'88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Laurens
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:43
Naam: Laurens
Auto: Elise S2 111
Locatie: Klerken

'88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Bericht door Laurens »

Hey iedereen ,

Deze topic is eigenlijk voor mijn vader :). Hij zou vandaag een ritje doen met zijn esprit maar geraakte maar 50 meter ver . Hij kreeg hem namelijk niet in zn 2 . In geen enkele versnelling eigenlijk . als hij heel snel pompt lukt het dan soms wel . Enig idee wat het probleem kan zijn ? En hoe kan ik het oplossen ( olie al bijgevuld en nog geen lek gevonden .

Merci !
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Bericht door Coen »

Kan het ook zijn dat de master of slave cylinder lekt? Bij de Elise is dit een bekend probleem met de rubbers, durf alleen niet te zeggen of dit ook geldt voor de Esprit maar het kijken waard.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 nov 2008, 17:50
Auto: Lotus Esprit Turbo
Locatie: Lillois (naast Waterloo)

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Bericht door Roland »

- Check mogelijke lek op master (vloeistof in ruimte vooraan onder master of binnen bij de pedal-box/ onder tapijt)
- Wagen te warm (?????) komt van plastieke darm tussen master & slave, die dilateert bij hoge temp; gekend als "Red Hose Syndrome"
- Vloeistof te oud: vervangen
- Lucht in circuit; ontluchten; PAS OP om goed te kunnen ontluchten moet slave hoger dan de master (ong 15 cm denk ik; achter wielen ong 15 hoger dan voorwielen)
Succes!
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Bericht door fastcooki3 »

De slave cylinder kan je goed zien zitten, als je het rechterachterwiel er af haalt. Moest het die zijn, kan ik je nog een alternatief aanbevelen.
Trouwens zoals Roland aangaf moest er nog een rode leiding op zitten, best vervangen de gevlochten leiding.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: '88 esprit turbo : Koppeling werkt niet

Bericht door Escape »

De originele rubber leiding kan inderdaad problemen geven door uitzetting, maar typisch bij hogere temperaturen, als de wagen goed warm gereden is. Dus onwaarschijnlijk na 50m.
Zie je de slave bewegen als het koppelingspedaal wordt ingedrukt? Reageert die direct of zit er vertraging op? Dat wijst op lucht in het systeem, die eerst moet worden samen gedrukt. Goed ontluchten lijkt mij sowieso de eerste stap, als je nergens lekken vindt. Als er bijgevuld moest/kon worden, is er logischerwijze ook vloeistof verdwenen...
Plaats reactie