Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht ?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Citronvert
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 dec 2016, 18:50
Naam: David
Auto: Nog geen!;-)
Locatie: Namen
Contacteer:

Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht ?

Bericht door Citronvert »

Hier heb ik een artikel gelezen dat de motor van de Lotus elise 1.6 niet zo goed is!
Klopt dat artikel? Wel een frans artikel !

Si, historiquement, les Lotus Elise étaient motorisées par les moteurs K de Rover (Elise S1 et premières S2), Lotus profite depuis quelques temps déjà de son partenariat avec Toyota pour se fournir en moteurs. Ne vous fiez donc pas au Lotus Performance inscrit sur le cache du bloc, aucune modification n’a été apportée sur la Lotus Elise par rapport à l’original. Pas de modification non plus sur la Club Racer comparé au modèle standard, hormis pour ceux qui choisiraient l'option "Power Pack" (voir encadré). On retrouve donc, en position centrale arrière, le petit 1.6L VVT japonais développant 136 chevaux à 6.800 tr/min. Avec 876 kg et un 0 à 100 km/h annoncé en 6.5 secondes, on avait de quoi s’attendre à un minimum de caractère. Malheureusement, on n’en a vraiment que le minimum. Le bloc 1ZR-FAE se montre très vite sous-dimensionné pour une voiture de sport, aussi légère soit-elle. Si la puissance reste identique à celle de l'ancien 1.8 de l'Elise S, la conséquence première d'un downsizing sans suralimentation est une réduction inévitable du couple. Les 159 Nm peinent à assurer des relances correctes, du coup, vous n’aurez d’autre choix que de jouer du levier et de faire en sorte de ne pas retomber sous les 4.000 tr/min. Levier d’ailleurs mal guidé et avec un débattement trop long pour une telle auto. Le vrai problème est l’impression de ne jamais être dans la bonne plage d’utilisation, soit trop bas, soit trop haut. Du coup, on relance tant bien que mal ou, au contraire, on fait hurler le moteur. On est bien loin d’une mécanique pointue telle que je l’entends car cet adjectif laisserait entendre une vitalité jouissive dans les tours… A ce propos, si vous cherchez la zone rouge sur le compte-tours, ne chercher plus, elle est remplacée par des diodes rouges qui s’allument les 6.500 tours passés, et jusqu’au régime maximal situé au-delà des 7.000 tours. Les anglais semblant être amateurs de petits voyants sur le tableau de bord, un bleu s’illumine tant que le moteur n’est pas à bonne température.
Sans offrir plus de tempéramment mécanique, l’Opel Speedster 2.2 et l'Elise S1 120 ch pouvaient compter sur une valeur de couple plus confortable. Ajoutons que l'Elise S1 était également plus légère de 150 kg que la Club Racer ! A défaut d’acheter une Lotus Elise pour la noblesse de son moteur, on se rattrape avec un rapport performances / consommation plutôt avantageux. Avec un bémol tout de même. La boîte 6 abaisse la consommation, très bien, mais au dépend des reprises puisque son étagement apparaît inutilement long. Et comme le cruising n’est pas le terrain de jeux idéal de la barquette anglaise…
Xena
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 mei 2013, 12:58
Auto: Exige S3

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Xena »

Voorheen had ik een 1.6 en hier enkele bemerkingen:
Niets fout met de motor, enkel is de 1.6 geen sportwagen maar eerder een fun car.
zolang je geen hoge snelheden moet halen, zoals kronkelende wegen in de Belgische Ardennen, is het een fantastische wagen waar je veel rijplezier aan kan beleven.
Echter, wil je ook nog snel kunnen inhalen boven 120 km/h, dan valt dit behoorlijk tegen. Daarvoor is de motor te licht. Beter is dan over te gaan naar een S versie of een Exige.
Een zwaarder motor betekend niet noodzakelijk meer fun, maar geeft wel meer het gevoel met een echte sportwagen onderweg te zijn.
Xena
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 mei 2013, 12:58
Auto: Exige S3

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Xena »

Zoals het artikel reeds aanhaalt, dien je de motor in toeren te houden om sportief te rijden. De range 3500 tot 6000 vond ik prima. Ga je daaronder, dan zijn de hernemingen evenwaardig aan een gemiddelde dieselwagen. Persoonlijk vond ik het wat gek dat de lotus moest onderdoen voor een volkswagen golf GTD, betreffende hernemingen. In de bochten lagen de kaarten wel iets anders...
Het gebrek aan vermogen heeft mij ook doen upgraden. Wie de aanschaf overweegt, dient voor zichzelf uit te maken wat prioriteit heeft.
Citronvert
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 dec 2016, 18:50
Naam: David
Auto: Nog geen!;-)
Locatie: Namen
Contacteer:

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Citronvert »

Ah ok! tja dat was wat ik dacht! Zou liever een 2.0L hebben! maar spijtig genoeg woon ik in Wallonie en daar is de inschrijvings tax 4957 Euros!!!!
Pffff....gewoon voor dit al weg gesmeten geld! ga ik dan maar voor een 1.6L
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Frederik »

Bedoel je niet de 1.8L?

S en 220 en 250 zijn toch 1800cc ??
Citronvert
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 dec 2016, 18:50
Naam: David
Auto: Nog geen!;-)
Locatie: Namen
Contacteer:

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Citronvert »

Ja Sorry! 1.8!!! :-) Ik had de Mazda MX 5 2.0 in mijn hoofd! :-)
Maar nog steeds 5000 euros tax!
Ben gewoon wat bang dat de 1.6L wat te licht gaat zijn?! Want wil hem wel dagelijks gebruiken 6 maand op t'jaar! dus kleine baandjes, circuit, maar ook auto snelweg!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Frederik »

Citronvert schreef:Ja Sorry! 1.8!!! :-) Ik had de Mazda MX 5 2.0 in mijn hoofd! :-)
Maar nog steeds 5000 euros tax!
Ben gewoon wat bang dat de 1.6L wat te licht gaat zijn?! Want wil hem wel dagelijks gebruiken 6 maand op t'jaar! dus kleine baandjes, circuit, maar ook auto snelweg!
De BIV gewoon meerekenen in je aankoopprijs ... effe doorslikken, nadien veel (meer) fun.
Godspeed
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jul 2016, 11:44
Naam: Stijn
Auto: Elise S1 111S

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Godspeed »

Bij Drivr waren ze toch zéér te spreken van de 1.6 tegenover de 1.8.
http://drivr.be/2014/04/22/shootout-lot ... tus-elise/
Axel van Drivr zijn 1.6 was tijdens de Drivr-rit in de Ardennen, ook op vlottere snelheden, toch moeilijk volgbaar. Het gaat erom snelheid erin te houden. Hij zelf vond de 1.6 voldoende, meer pk zou betekenen dat hij harder moest remmen voor de bocht zei hij :D
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door Erwin »

Ik heb al een beetje vanalles gehad: S1, S2 111S, S2 S 134 Pk en nu een S3 S CR supercharged.

Ik heb wel nooit een 1.6 gehad, maar ben zeer te spreken over mijn huidige S.

Als ik vergelijk met de 1.8 atmo, kan je besluiten dat ze allebei snel zijn, maar...
met de S ga je heel snel zonder dat je ervoor moet vechten.
Overal koppel beschikbaar, niet altijd moeten terugschakelen, ... het is misschien minder "actief" rijden en meer "lazy", maar oh zoveel leuker.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Is de motor van de lotus Elise 1.6 van Toyota zo slecht

Bericht door wimvanbeeck »

Ik denk dat ge uw titel fout geformuleerd hebt, de 1.6 is niet slecht, misschien under powered, ik heb 5 jaar 70.000 km met een 1.6 gereden en toen beviel mij dat wel, maar om vermogen te hebben moet ge hem wel in de toeren ( boven de 4.000 ) houden, dus zoals Erwin zei "ge moet erin werken".
De 1.6 is wel goed te tunen, David heeft na tunen bij CTH 154.8 pk en 183.8 koppel of 17.4 pk en 18.8 Nm winst voor ongeveer 600 €, misschien niet heel veel extra maar hij heeft nu evenveel koppel 166.6 bij 3.000 toeren als voorheen het max. bij 4.500 toeren en dat voel je echt wel. Nu rij ik al 2 jaar met een Elise S 220 en die is echt wel sneller maar vooral meer koppel bij alle toerentallen, zelf vanaf 1.500 toeren raak je vlot weg, hij rijdt dus veel aangenamer.
Bijlagen
20170104_115900.jpg
20170104_115900.jpg (391.07 KiB) 6635 keer bekeken
Plaats reactie