Esprit turbo 1988 (type 82)

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Laurens
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:43
Naam: Laurens
Auto: Elise S2 111
Locatie: Klerken

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door Laurens »

fastcooki3 schreef:Er zijn veel te weinig Esprits op de weg, gewoon doen! ;-)

Maar wil je meer comfort, koop een Gayman... ;-)
Esprit1.jpg
esprit2.jpg
esprit3.jpg
is idd deze naarwaar ik weest kijken ben , aanvankelijk gewoon uit intresse , was maar 1 uurke rijden van hier .
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door Bosbon_be »

wimvanbeeck schreef:
fastcooki3 schreef:Er zijn veel te weinig Esprits op de weg
Omdat de mensen met een Esprit er niet mee rijden, ze blijven ergens in een garage staan, ik vraag mij af waarom :geek:
Blijkbaar ken jij maar 1 Esprit (rijder) bezitter.
Ik ken verschillende rijders, sommige zelfs die er regelmatig mee op de Nurburgring zitten.
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door fastcooki3 »

wimvanbeeck schreef: Omdat de mensen met een Esprit er niet mee rijden, ze blijven ergens in een garage staan, ik vraag mij af waarom :geek:
Een mogelijke reden is omdat jij louter naar evenementen gaat, waarbij men de allerkleinste weggetjes doorheen het land zoekt, om er daarna vakkundig over te scheuren... Iets waar een Esprit (net als menig andere GT) gewoonweg niet geschikt voor is, wegens te lange snuit voor de voorwielen (je raakt zowat elk heuveltje, waarvan er elfenveertig in quasi elke rondrit zitten dankzij het verkeersveiligheidsbeleid in België), de meeste hebben geen servo en de Esprit is meestal even breed of zo mogelijk breder dan eerder vernoemde weggetjes. Bij elke tegenligger is het net geen schietgebedje doen en het aanrijdingsformulier alvast bij de hand houden. Zulke wegen en evenementen zijn op maat gesneden koek voor de veel smallere en meer wendbare Elans, Elises, Exiges,... Regelmatig zie je wel eens een Esprit mee rijden, maar of dat nu zo leuk is, om rit na rit te doen, ALS je ook een Elan, Elise of Exige bezit, ik betwijfel het ten zeerste. We kunnen enkel maar hopen dat jij zelf eens een Esprit aanschaft naast je Elise, dan kan je ook empirisch tot de vaststelling komen, dat die Elise de betere allrounder is, tov een Esprit.
Of misschien moet je alvast dit jaar eens deelnemen aan het Super Sunday evenement ipv het Lotus Summers’s End luik. Dan krijg je ongetwijfeld ook de reactie dat vele deelnemers, dit een absoluut top evenement vinden, maar dat dit niet iets is om 8 of 9 keer in een jaar te doen owv de ongemakken op de te kleine wegen. En dat men het stuk Ardennen, met grotere N wegen, veruit het beste vond. Het is wel doordacht dat men voor dat evenement meer in die richting trekt. Zelfs in wat men in de volksmond al eens de "traagste provincie" durft noemen, is naar het schijnt die boodschap al aangekomen. ;-)
Ik maak maar enkele suggesties uiteraard, zodat je mogelijk beter zou begrijpen, waarom we simpelweg te weinig Esprits tegen komen. Besef ook dat in 35 jaar productie van Esprit iets meer dan 10500 stuks zijn gemaakt, van de Elise MK1 alleen al zijn er evenveel, van de Elise S2 zijn er veelvouden van het aantal MK1 gemaakt. Om dan nog niet over de aantallen S3 Elises en Exiges te spreken. De verhouding 1:10 is minimaal van toepassing. Exclusiviteit is en blijft dus net iets meer troef met een Esprit.
Toch nog even vermelden dat er zelfs verscheidene forumleden waren in 2014, die met hun Esprit naar de Ring, LeMans, Hockenheim en/of LoT Spa en Zolder zijn gereden, maar we hebben daar telkens je Elise moeten missen, Wim! Jammer! ;-) 8-)

Mijn Excuses voor de lange off topic Laurens, maar even on topic; hopelijk komen we jou en/of je vader binnenkort tegen met een Esprit. Wil je een GT die veel meer een all rounder is, cfr de Elise , Exige etc. Kijk dan naar modernere wagens zoals die van het platgestampte kever merk uit Stuttgart of pakweg een Evora. Maar dan rij je ook met een GT, die je eerder onder de noemer “Sports Car” moet zetten en die niet langer in het rijtje onder “Super Car” te catalogeren valt, waarin naar mijn gevoel ook de meeste Fezza’s, Lambo’s, DeTomaso’s, Maserati’s voor ze eigendom werden van Ferrari, etc in vertoeven. Het is een ander gezelschap. Maar dat is maar mijn mening.
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door JeanVM »

Begint al een heel andere topic te worden. Maar je kan maar blij zijn om zo’n uitgebreid antwoordt .
Persoonlijk kan ik enkel positief spreken om met Esprit in de Ardennen te rijden of de Eifel maar dan heb ik het wel over de S1, de latere zal een heel ander verhaal zijn met hun power. De S1 lijkt mij heel goed zijn plan te strekken in zulke smalle wegentjes, het is soms wel sleuren aan het stuur maar toch redelijk te doen en geeft een prachtig voldaan gevoel tegen het einde van de dag. Ik wil wel zeker geen vergelijk maken met Elise/Exige want dit is een heel ander verhaal. Hoewel ik geen voorliefde heb voor het “onderstuur gedrag” van de gewone Elise.
Groeten,

Jean
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Laurens
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:43
Naam: Laurens
Auto: Elise S2 111
Locatie: Klerken

Re: Esprit turbo 1988 (type 82)

Bericht door Laurens »

fastcooki3 schreef:Mijn Excuses voor de lange off topic Laurens, maar even on topic; hopelijk komen we jou en/of je vader binnenkort tegen met een Esprit. Wil je een GT die veel meer een all rounder is, cfr de Elise , Exige etc. Kijk dan naar modernere wagens zoals die van het platgestampte kever merk uit Stuttgart of pakweg een Evora. Maar dan rij je ook met een GT, die je eerder onder de noemer “Sports Car” moet zetten en die niet langer in het rijtje onder “Super Car” te catalogeren valt, waarin naar mijn gevoel ook de meeste Fezza’s, Lambo’s, DeTomaso’s, Maserati’s voor ze eigendom werden van Ferrari, etc in vertoeven. Het is een ander gezelschap. Maar dat is maar mijn mening.
ALtijd al grote fan geweest van lotus , vooral de filosofie : Het hoeft geen peperduur italiaans merk te zijn om dezelfde prestaties neer te zetten .
met de elise heb ik een echte gocart waar ik volledig in kan losgaan :) , Heb ook een regelrechte uit de kluiten gewassen cruiser ( die nog niet op de baan kan :s , lang verhaal ..) met een '75 Transam . Maar de esprit geeft me een warm gevoel als ik er één zie ;) , komt waarschijnlijk omdat ik ook een Bond fan ben en de s2 en s3 nog altijd de mooiste auto's vind die in de films verschenen .
Ik zal vanaf nu ( hout vasthouden) altijd een Lotus in mn garage hebben . Dit door de wagens zelf maar ook de gemeenschap errond . Allemaal fantastische mensen en geen dikkenekken ...
Alvast bedankt dat ik erbij mag horen !
Laatst gewijzigd door Frederik op 23 jan 2015, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
Plaats reactie