =241909660
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Lotus Europa - JPS Zwart - laatste productielijnen 1972-

Bericht door Hugo »

@ Bob Custers,

mooie keuze,

je verteld wel niet welke Europa je zoekt, een die helemaal gerestaureerd is en rijvaardig, of één met (veel) werk aan?

Daar is natuurlijk een prijsverschil aan gebonden, een Europa Twin Can of Special helemaal in orde zit toch in een prijsklasse tussen de 30 en 40 K, een te restaureren exemplaar zal zo tussen de 8 a 15K zijn, afhankelijk van de staat van de Europa

de Europa's met de Twin Cam motor zijn in tegenstelling tot de S1 en de S2 veel meer verkocht in het buitenland, vooral in de USA, ze zijn hier veel moeilijker te vinden, er worden de laatste jaren wel veel exemplaren teruggehaald uit de USA, mijn Europa Special trouwens ook, van het in bovenvermeld bericht van een Europa die in Duitsland te koop staat, kan ik nog wel wat meer info geven, is ook afkomstig uit de USA, was tot oktober 2014 nog in North Carolina USA zoals uit onderstaand uittreksel blijkt, bouwjaar is juli 1973 en de originele kleur was Ford Tawny ( soort bruin denk ik)

hieronder het uitreksel
–-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

73073841R
Last Updated: 10/23/14
Bob Harris
Asheville
North Carolina
USA
As invoiced:
Vin Number: 74/3841R
Date Built: 7/1973
Date Invoiced: 8/14/1973
Engine #: S30423
Transmission #: ?
Original color: L16 - Ford Tawny
Condition:
Current color: Black
Well 3841R has returned to Bob Harris in North Carolina. She's looking great and running well but leaks a bit. Contacted Evans Leinfeld who will be evaluating her next Spring. Motor and trans are original "survivors" at 60,000 miles. May well rebuild next year, we'll see.
Photos
PO: Bob Rickel - Silver Springs, Florida
11/08/11
I am the new owner of 74/3841R. I purchased her from Bob Harris in Asheville NC in July.
The car is back in Florida where she has spent all but 6 months of her life. Bob Harris had purchased about $3500 in parts to go through her mechanically this fall so I purchased those too. These parts included new springs, struts, brakes and everything to go thru the engine and transaxle including a Dave Bean water pump relocating kit. I have already installed the new springs and adjustable Spax struts and all new brakes. She runs and drives fine but has quite a few leaks. I am planning to pull the motor and transaxle and reseal her next summer in time for LOG 32 in Orlando. She is currently done up in JPS livery and is stunning both inside and out. I put about 200 miles a weekend on her and she currently has 59, 200 miles on the original engine and transaxle.
I have owned a number of Europas over the years including the same one 3 different times.
Photos
PO: Bob Harris Asheville, North Carolina - Sold July, 2011
PPO: Steve Gaglione - Tampa, Florida - Sold 1/14/2011
The car is very nice. Everything works and the paint and interior are also very nice. An exceptional, well cared for, third owner (all in Florida) car.
Photos



–---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ook enkele foto's van deze zwarte Europa zijn beschikbaar, met de vorige eigenaar ?
image4.JPG
image4.JPG (152.61 KiB) 12707 keer bekeken
image3 (2).JPG
image3 (2).JPG (267.61 KiB) 12707 keer bekeken
image2 (2).JPG
image2 (2).JPG (287.89 KiB) 12707 keer bekeken
image1 (2).JPG
image1 (2).JPG (298.28 KiB) 12707 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Europa - JPS Zwart - laatste productielijnen 1972-

Bericht door Frederik »

Mooie Europa ...

Zou dat een aanrader zijn om te kopen Hugo? (ben stilletjes aan aant uitkijken voor Lotus Nr2) :)

35.000€ is dat een correcte prijs? Prijzen beginnen serieus te stijgen van de Europo, of heb ik een foute indruk?
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Lotus Europa - JPS Zwart - laatste productielijnen 1972-

Bericht door Hugo »

@Frederik

De waarde van een oldtimer wordt onder meer bepaald door de originaliteit en de staat waarin hij zich bevind, in tegenstelling tot wat gedacht wordt zijn belangrijke verbouwingen of veranderingen meestal waardeverminderingen want doorgaans zijn die te veel persoonsgebonden

bovenvermelde Europa die in Duitsland te koop staat, is volgens de foto's nog grotendeels in originele staat en ziet er keurig uit, heel zeldzaam zijn Europa's nog niet, maar hun aantal neemt toch jaarlijks met een paar eenheden af, de vraagprijs stijgt al een aantal jaren geleidelijk maar niet spectaculair, vraagprijs is doorgaans ook niet de verkoopprijs

de vraagprijs voor die zwarte JPS Europa van 35000 € komt overeen met de vraagprijs van gelijkaardige Europa's van dat jaar en in die toestand, moest er geen 4 bak maar een 5 bak inzitten en niet nog de Twin Cam motor met de cilinderkop voor Stromberg carburateurs, zou de vraagprijs en waarde wel 5000 € meer kunnen bedragen

op die Amerikaanse site waar info van deze Europa stond is melding gemaakt van olielekken en was er een plan om de motor de demonteren, is dat gebeurd? En is de motor dan ineens gereviseerd? De vraagprijs is niet niks en verantwoord een gedegen onderzoek.

Heb nog niet zo lang geleden een Europa Special die helemaal, body en techniek, moest gerestaureerd worden, zien verkocht worden voor bijna de helft van de hier gevraagde 35K, ik heb deze werken ook moeten doen om mijn Europa te krijgen zoals hij nu is, en schat dat die restauratiekosten toch een 15000 € hebben gekost? En dan nog het meeste zelf gedaan

een paar jaar geleden heb ik in Frankrijk eens een koopbod gekregen van 30000 € voor mijn Lotje, had dus wel een beetje winst kunnen maken, natuurlijk ben ik daar niet op ingegaan :mrgreen: ,
wat moet ik dan doen in mijn vrije tijd zonder Lotje? ;) ;) ;)
Plaats reactie