Frederiks '92 Lotus Elan SE

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Gesloten
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

In navolging van "Stel je voor" maak ik als eerste mijn Auto-Showroom-thread aan. Zoals het de bedoeling is van de showroom; ga ik hier mijn Lotusje voorstellen.

'92 Lotus Elan SE (M100)
Ingevoerd vanuit duitsland op 05/2008 met amper 31.200km op de teller.

Mensen die me kennen weten dat ik niet vies ben van wat tuning en ik ben ook vastberaden om mijn Elan vooral technisch te tunen. Optische tuning kan me ook wel erg bekoren, maar op de Lotus primeert dit momenteel (nog) niet.

De Lotus ziet er momenteel (13/08/2008) zo uit.
Bijlagen
Lotus Elan op de Nachtrit 2008 georganiseerd door Lotus Verhiest in Oostende.
Lotus Elan op de Nachtrit 2008 georganiseerd door Lotus Verhiest in Oostende.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Momenteel zijn de volgende modificaties uitgevoerd.

1.) Nummerplaattuning :D
Op een speciale wagen hoort een speciale nummerplaat thuis. Ik liep al jaren te tobben welke originele plaat ik zou willen, tot ik te horen kreeg dat de nieuwe combinaties dit jaar nog beschikbaar zouden komen. HOERA!! 8-)

Achteraan: 100.TUS (lees : LOO.TUS)
Officiele nummerplaat 100.TUS
Officiele nummerplaat 100.TUS
Vooraan: (kleine tikfout) :ugeek:
Vooraan met tikfoutje :)
Vooraan met tikfoutje :)
2.) Inox Sportuitlaat
De originele uitlaat was enorm roestig en op bepaalde plaatsen zelfs doorroest. Gezien ik op mijn vorige Elan (waarvan deze foto's ook afkomstig zijn) ook een inox sportuitlaat had MOEST ik terug eentje hebben. Niet aleen het geluid is veel romiger en sportiever, daarbij presteert de motor ook opmerkelijk beter.
Uitlaat 1
Uitlaat 1
exhaust001.jpg (44.12 KiB) 24634 keer bekeken
Uitlaatlijn
Uitlaatlijn
exhaust002.jpg (46.92 KiB) 24630 keer bekeken
3.) Shortshifter
Mensen die ooit een Elan hebben gereden weten dat de Elan een heel 'stomme' gangwissel heeft. Ik zeg altijd " 't is gelijk in ne pot mayonaise roeren..." de gangweg is enorm lang, liggen ver uiteen en liggen ook heel los. Via een Engels forum ben ik in contact gekomen met iemand die zelf een shortshift heeft ontwikkeld. Gezien deze persoon meerdere sets verkocht heeft aan de forumleden daar en iedereen zeer tevreden was, heb ik er dan ook snel eentje besteld. Ik had echter enorm geluk, hij had eigenlijk geen set meer in voorraad, maar wilde er nog eentje maken uit wisselstukken die hij liggen had. Dank u Dave!
Shortshift mod
Shortshift mod
4.) Mountain chip (chiptuning) met switcher
Gezien ik AP Racing bigbrakes had besteld was het ethisch toch wel iets meer verantwoord het motor vermogen op te krikken. Wagen sneller maken is 1, maar hem ook kunnen stoppen is een ander verhaal. Veel mensen vergeten dit bij het tunen van een motor.
Via verschillende buitenlandse Lotus fora ben ik (alweer) bij een Engelsman terechtgekomen, deze gast heeft zijn eigen mappings ontwikkeld voor de Lotus Elan. Deze ontwikkeling loopt al sinds jaren, massa's testbank-runs, de ervaringen en feedback van de verschillende forumleden hebben geleid tot een optimaal set programma's om het vermogen tot over de 200pk mogelijk te maken. Ook hier was iedereen enorm te spreken, dus heb ik beslist de chip aan te kopen samen met het optionele switcherboard. Met dat switcherboard kan ik 16 verschillende programma's on the fly (al rijdend) instellen/veranderen om zo de turbodruk van 0.4 bar (150pk) tot 0.95 bar (+220pk) te regelen.
Chip + switcher
Chip + switcher
G3_kit_parts.jpg (17.92 KiB) 24623 keer bekeken
Dash switcher
Dash switcher
5. AP Racing bigbrakes
Mensen met wat Elan-ervaring zullen weten dat de remmen niet echt om naar huis te schrijven zijn. De wielen laten blokkeren bij een noodstop is praktisch onmogelijk, is wel interessant om niet te slippen... maar snel stoppen met een Elan is niet altijd even simpel. Vandaar ik geopteerd heb voor "the best of the best" AP Racing! Op deze moment (13/08/2008) is mijn Lotus binnen om de remmen te laten monteren. Het is verre van een goedkope mod, maar als je eens op circuit wil gaan, of je wil de Elan op de limiet gaan rijden met +200pk dan is een rem-upgrade meer dan welkom, originele remmen zijn dan niet echt meer verantwoord.
AP Racing bigbrakes
AP Racing bigbrakes
Tot op deze moment zijn dit de aanpassingen die ik aan de Lotus Elan heb gedaan. Er zullen er mogelijks wel nog volgen, maar momenteel is het geld voor de auto even op.

De toekomstplannen zijn :
- KW Motorsport ophanging
- 17" velgen
- Esprit-look rear panel
- eventueel herspuiten in Norfolk Mustard
cedric
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2008, 20:26
Auto: Elan 91'
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door cedric »

zotte shizzle :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Blue Darkness »

al goed bezig

interessante aanpassingen
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:al goed bezig

interessante aanpassingen
Jij zal ook wel merken (weten) ik alle zwakke puntjes van de Elan aan het bijschaven ben.
Wordt een heerlijk autoke ... :ugeek:

Bij de montage van de remmen hebben ze gemerkt dat er 2 rechtse remklauwen in de doos zaten, dus zijn ze moeten stoppen. :|

Na een telefoontje naar AP is een correcte remklauw verzonden... :?
Vermoedelijke leverigsdatum maandag aanstaande.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Remmen zijn gemonteerd, vandaag al eens gaan tonen en laten testrijden door Lotus Antwerp ;)

Echt testen heb ik nog niet kunnen doen (Lindsay was mee :roll:), maar zondag na de "Flanders Lotus Trip" kan ik zeker zeggen of deze mod écht de moeite en zijn geld waard was.

Mijn eerste indruk is :
- Hey,... ik heb remmen! (had vroeger niet die indruk)
- ALS ik rem, remt de wagen... als een 'moderne'/'nieuwe' auto

Kwa remcapaciteiten, fading en uithoudingsvermogen zal ik zondagavond hopelijk mijn relaas kunnen doen... Ben zelf enorm benieuwd als ik 'echt' doorga wat het gaat geven met die AP's :).
Gebruikersavatar
BelgianRally
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 aug 2008, 21:52
Auto: taxi
Locatie: Kortemark

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door BelgianRally »

Tijd dat ik nog eens langskom :D
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Vandaag een poging gedaan om de Lotus te wassen. Ik weet het het is een schande dat het zo lang heeft moeten duren, hij was nog steeds zeer vuil van de nachtrit ik enkele weken geleden heb gedaan georganiseerd door Lotus Verhiest (Oostende).

Ben nu al 2 keer moeten binnenlopen om te schuilen voor de regen dus vond ik het de moment om mijn AP Racing BBK (big brake kit = remmen) eens op de gevoelige plaat te zetten.

Bijdeze :
Lotus Elan SE met AP Racing bigbrakes
Lotus Elan SE met AP Racing bigbrakes
Lotus Elan SE met AP Racing bigbrakes
Lotus Elan SE met AP Racing bigbrakes
Lotus Elan SE met AP Racing bigbrakes - close up
Lotus Elan SE met AP Racing bigbrakes - close up
Gebruikersavatar
BelgianRally
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 aug 2008, 21:52
Auto: taxi
Locatie: Kortemark

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door BelgianRally »

nive :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '92 Lotus Elan SE

Bericht door Frederik »

Dit weekend op de Flanders Lotus Trip de remmen toch wat beter kunnen testen, ook echt de eerste keer voluit gegaan ermee (in de industrie zone - foei foei).

De remmen zijn toch een SERIEUS stuk beter tegenover OEM, ze grijpen goed en ik kan de wielen nu WEL laten blokkeren. Met de originele remmen ging dit gewoon niet. Ze pakken ook niet agressief en ik kan goed doseren.

Wat betreft uithoudingsvermogen heb ik totaal nog geen idee, de eerstkomende circuitdag zal dan wel uitsluitsel geven daarover. Ik ben zeer benieuwd alvast. :lol:

De look is wel dik OK hé, stevige grote stoppers in die kleine 15" velgjes, het was echt milimeterwerk, een dikke pluim voor FVH Motors.

Ik had er misschien een tikkeltje meer van verwacht, maar dat kan misschien komen omdat de verwachtingen echt hoog waren. En eerlijk gezegd rij ik er ook nog te weinig lang mee om echt 100% correcte feedback te geven.

To be contiuned ...
Gesloten