Esprit turbo 1988 (type 82)

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Laurens
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:43
Naam: Laurens
Auto: Elise S2 111
Locatie: Klerken

Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door Laurens »

Hallo ,

Ik weet in frankrijk een esprit turbo staan met een klein beetje werk aan ( amortisseurs achter en wat kleine elektrische mankementjes en heeft nieuwe laag verf nodig )
Het is een RHD en komt uit engeland ( nog niet ingeschreven in belgie )
De verkoper vraagt 10 000 euro . Ik ben dinsdag naar die auto gaan kijken en moet er steeds aan denken .
Wat denken jullie , kan dit een verstandige koop worden of blijf ik er beter vanaf ?

Wat kost het invoeren van zo'n wagen ( douanekosten )?

alle info is welkom
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door ovi »

Een beetje werk aan een oldtimer bestaat niet beste! :lol:
10.000 euro voor een rechtsgestuurde met vast en zeker nog een hele hoop "onverwachte" kosten en werk lijkt mij ook veel te veel maar er zitten hier gelukkig een paar Esprit specialisten die u meer raad kunnen geven. ;)
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door mindp0wer »

Een Esprit is geen Elise, onderdelen zijn moeilijk te vinden en daarmee kan je snel op kosten gejaagd worden vrees ik.
Er zelf aan werken is denk ik ook iets voor degenen met wat kennis van zaken, niets voor mij dus in alle geval.
Slaap er nog maar eens over en luister vooral naar hen die er echt iets van weten (niet naar mij dus ;) )
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door HJ2 »

Als je vrije tijd te veel hebt en je echt verveelt en nog een leuke spaarpot hebt zou ik het zeker doen!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door gvy »

Laurens.

Ik ben een eigenaar van een lotus esprit S2.2 van 1980 RHD ,maar ingevoerd uit nederland.

10.000 euro is een realistische vraagprijs voor de auto zoals jij hem beschrijft. en ja wel degelijk voor een RHD. Maar alleen als je ermee kan rijden en testen of een aantal andere zaken correct werken.

Eerst de douane:
Dit koste me zogoed als niets, een paar Euro voor de vignetten, ik weet het niet precies meer, maar verwaarloosbaar.

Dit moet je doen:

Aankoop binnen de Europese Unie

Zodra u met het voertuig op Belgische bodem aankomt, moet u zich aanmelden bij een Belgisch douanekantoor naar keuze. Voor een niet-nieuwe wagen moet u geen btw-aangifte indienen, maar bent u wel nog verplicht om bij een douanekantoor langs te gaan.

In het douanekantoor moet u de volgende documenten voorleggen:

aankoopfactuur of eventuele andere handelsdocumenten
origineel buitenlands inschrijvingsbewijs, als u dat hebt
Belgische aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubriek T is ingevuld (roze formulier, te verkrijgen bij DIV, autokeuringscentra of uw verzekeringsmaatschappij).

De douane kleeft een vignet 705 op uw aanvraag tot inschrijving. Die aanvraag legt u vervolgens voor aan uw verzekeraar en bezorgt u aan de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV), samen met het origineel inschrijvingbewijs van het land van herkomst en een kopie van de aankoopfactuur.


Vergeet niet dat je dus ook naar de (oldtimer)keuring moet gaan met de auto.

Dan nu over de klassieke Lotus Esprit zelf.

Verwacht je in het begin aan nogal wat gremlins en zaken die moeten opgelost worden.
En nu komt het: Als je zelf handig bent, basismateriaal hebt en de ruimte om het zelf te doen dan is het onderhoud van een klassieke esprit perfect zelf te doen. De meeste onderdelen zijn via het internet in england beschikbaar en binnen de week in huis tegen de prijs van normale autoonderdelen. Een werkplaatshandboek is eveneens beschikbaar . Er is goede technische ondersteuning op een engels espritforum (dus je spreekt best wat engels) en de auto zit, hoewel niet alles even goed bereikbaar is, zeer basic in elkaar.
Ben je niet handig en interesseert het je ook niet om te werken aan een oldtimer:
Reken dan al snel een 5000Euro tot zelfs 8000Euro aan kosten om de wagen mechanisch volledig in orde te zetten, en dan reken ik herspuiten niet mee en ga ik er van uit dat het motorblok goed is . Ik schat dat een motorrevisie , als je het laat doen, al snel 5000Euro kost. Eens de gremlins er uit zijn dan is de esprit best betrouwbaar, maar dan moet je je strikt houden aan de onderhoudintervals. de duurste zaken qua regulier onderhoud zijn het vervangen van distributieriem. De riem zelf is goedkoop, maar het werk is omvangrijk.


Welke zaken kun je typisch voorhebben : gremlins dus :

elektrisch: de klaplichten werken niet of fout, dat kan intern in de motortjes zitten, sommige meetinstrumenten doen het niet of fout, de elektrische ramen doen het niet, de elektrische spiegels werken niet meer. de stick aan het stuur om de grootlichten en richtingaanwijzers te bedienen is defect , doorgebrande kontakten omdat alle stroom daardoor gaat. je kan vb beter een aantal extra relais monteren en de bedrading aanpassen.
de ophanging : vervangen van wiellagers, vervangen van ophangingsbussen door PU exemplaren, nieuwe dempers monteren etc.

de motor : koppakking, de originele uitlaatcollector is een zwak punt en moeilijk te verwijderen met de motor in de wagen. de pakkingen van de twee kleppendeksels lekken vaak en olie drupt op de uitlaat.
de dellortocarburatoren kan je best op termijn een revisiebeurt geven met een revisiesetje ( alle pakkingen vervangen,veertjes naald etc, zeer goed zelf te doen), zeker bij een turbo. Let op de carburatoren zitten net boven de distributeur, dus een lekje en de benzine drupt op de elektriciteit, waardoor af en toe een esprit in de fik gaat door slecht onderhoud.

de koppeling : lekkende hoofd of slavecilinder, vervangen van de originele plastic tube door een betere tussen hoofd en slavecilinder.

De remmen : revisiesetje, klauwen demonteren en weer opbouwen en ontluchten.

De versnellingsbak:
De citroen versnellingsbak is nogal gevoelig. In goede staat, en goed afgesteld is hij aangenamer dan de renault bakken van de stevens esprits. Maar ze zijn minder robuust. Je moet dus zeker zijn als je een esprit koopt, dat alle versnellingen OK zijn. revisie kan bij harry martens in limmen Nederland, maar verwacht je aan een stevige factuur. De meeste problemen met schakelen zitten gelukkig niet in de versnellingsbak, maar in het stangen en kabelstelsel tussen de pook en de bak. Daar kan door nieuwe onderdeeltjes en goede afstelling veel opgelost worden, weerom niet duur ALS je het zelf doet.

Anyway ; Bovenstaande zaken zijn geen rocketscience, niet echt duur in materiaal, maar als je alles laat doen.... wordt het wel duur.
Echter, eens alles is aangepakt, wordt het normaal onderhoud.

Verwacht niet dat jouw esprit van 1988, dat allemaal niet zal hebben.
Waarom hebben veel esprits die te koop staan deze problemen?
Vaak staan ze reeds jaren aan de kant en dan krijg je gegarandeerd 1 na 1 de probleempjes.
Een esprit die in gebruik is en gereden en onderhouden wordt, heeft vaak veel minder problemen, ook al heeft hij een hogere kmstand.


Een esprit rijden ;

fun, dikke fun, maar probeer eerst of je er in past.
Je bent welkom om eens mee te rijden in mijn klassieke esprit, ik laat wel geen andere personen er zelf mee rijden.


Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door Frederik »

gvy schreef:Eerst de douane:
Dit koste me zogoed als niets, een paar Euro voor de vignetten, ik weet het niet precies meer, maar verwaarloosbaar.
0.10€ :)
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door gvy »

OEPS,

Ik zie nu dat ik een foutje heb gemaakt.
Het betreft een eerste serie Stevens Esprit turbo model X180 ipv een Giugiaro Turbo Esprit.

Maar feitelijk blijft alle bovenstaande identiek, behalve dat de versnellingsbak een Renault bak is , ipv een citroen. De rest van de onderliggende mechaniek was identiek aan de Giugiaro turbo esprit.

Momenteel zijn deze vroege Esprit Turbo s iets minder geliefd.
Ofwel wil men de styling van een Giugiaro Turbo esprit en neemt er alle ongemakken bij. Die looks doen het hem.
Maar wie kiest voor een vroeg Stevens model zoekt vaak verder naar de veel krachtigere,snellere en beter uitgeruste SE versie, met injectie en intercooler en leder en airco en....., die vaak ook relatief goedkoop te vinden zijn en er zijn er zelfs meer gebouwd, dus ze zijn niet bepaald zeldzamer, hoewel dat bij een esprit relatief is natuurlijk

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door fastcooki3 »

Er zijn veel te weinig Esprits op de weg, gewoon doen! ;-)

Maar wil je meer comfort, koop een Gayman... ;-)
Esprit1.jpg
esprit2.jpg
esprit3.jpg
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door wimvanbeeck »

fastcooki3 schreef:Er zijn veel te weinig Esprits op de weg
Omdat de mensen met een Esprit er niet mee rijden, ze blijven ergens in een garage staan, ik vraag mij af waarom :geek:
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door gvy »

howhowhow,

Wim, Niet gaan veralgemenen hé. :evil: Mijn esprit is 20 jaar of meer ouder dan alle elises hier op het forum. En ik wil nog wel een keer de gereden kilometers van de voorbije jaren naast die van veel anderen leggen. Het woord winterstop staat niet in mijn agenda. Ik heb gisteren voor de lol een toertje gedaan.

Er zijn veel te weinig esprits op de weg omdat er gewoon weinig esprits zijn (overgebleven) en omdat de meeste een stuk ouder zijn dan de elise en exige.
Er zijn ook weinig oude europa's of originele elans op de weg.

Geert ;)
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Plaats reactie