Visit Lotus 25/26 September 2016

Plaats hier info, foto's en nabesprekingen van de Lotus evenementen.
Van Trackdays, trips, uitstappen, bijeenkomsten in binnen & buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Visit Lotus 25/26 September 2016

Bericht door PascalM »

Op initiatief van Thierry Verhiest (Lotus Oostende) vertrokken we op zondag 25 september met een 30 tal wagens richting Hethel voor een bezoek aan de Lotus Factory, Classic Team Lotus en de Lotus Driving Academy.
IMG_2854.jpg
IMG_2854.jpg (399.64 KiB) 8039 keer bekeken

Na een toffe ontvangst met koffie en koeken, vertrokken we in colonne richting Eurotunnel nabij Calais. Gelukkig nog niet te druk op de E40. Maar met plots 30 Lotussen erbij, gegarandeerd mooi spektakel voor de andere rijders. 8-)

De Eurotunnel check-in verliep vlot. Maar met een zondagsregime werd het al snel duidelijk dat de douane controle de plotse toevloed niet kon bolwerken. Gevolg, we konden niet allemaal dezelfde trein voor de overtocht naar Engeland nemen. Geen probleem, want er was sowieso afgesproken om langs de M20 ter hoogte van Maidstone te stoppen om de innerlijke mens te versterken vooraleer richting hotel in Norwich te vertrekken. Het gros had wel de voorziene trein kunnen nemen, met een niet alledaags beeld in de Eurotunnel treinstellen tot gevolg.
IMG_2860.jpg
IMG_2860.jpg (378.9 KiB) 8039 keer bekeken
IMG_2861.jpg
IMG_2861.jpg (380.02 KiB) 8039 keer bekeken

De Eurotunnel in Folkestone geeft direct aansluiting op de M20. Op die M20 was het wel heel wat drukker. Het was dan ook niet evident om veel Lotussen elkaar te laten volgen. Op het randje af gevaarlijk eigenlijk. Ook bleek dat voor sommigen dit een eerste ervaring met ‘links rijden’ was. Daarbovenop was het niet voor iedereen duidelijk waar er juist zou worden gestopt. Kortom, de groep die al was opgesplitst door de verschillende vertrekuren vanuit Calais, viel verder uiteen.

Na een drankje en een hapje vertrokken we in gespreide slagorde. De GPS voerde ons via de Dartford Crossing over de Thames naar Norwich. Opgelet, om van de Dartford Crossing gebruik te maken moet er tol (£5) worden betaald. Probleem is echter dat je ter plaatse niet meer kan betalen. Hoe je kan betalen en dus een boete achteraf kunt vermijden, vind je terug op https://www.gov.uk/pay-dartford-crossing-charge

Voor de overnachting had Thierry ons geboekt in de Dunston Hall Hotel (http://www.qhotels.co.uk/our-locations/dunston-hall/). Een prachtig gelegen statig Engels hotel, ideaal kader voor een verzameling bezoekende Lotussen en dit op een kwartiertje van Lotus Cars.
IMG_2864.jpg
IMG_2864.jpg (340.66 KiB) 8039 keer bekeken

Na de rit was het zwembad een welgekomen verpozing. Een paar lengtes zwemmen en genieten van de jacuzzi. De lokroep van de bar klonk op dat moment ook alsmaar luider.
Zonder echt afgesproken te hebben verzamelde iedereen langzaam maar zeker in de bar, vanwaar we richting restaurant gingen. Tijdens het diner lieten de grote tafels toe om interessante Lotus-babbels te hebben en aldus heel wat nieuwe mensen te leren kennen. Het bezoek was pas voor morgen, maar de rit er naar toe was ongetwijfeld al zeker geslaagd!
Maandag 26 september: Lotus Visit Day!

Na een stevig Engels ontbijt was het tijd om naar Lotus Cars te vertrekken. We hadden een afspraak om 9u. Ter plaatse werden we in 3 groepen verdeeld. Dit maakte het bezoek aan de Lotus fabriek, Classic Team Lotus en de ritten op het Lotus circuit beheersbaarder.
Lotus Factory.jpg
Lotus Factory.jpg (476.08 KiB) 8039 keer bekeken

Tijdens het bezoek aan de Lotus fabriek mochten uiteraard geen foto’s worden genomen. Wat we te zien kregen was een indrukwekkende reis doorheen de assemblage lijnen van de Elise, Exige, Evora en 3-Elevens. Vertrekkende vanuit de originele Lotus fabriekshal die in 1966 werd gebouwd tot de meer recente fabriekshal waar de afgewerkte Lotussen van de band rollen. Band, ’t is te zeggen, er is welgeteld 1 robot die de buitenpanelen minutieus op het chassis doet passen. Al de rest is handwerk.

Focus ligt vooral op de Evora die voor de US markt is bestemd. Na 2 jaar keert Lotus hoopvol terug naar de US en heel wat Evora’s dienen bij de dealers te geraken. Broodnodig voor Lotus Cars…
Een eenzaam Evora 410 chassis lag te wachten voor assemblage en nodig voor presentatie. De vorige beschikbare 410 modellen zijn tijdens crashtesten gesneuveld…
Een reeks prachtige Lotussen zaten op het einde van de band te wachten op final checks. Eentje was een Elise 250 Special Edition in metallic light blue. De Special Edition komt in 50 exemplaren en viert het 50 jarig bestaan van Lotus in Hethel.
Classic.jpg
Classic.jpg (422.67 KiB) 8039 keer bekeken
Met Classic Team Lotus gingen we terug naar een roemrijk verleden. En gelukkig, daar geen enkele beperking wat foto’s nemen en filmen betrof. Een charmante dame begeleidde ons doorheen de verschillende werkplaatsen die vol stonden met Lotussen van klanten. Die Lotussen worden voor hen door Classic Team Lotus onderhouden en geprepareerd voor verschillende classic wedstrijden wereldwijd. Sommige van die klanten rijden die wedstrijden zelf, andere vragen professionele piloten. Voordeel van Classic Team Lotus is dat zij in bezit zijn van de noodzakelijke archieven en dus best geplaatst zijn om die juweeltjes draaiende te houden. Meer nog, de nu ondertussen 81 jarige Bob Dance die Lotus Team in 1960 vervoegde, loopt hier nog steeds rond en begeleidt de ‘jongere’ automechaniekers in hun werk. Bob was er die dag niet.

We kwamen ogen te kort: een Type 25, een junior, Type 76, Type 78. Ik had hier de ganse dag kunnen blijven…
Wegens plaatsgebrek stonden hier evenwel geen enkele Lotus van Classic Team zelf. Spijtig, want ik had nog graag de 33, 49 en 56B van zeer dichtbij willen bekijken. Alweer een reden om nog eens terug te komen.
IMG_2869.jpg
IMG_2869.jpg (279.76 KiB) 8039 keer bekeken
IMG_0869.jpg
IMG_0869.jpg (403.5 KiB) 8039 keer bekeken
IMG_2868.jpg
IMG_2868.jpg (406.06 KiB) 8039 keer bekeken
IMG_0886.jpg
IMG_0886.jpg (420.84 KiB) 8039 keer bekeken
Lotus 76.jpg
Lotus 76.jpg (418.77 KiB) 8039 keer bekeken
IMG_0882.jpg
IMG_0882.jpg (405.9 KiB) 8039 keer bekeken

En dan rondjes draaien op de Lotus Test Track.
Hiervoor stonden 3 Elises ter beschikking: een Elise220 en 2 Elises 220 CUP. Na een korte briefing door niemand minder dan Martin Donnelly (Martin had een korte F1 carrière omwille van een ernstig ongeval tijdens testritten in Jerez. Voor meer info: google maar eens. En hij staat op de foto bovenaan rechts van de Esprit), werden we samen met een Lotus copiloot voor enkele rondjes de test track opgestuurd. Ik heb geen track ervaring en hoewel het een rechtsgestuurde Elise was, smaakte dit naar meer….
IMG_0861.jpg
IMG_0861.jpg (307.37 KiB) 8039 keer bekeken

En zo kwam een einde aan ons bezoek.
Oh ja, er was nog de Lotus Store, maar die stelde niet veel meer voor. Als ik het goed begrepen heb, dan wordt merchandising volledig geschrapt. De merchandising bij Classis Lotus Team daarentegen was veel interessanter.

Het enige wat ons nog stond te wachten was de rit terug naar de Chunnel in Folkestone. De rit was een ideaal moment om te mijmeren over wat we allemaal hadden gezien. Ongetwijfeld zal het voor velen thuiskomen zijn in de late uurtjes.
IMG_0889.jpg
IMG_0889.jpg (352.83 KiB) 8039 keer bekeken
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Stanny
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2015, 21:24
Naam: Geert
Auto: Lotus Elise S3 sc
Locatie: Oostende

Re: Visit Lotus 25/26 September 2016

Bericht door Stanny »

Heel mooi en volledig verslag, Heel knap gedaan Pascal !
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Visit Lotus 25/26 September 2016

Bericht door Red Baron »

Bedankt om ons toch een beetje mee te laten genieten.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Visit Lotus 25/26 September 2016

Bericht door Bart P »

Leuk verslag !!!
Fille HPC
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2016, 22:03
Naam: Filip
Auto: S7 HPC

Re: Visit Lotus 25/26 September 2016

Bericht door Fille HPC »

Mooi verslag, zal vast een superleuke beleving geweest zijn
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: Visit Lotus 25/26 September 2016

Bericht door PascalM »

En zo te lezen zijn we waarschijnlijk een van de laatsten die op de Hethel test track hebben kunnen rondjes rijden:

Statement Lotus Driving Academy & Lotus Motorsport
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Plaats reactie