Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door co-driver »

Iemand een idee waarom Daimler en Toyota hun aandelen in Tesla Motors van de hand doen , enkel om winst te boeken of is er meer aan de hand ?
Lotus makes greencars ..... funcars!!
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door ben »

co-driver schreef:Iemand een idee waarom Daimler en Toyota hun aandelen in Tesla Motors van de hand doen , enkel om winst te boeken of is er meer aan de hand ?
Een mooie winst boeken kan inderdaad nooit kwaad.

Bovendien, die bedrijven weten als geen ander wanneer een ander bedrijf te duur gewaardeerd is en/of wanneer de wind aan het draaien is op de aandelenmarkten.
Gebruikersavatar
diego
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
Auto: Elan S2 - EXIGE S II
Locatie: Staden

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door diego »

Tesla is momenteel aan een echte opmars bezig in ons land, er zijn reeds 2 vestigingen en we zijn er nog 3 bij aan het bouwen wat wel aantoont dat ze in een stijgende lijn zitten .

De Model S is daarin momenteel een echte topper , ziet er goed uit en is 100% elektrisch .

Dat ze hun aandelen verkochten kan wijzen op 2 dingen zijnde ofwel hadden ze de inkomsten nodig voor hun jaarresultaat maar het kan ook zijn dat Tesla de destijds verkochte aandelen gewoon terug wil kopen om zo het bedrijf terug in eigen handen te krijgen .
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door Frederik »

Ik denk dat Daimler en Toyota de aandelen in eerste instantie gekocht hebben om vat te hebben op Tesla en hun technologie.

Toyota stond al ver maar wilde kijken/weten wat Tesla van plan was.
Daimler was toen nog zoekende maar heeft nu zijn eigen technologie.

Dus welke reden hebben ze nu nog om minderheidsaandeelhouder te zijn?

Tesla is zeker geen luchtbel, ze groeien en hard. Niemand had dat verwacht.
E.M. heeft veel poen, mogelijk heeft Tesla of hij gewoon de aandelen teruggekocht met een mooie winst (voor Toyota en Daimler) om zo "zoals Diego zegt" het bedrijf weer sterker in handen te hebben.

of ... er zit een overname in de pipeline.

Coucke kocht anderhalf jaar geleden ook zoveel mogelijk aandelen terug van Omega Pharma... om nadien te verkopen voor een vet cijfer.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door FastEleven »

Ik heb met zo'n Tesla S gereden : rijdt en stuurt - ondanks het gewicht - geweldig, bereveel koppel, en ziet er aan de buitenzijde bijzonder goed uit. Maar ook : de afwerking van het ding binnenin is pokke-slecht en met meer plastiek dan de eerste de beste FIAT, en kan dus in geen duizend jaar concurreren met andere auto's in de klasse van 100-120.000 €.

Waarom begrijp ik niet (die stroom komt echt niet uit de zuivere lucht gevallen ....), maar het fiscaal voordeel is natuurlijk niet te ontkennen. Echter, het auto beleid in Belgie verandert jaarlijks dus veel zekerheid voor de toekomst voor je investering heb je niet. Eigenaars zijn veeleer zelfstandigen die graag uitpakken met iets nieuws, profiteren van het fiscaal voordeel, maar het zijn zelden auto liefhebbers.

Mijn visie : heerlijke auto, maar er ontbreekt een dikke V8 in het vooronder :D :D :D
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door Frederik »

FastEleven schreef:Mijn visie : heerlijke auto, maar er ontbreekt een dikke V8 in het vooronder :D :D :D
Ik kan je wel volgen, maar ...

Een Tesla koop je niet voor de fun-ritjes, daar heb je Lotus voor, toch? :)

Ik zou zo'n Model S wel willen om mijn dagelijks verplaatsingen en woon-werk te doen. Als ik plezier wil, dan pak ik mijn Lotus wel.

Je moet 'de aanschaf' zien 'in zijn functie', jij hebt je Exige S ook niet gekocht om dagelijks comfortabel naar je werk te rijden ...
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door WimC »

In België blijft het een zwaar gesubsidieerde business. Het is steeds afwachten of deze business zich verder kan ontwikkelen zonder het fiscale voordeel.
Ook is de vraag waarom de groten zich nog niet aan dit concept hebben gewaagd? VW en Toyota kunnen dit toch ook.
En idd, ik zat naar Eric tijdens de testrit, het interieur is dit budget totaal on-waar-dig.
Wel mooi vanbuiten, dat wel en zeeeeeeerrrrrr snel (té snel in de regen in onervaren handen denk ik)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door Frederik »

Er zijn toch al merken die electric-only voertuigen aanbieden? Ik denk dan aan de Smart, Renault Zoë, VW e-Golf ...

Probleem blijft nog steeds de prijs van de batterijen. De batterij van een Tesla Model S kost +25.000, dan heb je nog de overbrenging en de elektromotor(en) nodig. Geen enkele andere wagen heeft een motor van die prijs.

Tesla heeft ook veel R&D gedaan, een R&D resultaat waar zeer veel merken jaloers op waren en plots in de rij stonden om aandelen te kopen, ik moet geen tekeningetje maken waarom zeker? :)

Ik las vorige week dat Tesla nog steeds op elke uitgeleverde Model S nog x-duizend dollar verlies op maakt. Zou het es moeten opzoeken ...

En dat plastic-interieur heeft ook deels te maken met de herkomst van de wagen, ginder in Amerika zijn ze veel plastic gewoon, bekijk es wat pure Amerikaanse wagens. Ge moet bijvoorbeeld es het interieur bekijken van bijvoorbeeld een Chrysler ...
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door WimC »

Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Tesla , luchtbel of de toekomst ?

Bericht door FastEleven »

En dat plastic-interieur heeft ook deels te maken met de herkomst van de wagen, ginder in Amerika zijn ze veel plastic gewoon, bekijk es wat pure Amerikaanse wagens.
Is geen excuus als je ook op de Europese markt wil scoren ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Plaats reactie