Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Remonvdh
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2015, 10:08
Auto: Elise S2 135 sport

Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door Remonvdh »

Sinds september ben ik op zoek gegaan naar een leuke auto voor erbij, die minimaal aan de volgende eisen moest voldoen:

1 - Fun to drive
2 - Lage gebruikskosten (wegenbelasting/verzekering/onderhoud)
3 - Het liefst iets waarvan het dak open kan, cabrio of panoramadak.
4 - Weinig tot geen afschrijvingskosten
5 - Goede basis om aan te hobbyen en te modden

Met bovenstaande eisen ben ik dus aan mijn zoektocht begonnen en had ik een Mini Cooper S (JCW), Opel Speedster, Nissan 350Z en Clio/Megane RS op het lijstje staan. Hierbij heb ik me in eerste instantie vooral gefocust op de Opel, puur omdat deze naar mijn idee de beste invulling geeft aan al mijn wensen en toch wel het speciaalste is. Ik heb er 4 bekeken, maar geen van die was helemaal naar mijn wens. Ik was dus nog in afwachting van eventuele andere Speedsters die op de markt kwamen... Tot ik van de week bij toeval iets tegen kwam wat tot dan toe eigenlijk ver boven budget lag en waar ik daarom nog helemaal niet naar gekeken had.

Om een lang lulverhaal kort te maken, het is een Lotus Elise S2 135 Sport uit 2002 geworden met al een aantal goeie mods (o.a. Nitrons/Yokohama semi slicks/Geflowde kop/Nokkenassen/Exige spoiler) Door de motorische aanpassingen is de verwachting dat hij zo'n 160pk zou moeten hebben. Dit ga ik t.z.t. nog wel even checken op de rollenbank :)

Verdere modplannen zijn er zeker, deze ga ik de komende winter maar even goed op een rijtje zetten. Belangrijkste zijn een set andere velgen + banden (zonde om de semi-slicks op straat op te rijden) en wellicht een LHD conversie, omdat hij nu RHD is. Hier twijfel ik alleen nog over of dit nu juist waarde verhogend of verlagend zou zijn... Iemand een idee over / ervaring mee?

Sinds afgelopen zaterdag heb ik hem op de stoep staan en ben gelijk aan het poetsen en polijsten geslagen en wat kleine dingetjes aangepakt zodat hij weer een verse APK kon krijgen. Dit is maandag dan ook gelukt :)

Foto's!

Ongepoetst:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gepoetst 8-) :
Afbeelding
Afbeelding


Nog even in het kort mijn autogeschiedenis:
- 1992 Clio 1.4 S
- 1996 Clio 1.8 16V GrandPrix
- 2001 Clio 1.6 16V Dynamique
- 2001 Clio 2.0 16V RS
- 2003 Mini Cooper S
- 2010 Alfa Romeo Giulietta 1.4MA
- 2015 Citroën C4 Cactus ( :oops: ) - huidige auto
- 2002 Lotus Elise S2 135 Sport - huidige auto


De eerste Clio was al licht 'getuned' toen ik hem kocht, de andere heb ik allemaal compleet origineel gekocht en zelf verbouwd :) Op de Mini heb ik mij lekker uit kunnen leven, hier was namelijk zo veel voor te krijgen dat mijn portemonnee het af en toe niet echt bij kon houden :mrgreen:

Clio 1.4 S
Afbeelding
Afbeelding


Clio 1.8 16V GrandPrix
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Clio 1.6 16V Dynamique
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Clio 2.0 16V RS
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Mini Cooper S:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Alfa Romeo Giulietta:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door FastEleven »

Naaaais !

De achterklep van de Exige loopt schuin naar boven, die van de Elise ligt horizontaal. Daardoor lijkt je spoiler toch wel heel vertikaal te staan. Downforce gegarandeerd, denk ik dan ...

Anyway, welkom !
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
xtian
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 feb 2015, 22:44
Naam: Christian
Auto: Elise S2
Locatie: Heuvelland

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door xtian »

Welkom en proficiat met uw Lotus!
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van RHD, ik denk wel dat LHD sowieso een meerwaarde betekent.
Bloedmooie Giulietta, maar van Alfa naar C4 Cactus? Really? :-/ Enige minpunt in je leuke 1e post... :-)
RIP : Lotus Elise S2 2003 - Porsche 718 Cayman 2017
HiRez
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
Naam: Derrick
Auto: Elise 111R met SC
Locatie: Zuidelijk Nederland

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door HiRez »

Leuke eerste post! Gaaf te zien dat je zulke mooie fotos hebt van je autohistorie in digitaal formaat.

Ik zie ook en liefde voor Renault volgens mij dus je keuze op Opel was enigszins verbazend (zonder Opel tekort te doen.. en de Speedster is zeker een bijzondere auto). Logischer was een RenaultSport Megane (R26R) of iets dergelijks geweest.
Maar uiteindelijk denk ik dat je een goede keus hebt gemaakt om te kiezen voor Lotus. Heel veel plezier ermee!

Met de discussie LHD of RHD... erg persoonlijk. De mijne is RHD en dat was ongeveer 30 minuten wennen en idd soms lastig op enkele wegen wat betreft inhalen. MAAR het dwingt je ook om wat beter na te denken en maakt ieder ritje net wat specialer. En ik stop liever het geld van een eventuele ombouw in upgrades, onderhoud, etc. De investering van ombouw haal je er bij verkoop denk ik niet uit (puur gevoel... niet gebaseerd op enige feiten)
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door mindp0wer »

Gaat dan om een S2 met 135 kit?
Mis de foto's van de Cactus! NOT.

Veel plezier!
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door X-ian »

Welkom. :-) Gefeliciteerd met de aankoop van je elise.
Wat mij vooral opviel aan de fotos van de eerdere autos is de velgenwissel. :-)
Dat kan ook bij een elise maar daar is de keuze klein.
Gebruikersavatar
HansCR
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 okt 2015, 23:20
Auto: Alfa Romeo 4C
Locatie: Lightweight Heaven

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door HansCR »

Rhd bij een Elise is wel te doen, bij een Exige niet! Is mijn ervaring.. persoonlijk zal ik hem altijd ombouwen naar LHD, je rijd gemakkelijk mee in het verkeer ook de waarde van je Elise zal hoger zijn/blijven. Volgens mij ken ik die Mini wel van het NewMINIclub forum ;) Die Alfa is ook dik 8-)
Remonvdh
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2015, 10:08
Auto: Elise S2 135 sport

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door Remonvdh »

Thanks voor de reacties :D
FastEleven schreef:Naaaais !

De achterklep van de Exige loopt schuin naar boven, die van de Elise ligt horizontaal. Daardoor lijkt je spoiler toch wel heel vertikaal te staan. Downforce gegarandeerd, denk ik dan ...

Anyway, welkom !
Ja dat van die spoiler klopt wel inderdaad. Ik vind hem ook nogal 'flexibel', hoort dat? Als ik in me spiegel kijk dan zie ik hem constant bewegen..
xtian schreef:Welkom en proficiat met uw Lotus!
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van RHD, ik denk wel dat LHD sowieso een meerwaarde betekent.
Bloedmooie Giulietta, maar van Alfa naar C4 Cactus? Really? :-/ Enige minpunt in je leuke 1e post... :-)
RHD is wel heel snel gewend moet ik zeggen, qua rijden vind ik het eigenlijk nieteens zo heel erg. Het is vooral lastig bij de Mac en de parkeergarages :mrgreen: Maar toch denk ik dat ik hem wel om ga bouwen, alleen moet ik nog even uitzoeken hoe en wat, want ik had de materiaalkosten hiervoor wel iets lager in gedachte :o

De Giulietta vond ik ook echt een hele fijne auto, alleen met de kilometers die ik reed voor me werk kostte hij me gewoon teveel. Dat ding schreef daarbij dus ook af als een malle! Dit aangekaart bij de baas en een lease auto bedongen. Hierbij had ik gehoopt in een wat leukere vijver te mogen vissen (Volvo V40/ VW Golf/ Alfa Giulietta), echter pasten deze niet in het budget. Als auto liefhebber heb ik ook wel heel lang nagedacht wat ik zou nemen, want het was het allemaal net (of totaal :lol: ) niet... Uiteindelijk heb ik besloten om de meest praktische auto te nemen en dan juist een hobby auto ernaast. Dit is dus de Cactus geworden, deze reed by-far het beste, heerlijk comfortabel, had de meeste opties, was het grootst en viel qua kosten in de bijtelling ook erg mee. Helemaal nu ik de Lotus erbij heb vind ik het wel prima zo en ben ik goedkoper uit dan toen ik alleen de Giulietta reed.
HiRez schreef:Leuke eerste post! Gaaf te zien dat je zulke mooie fotos hebt van je autohistorie in digitaal formaat.

Ik zie ook en liefde voor Renault volgens mij dus je keuze op Opel was enigszins verbazend (zonder Opel tekort te doen.. en de Speedster is zeker een bijzondere auto). Logischer was een RenaultSport Megane (R26R) of iets dergelijks geweest.
Maar uiteindelijk denk ik dat je een goede keus hebt gemaakt om te kiezen voor Lotus. Heel veel plezier ermee!

Met de discussie LHD of RHD... erg persoonlijk. De mijne is RHD en dat was ongeveer 30 minuten wennen en idd soms lastig op enkele wegen wat betreft inhalen. MAAR het dwingt je ook om wat beter na te denken en maakt ieder ritje net wat specialer. En ik stop liever het geld van een eventuele ombouw in upgrades, onderhoud, etc. De investering van ombouw haal je er bij verkoop denk ik niet uit (puur gevoel... niet gebaseerd op enige feiten)
Foto's ben ik altijd gek op, van de Lotus zullen er zeker ook nog zat voorbij gaan komen ben ik bang 8-)
De keuze voor een Speedster was ook echt gebaseerd op de auto an-sich. Ik heb inderdaad niks met Opel en zou ook gelijk alle logo's eraf trekken als ik er een zou kopen :lol: Mensen met wie ik sprak waar ik naar aan het kijken was vertelde ik ook gewoon standaard dat het een Lotus met een verkeerd logo was. Megane/Clio RS stonden zeker ook op het lijstje, alleen zocht ik nog wat specialers, wat dus is gelukt :)
mindp0wer schreef:Gaat dan om een S2 met 135 kit?
Mis de foto's van de Cactus! NOT.

Veel plezier!
Volgens mij is het een officiele 135S vanuit Lotus zelf, eerlijk gezegd geen idee verder. Iemand een idee hoe ik dit kan checken? Hij staat namelijk wel als 122 pk op kenteken, maar dit kan natuurlijk ook met het importeren verkeerd gegaan zijn.

Foto's van de Cactus bepaar ik je, al vind ik hem in mijn uitvoering nog relatief te doen :geek:
X-ian schreef:Welkom. :-) Gefeliciteerd met de aankoop van je elise.
Wat mij vooral opviel aan de fotos van de eerdere autos is de velgenwissel. :-)
Dat kan ook bij een elise maar daar is de keuze klein.
Dat heb je goed gezien! Ik hou er wel van andere velgen onder een auto te gooien. Ben nu ook bezig om een leuke set voor de Elise te vinden, alleen denk ik dat niet iedereen (of niemand misschien) kan waarderen waar ik naar kijk... De set die er nu onder zit met semi-slicks wil ik sparen voor trackdays en dan voor de 'dagelijkse' straatritjes wil ik wat groter en breder (17x7 / 18x9 ofzo) en zijn de specs van de velgen voor mij wat minder van belang. Ik hou van goed gevulde wielkasten, maar zal proberen het nog een beetje netjes te houden. Ik zat een paar dagen geleden nog te kijken naar 9.75J velgen, maar dat gaat nergens op slaan denk ik :lol: De meeste Lotus rijders zullen mijn nieuwe velgen waarschijnlijk zonde vinden omdat het niet bevorderend is voor de rij-eigenschappen van de Elise, maar ik ben van mening dat de straatwielen minder 'performance' en wat meer 'looks' mogen hebben.
HansCR schreef:Rhd bij een Elise is wel te doen, bij een Exige niet! Is mijn ervaring.. persoonlijk zal ik hem altijd ombouwen naar LHD, je rijd gemakkelijk mee in het verkeer ook de waarde van je Elise zal hoger zijn/blijven. Volgens mij ken ik die Mini wel van het NewMINIclub forum ;) Die Alfa is ook dik 8-)
Ja ik moet echt even kijken wat ik doe m.b.t. LHD, het werk vind ik niet erg, maar ik heb geen zin om een fortuin in materialen te steken... Ik zat regelmatig op de NewMINIclub ja! Fijn forum is dat ook, nog steeds trouwens!
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door mindp0wer »

Om te kijken of het originele Sport 135R is, check je chassisnummer:

http://wiki.seloc.org/a/Chassis_number#VIN_Decoding

De Sport upgrade kit is ter beschikking gesteld in 2002. De door Lotus geproduceerde Sport 135R is pas in 2003 ter beschikking gesteld.

http://www.hazelnet.org/elise/index.htm
http://www.hazelnet.org/elise/Lotus_Sport135R.pdf

Je hebt de standaard velgen en niet de OZ, je Elise is van 2002, ... dus alles wijst op een kit. Maar, best checken, via VIN nummer.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Remonvdh
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2015, 10:08
Auto: Elise S2 135 sport

Re: Remon - '02 Elise S2 135 Sport

Bericht door Remonvdh »

We zijn ondertussen ruim een half jaar verder en ik heb in die periode niet echt stil gezeten. Het is iets meer geworden dan ik van tevoren had gedacht :mrgreen:

Aanpassingen:
- RHD > LHD ombouw
- Exige frontclam
- Remklauwen achter gereviseerd
- Nieuwe remschijven en blokken achter
- Versterkte versnellingsbakkabels
- Remklauwen goud geverfd
- Diffuser zwart gespoten
- Smoke zijknipperlichten
- Geblindeerde front knipperlichten
- Nieuwe velgen (17x7 voor en 18x8.75 achter)

Wat nog op de planning staat, maar dat zal pas in de winter zijn:
- Andere stoelen met doorvoer voor 4-punts gordels (Exige of Eltech)
- Bekleden diverse interieurdelen
- Sideskirts (Eltech)
- Velgen andere kleur coaten (brons)

Vorige week even een paar foto's gemaakt, een fatsoenlijke fotoshoot moet ik nog even inplannen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie