elektrisch probleempje

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LievensPeter
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 nov 2013, 12:51
Naam: Peter
Auto: Evora S/EspritGT/ElanS2
Locatie: Moorsel(Aalst)

elektrisch probleempje

Bericht door LievensPeter »

Hallo vrienden,

Ik heb momenteel een probleem met de elektrische installatie van mijn wagen (Evora S).
Ik heb net gestart met mijn zoektocht maar wil toch al even polsen op er iemand al eens hetzelfde probleem heeft ondervonden, vandaar dat ik het hier even wil posten. Misschien dat jullie het herkennen...
Ik wou enkele dagen geleden vertrekken maar zag dat de batterij volledig leeg was.
Ik demonteerde de batterij en heb ze intussen opgeladen(door het stressvol rondlopen dacht ik dat het misschien het interieur verlichting had laten branden).
Bij montage terug heb ik de wagen gestart en komt er mij niets abnormaal te voorschijn maar aangezien het een IPS is en ik niet graag dit probleem opnieuw wil tegenkomen op een van de tochtjes heb ik toch de batterij opnieuw de + ontkoppeld en mijn ampère meter in serie er tussen geplaatst en zonder dat mijn sleutel in het contact zit heeft ze een verbruik van 16A, dus toch een probleem.
Ik ben nu op zoek gegaan naar de zekeringskastjes, eentje heb ik al gevonden: aan de passagiers voeten er moet nog ergens één zijn omgeving van de achterbank maar die heb ik nog niet gevonden.
Weten jullie mij reeds goede raad en indien ik iets ontdek stuur ik het door!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: elektrisch probleempje

Bericht door Frederik »

16A verbruik zonder het sleutel in het contact ???
Amai ...

Dit kan je wss wel helpen: http://wiki.seloc.org/a/Fusebox#Evora
Gebruikersavatar
LievensPeter
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 nov 2013, 12:51
Naam: Peter
Auto: Evora S/EspritGT/ElanS2
Locatie: Moorsel(Aalst)

Re: elektrisch probleempje

Bericht door LievensPeter »

super!
bedankt, ik heb vandaag een vrije dag en ga me er in verdiepen :roll:. en hoop dat het hier of daar een relais is die vergeet uit te schakelen :!: .
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: elektrisch probleempje

Bericht door YvoTuk »

Het is verstandig om de auto een tijdje met rust te laten als u net de accu heeft aangekoppeld. Waarom durf ik niet te zeggen, maar het is mij opgevallen dat er na het aankoppelen van de accu allerlei dingen gebeuren. Ik vermoed dat het system checks zijn, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Als u de Ampere meter er tussen laat zou het zo maar kunnen zijn dat de stroom na een paar minuten ineens terug valt.
Gebruikersavatar
Skorpion
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jul 2016, 22:00
Naam: Andy
Auto: Elise R Touring 2010

Re: elektrisch probleempje

Bericht door Skorpion »

Als je de amperage meet zodra alles uit is, moet je idd mogelijk wachten. Bij de Evora weet ik niet of dit zo is maar bij een BMW rond 2006 bouwjaar duurt het 16 minuten alvorens alle systemen zijn gaan "slapen". Heb ooit een data logger aan een Ampere meter gehangen om de stroom-dief te vinden. Het bleek een antenne module die na 30 minuten weer vrolijk wakker werd (creapy). Anyway, je zal het wel vinden, kost alleen hoop tijd en geduld.
Gebruikersavatar
LievensPeter
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 nov 2013, 12:51
Naam: Peter
Auto: Evora S/EspritGT/ElanS2
Locatie: Moorsel(Aalst)

Re: elektrisch probleempje

Bericht door LievensPeter »

Ondertussen heb ik het probleem reeds gevonden en opgelost.
De contactpunten van het schakelrelais van de achterruitverwarming en eveneens de spiegelverwarming was defect en hierdoor bleven deze ingeschakeld.
Opzich maar een klein probleem maar met een automaat sta je dus letterlijk stil.

Bij het aansluiten van de batterij schakelde ze automatisch alle lichten aan voor de rest bleef alles rustig.
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: elektrisch probleempje

Bericht door Coen »

Mooi dat het opgelost is. Inmiddels heb je een mooi Lotus wagenpark... Misschien je voorsteltopic maar eens uitbreiden? ;)
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
LievensPeter
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 nov 2013, 12:51
Naam: Peter
Auto: Evora S/EspritGT/ElanS2
Locatie: Moorsel(Aalst)

Re: elektrisch probleempje

Bericht door LievensPeter »

Momenteel staat mijn dochter haar Exige S op zolder in winterslaap :)
Van zodra de zonnestralen terug in België zijn (en iedereen uit winterslaap) maak ik enkele gezamenlijke mooie foto's en doe ik een update :D
Bijlagen
Add description
Add description
DSCN1183 (2).JPG (381.71 KiB) 13797 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: elektrisch probleempje

Bericht door Frederik »

Zalig! :)
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: elektrisch probleempje

Bericht door Jimbo »

LievensPeter schreef: 08 jan 2017, 22:52De contactpunten van het schakelrelais van de achterruitverwarming en eveneens de spiegelverwarming was defect en hierdoor bleven deze ingeschakeld.
Ik heb zo een Duitse wagen staan die 2 jaar geleden in totaal bijna 3 weken in de garage heeft gestaan. Na het groot onderhoud stond ik enkel dagen later thuis met een dashboard als een kerstverlichting en kreeg ik alle foutmeldingen die er zijn te zien. Getakeld, software aanpassingen, technicus van Stuttgart gekomen, uren en uren diagnoses gesteld en gezocht ... Uiteindelijk bleek er 1 relais te zijn die haperde. Er zitten er 3 van dergelijke hoofdrelais in de wagen. Nu vervang ik deze elk jaar gewoon uit voorzorg. Die kosten mij 3 X 17 euro. De herstelling incl. software updates hebben mij toen een veelvoud gekost. Ik kan meer dan 30 jaar elk jaar de 3 relais vervangen.

Elektriciteit en elektronica in een wagen zijn mooi. Maar als er iets aan komt is het zoeken. Misschien daarom dat diagnosetechnicus een knelpuntberoep aan het worden is? Maar er zijn praktisch nog nergens opleidingen voor.
Plaats reactie