The future of Lotus Cars ... the Geely story

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door co-driver »

In eerdere berichten is er vermeld dat DRB-Hicom tot 51% van de aandelen in de Proton Holding inclusief Lotus Group wil verkopen ....Afwachten wat het definitief resultaat zal worden ....zou in ieder geval extra centen betekenen en zowel Proton als Lotus een zekere toekomst bieden , toch in't geval van Geely . PSA da's een ander 'verhaal' ......
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door co-driver »

Vandaag meer nieuws i.v.m. Proton-Lotus / Geely .
Op verschillende media is er te lezen dat GEELY 49% van de Proton Holding zal overnemen van DRB-Hicom .
Lotus zou tussen 51% en 75% "eigendom" van Geely worden .....
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door PascalM »

Geely koopt sportmerk Lotus
Bron: ANP, Bloomberg, De Tijd, Reuters

Geely, de Chinese eigenaar van Volvo, wordt mede-eigenaar van het Britse sportmerk Lotus. Geely Zhejiang heeft 49,9 procent van de aandelen van de Maleisische autobouwer Proton gekocht. Dat kwam Geely overeen met Protons Maleisische moederbedrijf DRB-Hicom, meldde het bedrijf woensdag.

Geely koopt ook 51 procent van het Britse sportautomerk Lotus, dat voor het grootste deel in handen is van Proton. Het Britse merk uit de buurt van Norwich lijdt al jaren verlies, maar is sindskort aan de beterhand.

Lotus hoopt vermoedelijk dat Geely het merk weer tot leven wekt dankzij grote investeringen, waar het eerder in slaagde bij het Zweedse Volvo. Momenteel werkt het sportmerk aan een eerste SUV, waarmee het zijn verkoop sterk wil opkrikken.

Beide bedrijven verwachten voor eind juli de deal definitief te kunnen ondertekenen. Welk bedrag Geely over heeft voor de belangen in Lotus, is niet bekendgemaakt. Naar verwachting is de overeenkomst de grootste investering sinds Geely Volvo in 2010 kocht voor 1,5 miljard dollar.

Reddingskrediet

Proton was al een tijd op zoek naar een buitenlandse partner. Dat was een vereiste voor een reddingskrediet dat de automaker van de Maleisische overheid kreeg. Ook de Franse autobouwers PSA (Peugeot) en Renault zouden interesse hebben getoond voor het Maleisische merk.

Proton is een iconisch bedrijf in Maleisië. Het bedrijf, opgericht in 1983 door de toenmalige premier, wordt aanzien als een symbool van het economisch succes van het land na de onafhankelijkheid.

'Proton blijft altijd een nationale auto en een bron van trots', zei de Maleisische onderminister van Financiën Johari Abdul Ghani op een persconferentie. 'Ons geliefde merk heeft nu een echte kans om een comeback te maken'.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Red Baron »

Voor Volvo is dit toch een goeie zaak geweest, nu hopelijk ook voor Lotus !
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
Cor van Nistelrooij
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:00
Naam: Cor
Auto: Elise Europa Esprit ele
Locatie: Maaskantje nl

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Cor van Nistelrooij »

ja, misschien vinden ze in een hoekje nog wel een paar prachtige prototype's.
Alles beter dan een suv
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door wimvanbeeck »

Lotus -Volvo

zo zou de toekomst er uit kunnen zien:

ELISE komt in 2020
2.0 vier cilinder turbo 254 Pk 350 Nm

EXIGE iets later
2.0 vier cilinder turbo+compressor 320 Pk 400 Nm

EVORA nog iets later
zelfde motor als Exige of
2.0 vier cilinder turbo+compresor+hybride electro aandrijving op de vooras 407 Pk 640 Nm

telkens met ZF 8 bak automaat met manuele mode voor Elise en Exige ook met manuele 6 bak

Al deze techniek is nu al voorhande, tegen dan kunnen er nog wat extra Pk's bijkomen waarschijnlijk.

en natuurlijk ook een SUV op basis van de XC 60 ook met 407 Pk Hybride

Volvo is ook bezig met volledig elektrische aandrijf schystemen

Wat kan de toekomst mooi zijn !!!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Frederik »

wimvanbeeck schreef:Lotus -Volvo

zo zou de toekomst er uit kunnen zien:

ELISE komt in 2020
2.0 vier cilinder turbo 254 Pk 350 Nm

EXIGE iets later
2.0 vier cilinder turbo+compressor 320 Pk 400 Nm

EVORA nog iets later
zelfde motor als Exige of
2.0 vier cilinder turbo+compresor+hybride electro aandrijving op de vooras 407 Pk 640 Nm

telkens met ZF 8 bak automaat met manuele mode voor Elise en Exige ook met manuele 6 bak

Al deze techniek is nu al voorhande, tegen dan kunnen er nog wat extra Pk's bijkomen waarschijnlijk.

en natuurlijk ook een SUV op basis van de XC 60 ook met 407 Pk Hybride

Volvo is ook bezig met volledig elektrische aandrijf schystemen

Wat kan de toekomst mooi zijn !!!
Interessant :)

Is dit gebaseerd op een bestaand artikel ergens of eigen interpretatie/opzoekwerk uit de schappen van Volvo?
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door wimvanbeeck »

Eigen visie op basis van het huidige Volvo gamma !
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Frederik »

well done, thx :)

Hoe scoren de Volvomotoren eigenlijk op vlak van euro-norm?
De 3.5 van Toyota die nu in de Exige/Evora liggen zijn super-motoren, maar zijn helemaal niet meer actueel met hun te hoge euro norm. FVH vertrouwde me onlangs toe dat hij al 5 mensen heeft moeten laten lopen voor de verkoop van een Exige/Evora wegens de te hoge euro-norm van de motor. Als dat bij hem al zoveel is ... hoeveel mensen wandelden er dan al weg bij Verhiest, Wallonnië en Koninckx voor die reden? Jammer.

Hopelijk krijgen ze in Hethel nu extra budget én ruimte om werk te maken van de nieuwe modellen.
Ook al zijn (volgens mij) de Elise, Exige en Evora eigenlijk nog redelijk fris, toch denk ik dat de Elise wel es een nieuw model verdiend.

Tenzij ze de Lotus SUV alle voorrang gaan geven, om daarmee een qashqai, euh cashcow euh... geldmaker op de markt te zetten.
Ik vraag me dan af, los van het financiële... moet dat wel zo'n SUV?

Als ik mezelf de vraag stel: "zou je het kopen als dagelijkse wagen"... heb er precies gemengde gevoelens bij. Maar als ik dan zie wat de Cayenne voor Porsche heeft betekend ...

Is een supercar boven de Evora niet veel interessanter? Iets alla een nieuwe Esprit, Honda NSX, Gallardo waarop een grote(re) marge genomen kan worden? Voor mij gaan ze met de Evora al iets te ver momenteel (+400pk), maarja is er (momenteel) een andere keuze? +400pk is voor mij niet nodig in de Evora. Zelfs met een 280pk kan je al fun hebben, dan is 350 (de S) meer playable ... en is 400-410 echt wel de drempel. Meer is echt overdone.

Ik zou dit wel als leuke toekomst zien:
Elise (150-250) evt. volvo 254pk
Exige (250-350) evt. 320pk
Evora (350-400) evt. 402pk
(new) Esprit +500pk

Voor de niet-Esprit modellen zou ik opteren voor 2 motoren, een gewone en een S.

my 2ct
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door wimvanbeeck »

De motoren die Volvo nu gebruikt zijn heel recent ontwikkeld (onder Geely, daarvoor Ford motoren) in benzine en diesel en dus heel actueel qua uitstoot, verleden week heeft Volvo nog gezegd om met de verdere ontwikkeling van diesel te stoppen en alles te zetten op elektrische aandrijving. Dat zal iets worden voor na 2025-2030.
Plaats reactie