De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
#101997 by Jimbo
20 Sep 2017 14:35
Regelbare ophanging is ideaal maar dan moet je weer alles laten controleren en nameten en krijg je een tuningattest. En op de jaarlijkse keuring doen ze er moeilijk over (toch bij ons). En blijkbaar ook heel moeilijk om deftig af te stellen. Uiteindelijk heb ik enkel de veren van de sport300 genomen en deze geplaatst. En ineens een hoop andere onderdelen moeten vervangen want na 19 jaar blijkt er veel uitgesleten te zijn. Het is misschien goedkoper om een volledige set aan te kopen incl. alle draagarmen en wat er rond hangt. Nu de wagen is daardoor vooraan ongeveer 1,5 en achteraan bijna 1 cm lager komen te liggen. Goed genoeg? Eigenlijk niet maar ik kan er al mee leven. Mijn vorige SE had een regelbare ophanging en die hing perfect. Maar was als oldtimer ingeschreven en dan controleren ze op de keuring niets meer van dat. Qua comfort is er niets gewijzigd. Het blijft en is even hard als een steen :roll:

Grond raken doet ze niet. Zelfs niet bij normaal rijgedrag over vluchtheuvels. Het enige wat ik nog moet laten doen is eens een volledige en deftige uitlijning. Samen met de C-service en vervangen van de distributieriem. En misschien klaag ik te snel maar ik wacht al even op een richtprijs. Ondertussen rij ik er af en toe wel mee maar eigenlijk ben ik verwend door de modernere wagens. De daily rijdt als een luxe limousine. Luchtophanging, hybride, geen gekraak of bijgeluiden binnen, gaat ook als een sneltrein vooruit en dit vanaf lage toeren, alle mogelijke luxe en comfort ... Maar voor mij telt het hebben en er in de garage naar kunnen kijken :)
#101999 by Milton1
20 Sep 2017 14:41
Jimbo wrote:Qua comfort is er niets gewijzigd. Het blijft en is even hard als een steen :roll:


Allee, goed weer én ik ben beschikbaar voor een testrit... Kom maar af :D
#102000 by Blue Darkness
20 Sep 2017 17:31
Qua keuring gaat dat op zo'n wagen wel meevallen denk ik.
Ik ga al een paar jaar met spoorverbreders naar de keuring en hier hebben ze nog niks van gezegd.
Idem voor de zelf gemaakte uitlaat zonder goedkeuring.

Wat ik niet begrijp is dat je blijft zeggen dat die wagen hard ligt? :roll:
Ik ervaar de Esprit net als een zeer comfortabele GT en zou best durven overschakelen naar een iets hardere ophanging...
#102006 by Jimbo
20 Sep 2017 23:33
We zullen eens moeten vergelijken want ik vind het echt beenhard. Maar het zal de ouderdom zijn die mij parten begint te spelen :(
#102097 by gvy
05 Oct 2017 23:33
Waarop heb je de bandenspanning ingesteld?
Bij de oudere giugiaro esprits is die echt wel zeer bepalend voor zowel stuurgedrag als comfort.
Waarschijnlijk is dat bij een stevens ook het geval.
De bandenspanningen zijn relatief laag. Te hoog en de wagen wordt veel nerveuzer. Soms wel leuk, maar absoluut niet nodig. Ook verandert hij van comfortabel naar eerder hard.
http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... ssure.html

geert
#102112 by Jimbo
09 Oct 2017 13:39
Goede tip! Gisteren besloten om nog maar eens een 80 km bij de teller te doen en de bandenspanningen correct gezet. Vooraan zat ik op 2,7 bar en achteraan zelfs op bijna 3.0 bar. Dus alles op 2.0 gezet en gaan rijden. De eerste kilometers was het een daverend stuur en "inhouden "van de wagen. Waarschijnlijk door het stil staan. Maar eens alles warm gereden kon ik weer gas geven. De betere wegen van Heist o/d Berg en omstreken gezocht -moeilijk te vinden- en was het nu beter of zat het in het hoofd? Het gebonk op de weg was precies pakken beter. In ieder geval het gerammel was minder.

Misschien een vraag aan andere rijders : hebben jullie ook die benzinegeur? Vooral bij volgas en in hoge toeren te gaan. Met het dak gekanteld valt mij dit toch echt op. Of zou het eerder een slechte ontsteking zijn? Het zijn echt de uitlaatgassen die deze geur geven.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

Recent Topics

User avatar Lotus Esprit GT3 (03/1998)

by: Jimbo

Yesterday 12:28

Default Avatar Zwak punt 1.8 2ZZ-GE

by: FKM

Yesterday 08:45

Slideshow

Facebook

About us

LOTUSFORUM .BE/.NL een online community voor en door Lotus liefhebbers.

Dé digitale verzamelplaats voor Belgische en Nederlandse Lotus eigenaars en geïnteresseerden. Het forum als discussie en informatiebron, Lotus Fanatics Belgium als tentakel op Facebook.

Lotus Fanatics Only!

This forum is not in any way formally associated with Lotus Cars Ltd or Group Lotus plc.