Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Escape »

Leuk! :-)
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

15 januari had ik als datum gesteld dat de motor en versnellingsbak terug in de Europa zouden moeten zijn en de motor moest terug draaien

eergisteren 11 januari heeft de motor terug gedraaid, nog wel enkele probleempjes moeten oplossen, startmotor draaide niet, draadje van relais vergeten aan te sluiten :oops:, te weinig oliedruk, zat grote luchtbel in oliedrukpomp, pomp terug eraf en opvullen met olie, nu alles Ok, was nog wel lekje aan waterslang van koelsysteem, gisteren nieuwe spanring gaan halen en gemonteerd ;)

nu nog alleen het onstekingstijdstip exact juist zetten naar mijn zin, en de afstelling van de carburateurs fijn regelen, maar daarvoor moet ik wel op de weg kunnen, het huidige weer laat dat voorlopig niet toe, zal dus nog even wachten zijn, regel ontsteking en carburatie naar mijn zin, heb liever graag wat trekkracht in lagere toeren dan maximum pk op het hoogste toerental, maar dat kan ik alleen maar uitzoeken en testen op de openbare weg, want heb geen testbank ;) , maar wel veel tijd :) heb dan ook een reden om met Lotje uit te rijden :D

ook is het belangrijk om de schakeling van de versnellingsbak weer goed te regelen, er zijn in het verleden al veel motoren gesneuveld door schakelproblemen met de 5 bak, gebeurt met een lange schakelstang, als daar te veel speling op komt kan men wel eens mis schakelen, in plaats van van 4 ( rechtsonder) naar 5 te gaan (rechtsboven) door een weerstand, gaat men terug naar 3, met als gevolg overtoeren van de motor :(

als er wat speling op de schakelstang zit is niet zo goed te voelen of men naar rechts door de weerstand is gegaan, de versnellingspook kan door te veel speling dan ook niet zover naar rechts bewogen worden, is te regelen, maar als men zodanig regelt dat de vijfde goed te nemen is, is de achteruit ( linksonder) dan niet te nemen, men moet dus zodanig regelen dat ze alletwee bereikbaar zijn, ik regel wel zodanig dat de 5 goed te nemen is en de achteruit nog juist kan, heb liever dat de achteruit een beetje scherp te nemen is dan de vijfde, maar dat regelen moet wel op de baan gebeuren om te testen want moet met warme bak, zal daarvoor wel moeten uitwijken naar mijn testparcours in Zeeland, waarik ongestoord mijn gang kan gaan, want hier is het nu bijna overal maar maximum 70km/uur :evil:

de schakelstang gedeeld
stang.jpg
stang.jpg (94.15 KiB) 7211 keer bekeken
gelukkig zijn voor de Europa bij BANKS in de UK veel verbeterde onderdelen voor de Europa te krijgen, vooral het kruisje in het midden van de schakelstang is oorzaak van schakelprobleeem ( wel alleen voor de 5 bak) wel prijzig ongeveer 180 € tegen de huidige koers

heb het voorlopig niet van doen maar als het nodig moest zijn moet ik daar niet ver voor zoeken
sr0038_1.jpg
sr0038_1.jpg (382.43 KiB) 7211 keer bekeken
sr0038a_1.jpg
sr0038a_1.jpg (283.68 KiB) 7211 keer bekeken
de weerstand voor de vijfde versnelling en ook voor de achteruit gebeurt door dezelfde arreteerkogel die ingedrukt moet worden, druk wordt verkregen door een veer, heb wel daar een lichtere veer in gestoken zodat men niet te veel kracht op de schakelstang moet uitoefenen, schakelt nu dus wel heel licht, ik vind dat fijn, misschien iemand anders niet, maar dat geeft niks want iemand anders mag toch niet met Lotje rijden :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Ik heb gemerkt dat wanneer Lotje ergens geparkeerd staat dat er velen aan de achterkant naar die schakelstang zitten te kijken, en zich afvragen welke functie die stang heeft, er is mij ook al gevraagd of dat een wegklapbare trekhaak is
IMG_2272.JPG
IMG_2272.JPG (296.66 KiB) 7096 keer bekeken
ik geef toe dat het een beetje een merkwaardig zicht is, die schakelstang helemaal aan het einde van de auto en dan nog zo laag bij de grond, zou soms wel eens de verbazing op sommige gezichten willen zien van mensen die achter mij rijden en dan die stang zien bewegen telkens als ik schakel


de Europa,s met de Renault motor de S1 en de S2 met de Renaultbak type 336, afkomstig van de Renault 16, hebben een ander schakelsysteem, ook niet eenvoudig want daar gebeurd de schakeling aan de zijkant, maar de stang komt vanuit de schakelpook aan de verkeerde kant van de bak en moet dan door een ingewikkeld systeem over de bak worden gebracht

schakelstang voor een S1 of S2
stangs2.jpg
stangs2.jpg (54.94 KiB) 7096 keer bekeken
de Europa Twin Cam werd geleverd met de Renault 4-bak type 352, de Special ook met de 352 en de 5-bak 365 in optie, vanaf 1974 werd de 5-bak 365 standaard bij de Europa Special

beide bakken komen van Renault, de 352 kwam uit oa de Renault 15 en 17 en Renault 12,
de 5-bak 365 kwam uit de Renault 17 Gordini en de Renault 12 Gordini

Reanault 17 Gordini
s169195573972737846_p266_i8_w640.jpg
s169195573972737846_p266_i8_w640.jpg (259.17 KiB) 7096 keer bekeken
en Renault 12 Gordini,
renault-12-gordini-1.jpg
renault-12-gordini-1.jpg (490.72 KiB) 7096 keer bekeken
een versie van de 5-bak 365 werd ook gebruikt in sommige modellen van de Alpine Renault A110, altijd wel met aangepaste versnellingsverhoudingen
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (173.41 KiB) 7096 keer bekeken

de 352 en de 365 schakelen allebei aan de achterkant van de bak, in de Renault 17 en 12 zit de motor vooraan eerst de motor en dan de bak, het uiteinde van de bak zit dan al vrij kort bij de pook en kan daar met een rechte korte stang mee verbonden worden, bij de Alpine A110 zit de motor en bak andersom, maar motor helemaal achteraan en de bak daarvoor, maar dus weer met het schakeluiteinde dicht bij de pook, weer is maar een korte schakelstang nodig zonder scharnierpunten


bij de Europa zit echter de motor in het midden en de bak helemaal achteraan met het schakeluiteinde naar achter, om te schakelen was nu wel een lange stang nodig met scharnierpunten om schakelen mogelijk te maken, die gebogen stang heeft de nodige scharnierpunten waar speling op kan komen, ze hang achteraan ook redelijk laag dus opletten dat ze niet de grond raakt bij een verkeersdrempel, ook achterwaarts rijden naar een borduur of laag obstakel moet voorzichtig gebeuren en feitelijk vermeden worden om schade en verbuiging of wringen op de stang te voorkomen
IMG_2307.JPG
IMG_2307.JPG (249.22 KiB) 7096 keer bekeken
maar om het schakelen te regelen zijn maar twee boutjes los te draaien die goed bereikbaar zijn, dus af en toe eens nakijken en eventueel bijregelen als dat nodig moest zijn, fluitje van een cent, maar moet wel soms gebeuren, maar is precisiewerkje ( milimeterwerk) volgens het systeem "trial and error", proberen en resultaat rijdend testen
stang33.jpg
stang33.jpg (120.4 KiB) 7096 keer bekeken
de Renault bak type 336 die in de Europa S1 en S2 zitten, zijn nog wel te vinden en met wat aanpassingen kan zelfs een 5-bak type 385 gebruikt worden, deze bakken zijn zelfs te gebruiken voor de Europa Twin Cam en de Europa Special, men moet dan wel de daarvoor bestemde schakelstang voor inbouwen en ophanging van de bak aanpassen ( laswerk), voor een Europa moet wel daarvoor het kroonwiel van plaats verwisselt worden

deze bakken kunnen in theorie wel 150 pk aan, genoeg voor de 126 pk van de Big Valve Twin Cam, het differentieel is tegenover een bak 365, maar met 2 satellieten en een kleiner kroonwiel en aandrijftandwiel, de verhouding is zo goed als gelijk, maar de Big Valve van de Twin Cam geeft een max koppel van 160 Nm en dat is iets te veel voor dat differentieel dat maar 150 Nm zou aankunnen

de 4-bak type 352 bak van de Europa Twin Can kan 180Nm aan, de 5-bak type 365 van de Europa Special 220Nm, maar zoals ik al eerder heb vermeld is een volledige bruikbare bak zo goed als niet meer te vinden, onderdelen wel, lagers, synchromesh-ringen nog wel en tandwielen ook nog, maar gewoonlijk beginnen die onderdelen het eerst tekenen van slijtage te vertonen, dus zo snel mogelijk ingrijpen als dat gebeurd en niet blijven rijden tot er een fatale breuk ontstaat

maar gelukkig is de 365 bak van mijn Lotje nog in goede staat, ook mede door het feit dat Lotje een Amerikaanse auto is, en voor de USA werden de Twin Cams om te kunnen voldoen aan de daar geldende uitlaatregels gedetuned tot 100pk volgens Lotus zelf, motoren specialisten betwijfelen echter dat getal wel, zij hebben berekend dat door al die maatregelen de Twin Cam niet meer dan 95 pk kon hebben, maar Lotus hield het om verkoopredenen wel op ( minstens) 100 pk, maar om kort te zijn, mijn bak heeft in de US daarom niet veel afgezien, de Big Valve Twin Cam is wel geresiveerd en met een andere cilinderkop opgebouw naar de Europese versie, zal ook door 28 cc meer en nog wat aanpassingen een 4 tal pk meer hebben dan de 126 pk van de standaard Big Valve


een andere oplossing is op zoek gaan naar een andere ( moderner) versie van een Renaultbak, Renault bouwde en verbeterde wel altijd zijn versnellingsbakken, er bleven altijd nog grote overeenkomsten met de oudere bakken, men gaat dus op zoek naar een NG3 bak ( NG= nouveau generation) van Renault die onder meer in de Renault 25 heeft gezeten, ook in een bestelauto ( Fourgon) van Renault zat een bak die kon dienen voor een Europa, wel diegene met een diesel motor, want daar alleen komen de verhoudingen zo goed als overeen met de 365 bak


hieronder een foto van iemand die bezig is om zo een NG3 bak in te bouwen in een Europa, hij monteert wel homokinetische koppelingen op de aandrijfassen ( rood) maar hij vergeet dat de cardans onderdeel van de ophanging zijn bij een Europa, of die homokieneten stijf genoeg zijn om die taak te vervullen weet ik niet, maar is zo te zien nog niet af, hij gaat dat misschien nog aanpassen met een multilink

de schakeling gebeurd echter aan de zijkant van de bak, moet daar dan nog zelf een schakelsysteem voor ontwerpen, het schakelsyteeem voor een 336 kan hij niet gebruiken want die heeft de schakeling rechts van de bak, en een NG links
IMG_2315.JPG
IMG_2315.JPG (95.94 KiB) 7096 keer bekeken
hij doet de ophanging aan de achterste dwarssteun van het chassis met twee lange bouten, bij een 365 zijn dat twee korte bouten en wordt de bak zo goed als tegen de dwarssteun gedrukt, zie op één van bovenstaande foto's, omdat de achterophanging volledig steun heeft aan de bak, is er feitelijk onderdeel van, is het wel noodzakelijk dat die bak zo goed als niet kan bewegen en zeker niet links en rechts, die lange bouten zitten in ingelaste buisjes van de achtersteun, die bouten hebben daar wel een beetje speling in, nodig om ze daar in te kunnen schuiven, die bouten zitten min of meer los en het uiteinde van die lange bout zal dus kunnen bewegen, de bak is echter vastgemaakt op het uiteinde van de bout, volgens mij kan die bak door die speling enkele mm links en rechts bewegen, en dus heel de ophanging zal op lossen schroeven komen te staan, erger nog omdat die bouten speling hebben in de buisjes zal die speling door die bewegingen alleen maar groter worden en uitslijten, nu is de achterophanging van een Europa al delicaat en moet opgevolgd worden, denk niet dat dit de beste oplossing is

maar hij werkt wel waterpas, gelet op dat instrument dat rechts op het chassis staat, werkt misschien ook in de bouw??
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Hugo schreef:Ik heb gemerkt dat wanneer Lotje ergens geparkeerd staat dat er velen aan de achterkant naar die schakelstang zitten te kijken, en zich afvragen welke functie die stang heeft, er is mij ook al gevraagd of dat een wegklapbare trekhaak is
IMG_2272.JPG
ik geef toe dat het een beetje een merkwaardig zicht is, die schakelstang helemaal aan het einde van de auto en dan nog zo laag bij de grond, zou soms wel eens de verbazing op sommige gezichten willen zien van mensen die achter mij rijden en dan die stang zien bewegen telkens als ik schakel

- knip -
Is inderdaad zeer merkwaardig. Maar dat zien als je achter u rijdt, geeft mij zo'n onbeschrijfelijk gevoel. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven ... nostalgisch, (classic/pure) racing sfeer ...

Mechaniek zijn ding zien doen blijft voor mij iets magisch.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Ik zit te wachten op een beetje beter weer om met de Europa een grote testrit te maken, om nog wat bij te regelen en zien of alles in orde is

heb al wel een klein ritje rond de blok gereden, geen probleem, wel stoplichten werken niet, waarschijnlijk ergens draadje los gekomen, maar om te testen of alle olielekken gedicht zijn zou ik toch een grote rit moeten doen zodat motor en versnellingsbak goed warm zijn

in afwachting heb ik het kleppendeksel een beetje bijgewerkt, waren hier en daar wat verfschilfers af
IMG_2341.JPG
IMG_2341.JPG (295.69 KiB) 6994 keer bekeken

er zijn van het kleppendeksel van de Twin Cam verschillende versies en kleuren, al naar gelang het jaartal en in welke auto ze werden gemonteerd en voor welke markt ze bestemd waren, zo waren de kleppendeksels van een Europa Special ofwel zwart ( voor de UK)
IMG_2339.JPG
IMG_2339.JPG (38.32 KiB) 6994 keer bekeken
ofwel rood ( voor de US en Europese markt), maar Lotus zou Lotus niet zijn als daar soms van werd afgeweken, zo had mijn eerste Europa in 1974 een zwart kleppendeksel, alhoewel dat rood had moeten zijn, maar in het boek van de Lotus Twin Cam staat dat op het einde van de productie er voor de domestic ( eigen markt) er ook rode kleppendeksels zijn gebruikt

nu kunnen wel de kleppendeksels gemakkelijk verwisseld worden, maar had graag voor mijn Europa toch een beetje de juiste kleur gebruikt en dat is dus rood, de juiste kleur, signaal rood, is gemakkelijk te vinden, maar ze moet ook nog gebakken worden zodat ze een beetje doffer en gekrakeleerd! wordt, heb ik niet gedaan, mag blinken van mij

onderaan deze copie uit het Lotus Twin Cam boek, kan u ook lezen dat er 24 verschillende versie van de Twin Cam zijn gebouwd, rechts is het aantal pk van verschillende uitvoeringen vermeld, het aantal pk van de Federals, de motoren voor de US, zijn tussen haakjes gezet, want zijn geen realistische getallen, is om commerciële doelen met 10% verhoogd in de verkoop folder
kop22.jpg
kop22.jpg (619.58 KiB) 6994 keer bekeken
de tuners verfden de kleppendeksels van hun motoren ook met een ander kleurtje om verschil te maken, of er werd de naam van de tuner ( bij) opgezet

ook Ford gebruikte een andere kleur voor de Twin Cam in de Lotus Cortina, namelijk lichtblauw,
IMG_2336.JPG
IMG_2336.JPG (69.94 KiB) 6994 keer bekeken
in de Escort Twin Cam was dat aanvankelijk zilverkleurig, later ook zwart

ook het uitzicht veranderde, de eersten hadden geen letters, dan het woord Lotus links en rechts, daarna Lotus vooraan, en de laatste was de Big Valve versie
IMG_2337.JPG
IMG_2337.JPG (35.9 KiB) 6994 keer bekeken
IMG_2338.JPG
IMG_2338.JPG (376.63 KiB) 6994 keer bekeken
er zijn mensen die die verzamelen, wat misschien de oorzaak is dat ze vrij prijzig zijn, 300 € is geen buitensporige vraagprijs

ook Marc Hoogenkamp van het Little Lotus Museum in Frankrijk heeft er ééntje hangen aan zijn bureautje, tussen de gele en groene stoel
IMG_2343.JPG
IMG_2343.JPG (120.97 KiB) 6994 keer bekeken

er zijn natuurlijk nog enkele zeldzame exclusieve, zoals die van BRM maar voor al die van Cosworth is zeer exclusief
IMG_2329.JPG
IMG_2329.JPG (117.65 KiB) 6994 keer bekeken
IMG_2333.JPG
IMG_2333.JPG (49.6 KiB) 6994 keer bekeken
IMG_2331.JPG
IMG_2331.JPG (663.12 KiB) 6994 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door wimvanbeeck »

Ik heb er in mijne bureau hangen !
Bijlagen
IMG_0002.JPG
IMG_0002.JPG (157.34 KiB) 6988 keer bekeken
andres-1-lotus-cam-covers.jpg
andres-1-lotus-cam-covers.jpg (55.63 KiB) 6989 keer bekeken
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (160.27 KiB) 6989 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Toen Lotje uit Amerika bij mij is aangekomen, had ik direct gezien dat die kabelboom niet veel zaaks was, moest vernieuwd worden, zelf had ik daar toen geen tijd voor want was nog aan het werk, maar een vriend van een vriend zou dat wel kunnen

de originele kabelboom er uit gesloopt en hij ging die dus namaken, wat ik toen niet wist was dat aan die kabelboom al veel veranderd was, liet daar zelf ook een hele boel dingen aan veranderen want veel van de Amerikaanse toepassingen zijn niet nodig in Belgie

die jongen had wel een aangepast schema, maar hij had niet de auto, en van sommige draden wist hij niet exact de juiste lengte, hij moest dus altijd op de oude kabelboom de juiste draad gaan zoeken om de goede lengte te kunnen maken, om zeker te spelen maakte hij de meeste draden extra lang, hij verwerkte ook de fouten van de oude kabelboom in de nieuwe, om kort te zijn, vond de kabelboom niet goed toen die af was, had die feitelijk moeten weigeren, maar had die toen wel dringend nodig omdat de restauratie op het punt was gekomen om de kabelboom te installeren, nog wat andere factoren speelde mee om die kabelboom toch maar te gebruiken

dit is die kabelboom voor montage
kabelboom1.jpg
kabelboom1.jpg (854.42 KiB) 6891 keer bekeken
hij is dus zo goed en zo kwaad het ging geïnstalleerd geweest, omdat die te lang was waren er hier er daar wat rare kronkels, maar alles werkte, maar pinkers en stoplichten vielen geregeld uit, er is dan later nog enkele dingen veranderd, elektronische ontsteking, elektrische brandstofpomp, waar lossen draden zijn voor gebruikt, wordt dan warboel
heb daar nooit helemaal tevreden van geweest tot er enkele weken terug weer problemen waren
en toen was de maat vol :evil: :evil: :evil: :evil:

nadat deze winter de motor en versnellingsbak eruit zijn geweest, was het tijd voor een testrit, maar weer werkten de stoplichten niet, brandstofmeter liet het ook afweten, elektrisch raam van deur chauffeurskant werkte niet meer, het raam kreeg ik terug werkend, de stoplichten en brandstof meter kreeg ik niet meer in orde, is dus maar een korte testrit geweest, mechanisch was alles OK, maar het was dus hoog tijd voor actie, een drastische dit keer, dat wil zeggen

heel die kabelboom eruit :o :o en een nieuwe moet er komen


bij Banks in de UK kan ik er één kopen voor de Amerikaanse versie van de Europa, maar die zou ik dan uit elkaar moeten halen om aan te passen aan mijn wensen, de prijs van 320 £ zonder BTW + wisselkoers+ verzending maakt toch rond de 500 €, nogal veel vind ik
nog een firma gezocht, die kon ook voor mij een nieuwe kabelboom samenstellen voor de prijs van 800 € exclusief BTW!!, de grootste kost is uiteraard de tijd die daar insteekt om een kabelboom samen te stellen

nu heb sinds ik op pensioen ben wel tijd genoeg, er is dus besloten van dat zelf te doen, eerst nog een paar dagen het internet afgespeurd naar tips en leveranciers voor de benodigde onderdelen, OK, is genoeg info verzameld, nu aan het werk

een schema van een kabelboom voor een Europa Special heb ik al,
IMG_2355.JPG
IMG_2355.JPG (242.71 KiB) 6891 keer bekeken
dus
-dashboard uitbouwen, alle draden losmaken, en kabelboom eruit halen, dat alles was geen probleem ,in het slopen ben ik specialist
IMG_2359.JPG
IMG_2359.JPG (316.25 KiB) 6891 keer bekeken
IMG_2357.JPG
IMG_2357.JPG (344.4 KiB) 6891 keer bekeken
de kabelboom gaat nu helemaal uit elkaar, en onderzocht welke onderdelen ik eventueel opnieuw gebruiken, eens dat allemaal is geïnventariseerd, kan ik de ontbrekende stukken nieuw bestellen of zelf gaan halen

dit is het gedeelte dat ik nog uit elkaar moet halen is nog ongeveer de helft
IMG_2365.JPG
IMG_2365.JPG (541.25 KiB) 6891 keer bekeken
wat gaan we dan doen is van draadje per draadje ;) de juiste kleur, lengte en dikte bepalen en daarna die draad namaken met de juiste stekkers ( kabelschoentjes) op de uiteinden

eens dat dat gedaan is ga ik alles monteren en testen en als pas als alles naar behoren werkt zullen alle draden samengevoegd worden tot een kabelboom, die daar dan wel gedeeltelijk weer uit zal moeten

zal wel wat tijd in beslag nemen maar dan hoop ik dat het dan wel voor lange tijd in orde zal zijn, het zal dan ook gemakkelijker zijn om een mankement te herstellen omdat ik die kabelboom dan wel vanbuiten zal kennen denk ik, moet dan misschien zelfs het schema niet meer nakijken

deadline voor deze werken is eind maart, want met Pasen ( half april ) is een trip van 2 weken naar Frankrijk ( Charade en Georges du Tarn) gepland
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Escape »

Veel succes Hugo! Een werk van geduld, maar wel iets om fier op te zijn want een deftige kabelboom is ee zeldzaamheid in oudere auto's!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Na een groot aantal uren geduldig puzzelwerk, is de nieuwe kabelboom klaar, nog niet in definitieve vorm, want bestaat nu nog uit een groot aantal losse draden, vooraleer van die losse draden een kabelboom kan gevormd worden moest die eerst wel getest worden om te checken of alles naar behoren werkt en goed aangesloten is

na dus alle draden en verbindingen nagekeken en gedubbelcheckt, en driedubbelcheckt, voorname verbindingen nog eens extra volgens het bedradingsthema, kon er gisteren een test plaatsvinden, accu aangekoppeld en contact opgezet, resultaat? , er gebeurde niks, geen enkele reactie, even een lichte vorm van paniek :shock: , wat was er mis? Oorzaak was na brainstorm snel gevonden en simpel , had nog geen nieuwe zekeringen in het nieuwe zekeringkastje gestoken :oops: :oops: ,in het oude ( originele ) zekeringskastje zaten nog van die oudere glazen zekeringen, die niet overal meer te verkrijgen zijn, is dus gelijk vervangen door een splinternieuwe moderne houder met modernere zekeringen

na het monteren van de juiste zekeringen, zijn er maar 4, nieuwe test, en nu werkte alles perfect, lichten, ramen, stoplichten, instrumenten enz, ook de motor kon gestart worden en bleef draaien, alles is dus zoals het moet zijn, oef :)

nu gaat het meeste allemaal wel terug los en alle losse draden worden nu samengevoegd, niet tot één dikke boom zoals voorheen, maar heb besloten om te verdelen in een 4 tal dunnere, één naar vooraan links en één naar vooraan rechts, één naar achter voor verlichting en één voor alle elektrische motorcomponenten, zodat er bij grote mankementen weer niet de hele kabelboom uit elkaar moet gehaald worden

alhoewel ik enkele vereenvoudigingen heb gedaan is resulteert dat toch nog in een wirwar van draden die allemaal ordelijk moeten samen gebracht worden, is dus toch nog wat werk dat tijd vraagt, maar gelukkig heb ik aan tijd geen gebrek, mijn deadline was het einde van deze maand, nu schat ik dat ik dat wel tegen 15 maart in orde zal krijgen, zou goed uitkomen, want op de avond van 16 maart is een reünie gepland van leden van onze rallyclub uit de zeventiger jaren van vorige eeuw, en zou daar graag met Lotje naar toe willen gaan ;)

zo zit het er nu uit
dashboard gaat er wel terug uit, wacht nog op een levering van nieuwe lampjes voor de verlichting van de instrumenten, heb wel even moeten zoeken naar de juiste lampjes, zijn nog van dat oude schroeftype en kan niet veranderd worden in een modernere versie, in de lokale auto-onderdelen winkels geen resultaat, wel in de Uk, maar Angloparts in Mechelen had die ook wel, redelijk duur in verhouding, maar zeldzaamheid drijft de prijs naar boven
IMG_2375.JPG
IMG_2375.JPG (328.02 KiB) 6652 keer bekeken
IMG_2377.JPG
IMG_2377.JPG (395.89 KiB) 6652 keer bekeken
IMG_2380.JPG
IMG_2380.JPG (327.43 KiB) 6652 keer bekeken
ben dus afgelopen dagen lekker rustig in mijn ééntje bezig geweest, voordeel is nu wel dat ik de bedrading van Lotje zo goed als vanbuiten ken, met hulp zoals in onderstaande tekening had dat wel niet het geval geweest, had dan veel te veel afleiding gehad ;) ;)
IMG_2371.JPG
IMG_2371.JPG (71.9 KiB) 6652 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

De nieuwe kabelboom is ondertussen helemaal geïnstalleerd en getest en goed bevonden, heeft nog wel wat geduurd vooraleer het zover was

je krijgt ook al snel toch weer een grote massa van draden die moeten geordend worden en allemaal op de goede plaats moeten komen en zodanig vastgemaakt dat ze niet los kunnen komen, ze nergens kunnen tegen schuren, maar toch nog bereikbaar blijven als er aan gewerkt moet worden, was toch niet zo simpel

buiten een nieuw zekeringskastje had ik ook een nieuwe moderne pinkerdoos gekocht, de oude originele, zijn er wel twee, één voor de gewone pinkers en één voor de 4 pinkers gelijk tijdig, ze zijn trouwens al 43 jaar oud en omdat ze nu toch goed bereikbaar zijn wilde ik die ineens vervangen, feitelijk alleen maar die van de gewone pinkers want die van de 4 pinkers gebruik ik nooit, zelfs de normale pinkers vergeet ik soms volgens sommigen geregeld :oops: :oops:

die nieuwe pinkerdoos werkte wel zoals het moet, maar als ik de motor startte, sloegen de pinkers op hol, motor terug stil, alles weer normaal, verschillende vernaderingen gedaan, ander stroomdraad en aftakpunten geprobeerd, niks hielp, even terug gemaild naar de leverancier ( Holland) van de gekochte onderdelen, of ik een verkeerde pinkerdoos had gekocht en of dat hij mij eventueel raad kon geven om dat op te lossen, dat kon hij wel niet, maar het gebeurde volgens hem wel af en toe dat er één is niet goed werkt, hij zou mij een nieuwe pinkerdoos opsturen al vervanging

bij een test met de oude pinkerdoos werkte alles ook met draaiende motor zoals het hoort, dus met de bedrading was niks mis

toen die nieuwe pinkerdoos aangekomen was heb ik die direct getest, maar het resultaat was hetzelfde, oorzaak onbekend, dus toch maar besloten om toch maar terug de oude pinkerdoos te gebruiken, moest daar dan wel een andere oplossing voor gebruiken om het dashbord controlelampje mee te laten branden, de oude pinkerdoos is maar 2-polig, de nieuwe was 3-polig ( extra pool voor dashbordlampje) moest dus werken met een zwevend controle lampje, 2 extra draden trekken

waarschijnlijk werkt een moderne elektronische pinkerdoos niet met het Amerikaanse systeem van achterpinkers en stoplichten, daar worden dezelfde lampjes gebruikt als pinklicht en stoplicht, bij pinken en remmen gaat dan achteraan het niet gebruikt remlicht/pinklicht branden, aan de andere kant blijft het pinker/stoplicht knipperen, dit wordt geregeld door een Lucas relais DB10, dat in zo goed als elke Engels auto zit die voor de Amerikaanse markt bestemd was, op één van de foto's kan je die relais zien zitten, is blinkend doosje tegen de achterwand , waarop 8 draden zijn aangesloten, 4 bovenaan, 4 onderaan, het kan vervangen worden door een modernere versie daarvan, in de oude behuizing worden dan 4 aparte moderne relais gebruikt, is dus aan de buitenkant niks van te merken, maar is vrij prijzig tussen de 100 en 150€, maar als het nog werkt, waarom vervangen, is ook al 43 jaar oud, zo slecht zal dat dan toch niet zijn

het is mij wel opgevallen dat de slogan van Chapman “ symplify then add lichtness” ook voor de Europa geld, feitelijk is het dashbord van de Europa niet alleen maar een plank ( multiplex) met gaten in voor instrumenten en schakelaars, een ander functie van die plank is dat ze tevens fungeert als bevestiging van de stuurkolom, en als versteviging van de body, de plank van het dashbord wordt vastgezet met twee bouten op de middenchassisbalk, onderaan dashbord komt een een zachte beschermingsboord, in die boord die aan het dashbord wordt geschroefd, zit ingewerkt over de hele lengte een alumium L- ijzer dat links en rechts aan een stevige beugel aan beide zijkanten van de auto wordt geschroefd, die beugel is aan de zijkant bevestigd juist boven het scharnierpunt van het deurtje, het dashbord en zijn bevestiging daarvan zorgt er mede voor dat een geopend deurtje niet alleen steun heeft in de polyester body, de beide scharnierpunten van de deurtjes zijn min of meer onderling met elkaar bevestigd

die verstevigingslat bestaat uit twee delen, een korte links van het stuur en een langere rechts, zij vinden beide aansluiting op een andere hoekijzer dat aan de stuurkolom is bevestigd, dit hoekijzer wordt op zijn beurt aan de plank van het dashbord geschroefd, dus het dashbord dient ook volledig als steun en bevestiging voor de stuurkolom, men moet dus vermijden van bij in en uitstappen niet het stuur als steun te gebruiken, want dan duwt en of trekt men aan de plank van het dashbord

1) duidelijk te zien de beugel die links aan de zijkant van de body zit
2) het profiel dat de stuurkolom samen met de bevestingingslat aan het dashbord moet komen
3) let ook op die relais Lucas DB 10 achteraan
image1.JPG
image1.JPG (305.17 KiB) 6400 keer bekeken


dashbord gepresenteerd voor montage, zie ook foto's in vorig bericht
helemaal rechts ziet u ook één van de twee bouten waarmee het dashbord op de middenchassisbalk is vastgemaakt, die bout word ook gebruikt als massa voor de elektrische installatie, achteraan in het motorcompartiment is het chassis verbonden met de minpool van de accu
image2.JPG
image2.JPG (294.11 KiB) 6400 keer bekeken

de linkse bevestiging is al aangebracht, vast aan de zijkant , en samen met de stuurkolom als vastgemaakt aan het dashbord
image3.JPG
image3.JPG (275.04 KiB) 6400 keer bekeken
Plaats reactie