Rodage !?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Citronvert
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 dec 2016, 18:50
Naam: David
Auto: Nog geen!;-)
Locatie: Namen
Contacteer:

Rodage !?

Bericht door Citronvert »

Hello moet een nieuwe wagen nog gerodeert worden ? (ingereden)
Of niet ?
Ik wil daarmee zeggen een nieuwe wagen met 0 km op de teller...eens warm gereden mag ik direct volle gas geven tot in het rood ?
En hoe kan ik weten of een stock wagen in een garage met 0km stand nooit effe heeft gereden voor een demo of dergelijke ? (dat zou best kunnen en zo koop je zonder weten een auto waar vol gas werd gegeven voor een demo!)
Misschien niet al te goed voor de motor!?!
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Rodage !?

Bericht door wimvanbeeck »

Elke daeler zal wel voorzichtig zijn met zijn demo's, je kan altijd een uitdraai van de motor vragen en daar kan je zien hoe dickwijls en hoeveel toeren er zijn gemaakt.
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Rodage !?

Bericht door Milton1 »

Spreek je over Lotus of over "mainstream"/normale auto's?

Bij de mainstream wagens is er geen minerale of "inrijolie" meer; komt de wagen af-fabriek met de ECU in "transport mode" zodat de onboard electronic (radio, GPS, ...) niet activeert, de motor heel arm draait, het toerental beperkt wordt en de km teller niet optelt. Rodage niet van toepassing

Bij Lotus is het allemaal niet waar; na eerste service op 1500 kms gaat de olie eraf (ingeval van oliekoelers, zoals op de V6 niet alles mogelijk), wordt de ECU uitgelezen en vertrekt die file naar Lotus: % WOT, duurtijd, snelste 0-60mph en topsnelheid. Kwestie van "garantiegevalletje".

Over de zin/onzin van rodage zijn al boeken geschreven... en in tegenstelling tot mijn persoonlijke overtuiging, heb ik de Lotus volgens het boekje ingereden.
Plaats reactie